Éva

Din noiembrie 2021 se joacă la Teatrul de Stat din Oradea spectacolul cu titlul ”Eva Heyman”, la a cărei premieră nu am putut să iau bilet, așa încât abia acum câteva zile, la primul spectacol din ianuarie, am reușit să fiu și eu în public. A fost un privilegiu care îmi dă încrederea că acest an începe frumos, emoționant și bogat. Spectacolul îi îmbogățește pe cei care aleg să-l vadă, e o reușită atât teatrală, cât și din punctul de vedere al restituirilor istorice cuvenite, făcute în orice mod posibil și binevenite mereu.

Éva Heyman a fost o fetiță evreică de 13 ani, din Oradea, care a primit în dar de ziua ei, în 13 februarie 1944, un jurnal de însemnări. Ca orice fetiță aflată la vârsta pre-adolescenței, ea este încântată de acest dar și își începe relatările cu mult entuziasm și încântare. Fără să știe și fără ca acesta să fi fost scopul ei, în cele aproximativ trei luni de însemnări, Éva conturează imaginea vieții ei zilnice. Aceasta se suprapune imaginii istorice a celor câteva săptămâni din primăvara anului 1944, de dinaintea deportării evreilor orădeni și bihoreni la Auschwitz, în timpul administrației horthyste din Ardealul de Nord.

Éva a făcut astfel demersul extraordinar de a ne lăsa o mărturie directă a unor vremuri pe care nu se cuvine nici să le uităm și nici să le privim cu superficialitate. Ea este exponenta, în ochii mei în mod sigur, a tuturor fetițelor de 13 ani, probabil sute de mii, deportate din toată Europa în lagărele naziste și ucise în anii celui de-al Doilea Război Mondial.

Éva a personalizat jurnalul, îi vorbește ca celui mai bun prieten, are deplină încredere în filele lui, este desigur un alter ego al ei, unul sincer și adevărat. Acolo, pe paginile ”micului jurnal” – cum îl numește – ea notează frământările ei, dilemele de nepătruns, zbuciumul emoțional al fetiței crescute de bunicii materni, fiindcă părinții erau divorțați și situația familială era complicată, consemnează episoade ale prieteniilor copilărești, bucurii și necazuri, așa cum au toate fetițele, vise și visuri, prima simpatie față de tânărul Pista, descrie situații și oameni din viața ei, gândurile și speranțele ei și, în mai multe rânduri, Éva strigă parcă despre dorința ei fierbinte de a trăi.

Eva Heyman

Unul din visurile Évei este să devină fotoreporter atunci când va crește mare. Din paginile jurnalului ei ne putem da seama că Éva a fost extrem de inteligentă, cu un fin spirit de observație, cu o maturizare inerentă prin vârstă, dar și prin circumstanțele prin care trecea, o fetiță sensibilă și inimoasă care, din nefericire, nu a ajuns fotoreporter, dar reporter a fost. Fără să vrea, căci în general jurnalele au un caracter cvasi-secret, nefiind menite ochilor tuturor, Éva a făcut prin ”micul ei jurnal” reportajul celor trei luni din viața evreilor orădeni înaintea deportării, ultima lună fiind cea petrecută în infernul ghetoului orădean. Însemnările ei sunt pline de profunzime, este o observatoare atentă, consemnările ei dovedesc multă sensibilitate, empatie, frământări și tristețe. Uneori rândurile ei au și doza firească de veselie a unui copil de 13 ani. De mai multe ori ea afirmă, în legătură cu diferite momente istorice sau reglementări legale ale vremii, care o nedumeresc prin absurdul lor: ”eu nu înțeleg, pur și simplu nu înțeleg!” Același lucru îl putem spune chiar și azi, fiecare dintre noi, Éva dă, în continuare, glas gândurilor a milioane de oameni.

Éva Heyman a murit ucisă în uzina morții de la Auschwitz, cu doar câteva luni înainte de sfârșitul ororii. Ea și-a lăsat jurnalul bucătăresei creștine a familiei, lui Mariska, cea care l-a păstrat și i l-a restituit mamei Evei, lui Ági Zsolt, după război. În anul 1947,  Ági publică la Budapesta cartea ”Éva, lányom” – ”Éva, fata mea” (Ágnes Zsolt: Eva, fata mea, traducere din limba maghiară de Eva Galambos. Editura Hasefer, București, 2017. ISBN: 978-973-630-378-4).

Jurnalul Evei Heyman a fost dramatizat, la Oradea, de către actorul și regizorul Emil Sauciuc, împreună cu actrița Ioana-Maria Repciuc, cea care o și întruchipează splendid pe Éva. Aceasta este piesa care se poate vedea pe scena orădeană, un demers subsumat aceluia al aducerii aminte și al omagierii victimelor nazismului. Spectacolul emoționant este o reușită în repertoriul Teatrului de Stat din Oradea, tonul lui, în întregime, având marele merit de a nu copleși prin tristețe. Regizorul a știut să găsească nuanțele potrivite pentru a celebra viața fetiței Éva Heyman, dezvăluind-o în universul ei copilăresc din care pășea spre adolescență.

În parcul orădean de unde în câteva zile din mai și iunie 1944 au plecat trenurile în vagoanele ferecate ale cărora s-au aflat în total 28.000 de evrei, oameni exact ca noi, duși spre moarte, se află statuia fetiței Éva Heyman. A fost ridicată prin grija și strădania Asociației Tikvah, din Oradea, în anul 2015 și este vizitată adesea de clase întregi de copii de școală, având mereu flori și pietre puse lângă ea. Chiar și în aceste zile de iarnă, când scriu, statuia are în brațe crenguțe de brad ninse și împodobite. Povestea ei și o bicicletă roșie ca cea atât de îndrăgită de Éva sunt prezente în Muzeul Istoriei Evreilor din Oradea, iar spectacolul de teatru jucat cu casa închisă este menit și el să evoce existența scurtă, curmată sfâșietor, a unei copile nevinovate, pe care nu a apărat-o nimeni.

Dacă oroarea deportării nu s-ar fi petrecut, Éva Heyman  ar fi putut să trăiască și azi, ea ar fi avut 91 de ani.

Éva Heyman, minunata, frumoasa, inteligenta și sensibila fetiță orădeană nu a putut fi salvată de la moarte acum aproape opt decenii, chiar dacă dorința ei de a trăi era imensă. Memoria ei însă poate fi salvată pentru totdeauna, prin neuitarea noastră. Éva este vie în inimi și gânduri și așa va fi mereu, dacă vom avea grijă.

Referințe:

https://www.tikvah.ro/ro/eva-heyman/jurnalul-evei

https://www.tikvah.ro/ro/holocaust/1944-in-oradea

https://www.facebook.com/oradeaheritage/photos/?ref=page_internal

https://www.facebook.com/search/top/?q=Eva%20Heyman

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158113517807980&set=pcb.3215992415101175

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

14 Comments

  • Marica Lewin commented on February 9, 2022 Reply

    Stiam despre Jurnalul Evei, numita si ” Anne Frank a Transilvaniei, desi nu voi avea niciodata puterea sa-l citesc.
    Mi-a facut rau povestea acestei fetițe, oare nu a putut fi salvată, ascunsa , trimisa in secret peste granița, in România? Intrebari retorice, deoarece nu putel intelege psihologia de atunci.
    Am citit( pe FB), despre suferința mamei Evei, ea supraviețuind la Budapesta la Budapesta, când a aflat despre moartea unicului ei copul.
    Sunt convinsa ca piesa este o realizare de exceptie

    • Anca Laslo commented on February 9, 2022 Reply

      Sunt intrebari care nu au raspuns, ramane doar durerea celor petrecute. Dramatizarea jucata la Oradea este reusita si binevenita. Va multumesc frumos pentru comentariu!

  • Tiberiu ezri commented on January 28, 2022 Reply

    Pur si simplu emotionanta povestire ca si felul cum o descrii.. Acum cativa ani s-a facut si un film despre ea si “cu ea “. -. “Eva stories”.

    • Anca Laslo commented on January 28, 2022 Reply

      Multumesc! Ma bucur ca am reusit sa transmit emotie, Eva are un loc special in inima mea.

  • Veronica Rozenberg commented on January 28, 2022 Reply

    Dragă Anca,

    Am auzit de povestea tristă, şi atât de emoţionantă a aceşti fetiţe care a fost alături de alţi victima ororii naziste, frumoasa şi mândră Eva Heyman, pe care o vedem în poză şi o putem păstra în memorie, trist şi pătrunzător, prin statuia atât de bine realizată care cel puţin reaminteşte trecătorilor, cunoscătorilor şi chiar celor indiferenţi, care nu privesc în jur, că a existat încă o probă vie şi un document scris despre evenimentele care au precedat distrugerea evreilor ardeleni.

    Printre ei au fost şi fetiţele surorii tatălui meu, Marta şi
    Anico, care împreună cu mama lor Ica/Ileana (al cărei nume îl port alături de Veronica – aceasta a fost prima fetiţă care a murit înainte, din cauza unei amigdalite grave) au fost deportaţi în aceeaşi perioadă şi trimise direct în cuptoarele maşinii morţii de la Auschwitz, probabil la vremea aceea la Birkenau.

    Descrierea pe care o faci Anca, precum întotdeauna este excepţională pentru un ctitor, din punctul de vedere al calităţii limbii, a descrierii a percepţiei detaiului, pentru mine e o încântare să citesc ceea ce pui pe hârtie. În cazul acesta mă face doar să-mi doresc să pot vedea, cândva această piesă care e o plecăciune în faţa copilului căruia viaţa nu i-a oferit şansa de a trăi.

    Felicitări lui Eva Galambos pentru traducerea în limba romană şi desigur tuturor celor care au luat iniţiativă de a dramatiza acest jurnal.

    • Anca Laslo commented on January 28, 2022 Reply

      Iti multumesc mult de tot Veronica, sper din suflet sa se implineasca dorinta ta si a mea de a te avea in Oradea curand!

  • Eva Grosz commented on January 28, 2022 Reply

    Nu știam de Jurnalul Evei . Desigur încă un document viu . Mulțumim pentru povestea ei ,povestea cărții apărute în română și maghiară și a punerii în scenă . Cu drag ! E.G.

    • Anca Laslo commented on January 28, 2022 Reply

      Multumesc frumos!

  • Marina Zaharopol commented on January 28, 2022 Reply

    M-a zguduit istoria sfâşietoare a Évei Heyman, o fetiţă înzestrată cu atâtea calităţi minunate şi cu o personalitate aşa de atractivă, căreia i s-a răpit în mod barbar un viitor promiţător.

    Eseul tău, Anca, evocă.cu multă delicateţe destinul crud al Evei şi se încheie pe o notă optimistă.

    • Anca Laslo commented on January 28, 2022 Reply

      Multumesc frumos Marina!

  • Andrea Ghiţă commented on January 27, 2022 Reply

    Realizarea acestui spectacol şi interesul de care s-a bucurat sunt dătătoare de speranţă în condiţiile creşterii antisemitismului în perioada pandemiei.

    • Anca Laslo commented on January 27, 2022 Reply

      La fel am simtit si eu.

  • evagalambos commented on January 27, 2022 Reply

    Uluitoare este maturitatea de care a dat dovadă Eva în a înțelege ce se întâmplă și ce o așteaptă, o mai mare înțelegere decât mulți adulți din jurul ei.

    • Anca Laslo commented on January 27, 2022 Reply

      Nu pot sa uit afirmatia Evei ca in ghetou pedepsa cea mai mica era egala cu cea mai mare: moartea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *