De multă vreme nu mai sunt o împătimită a cronicariatului muzical. L-am exersat cu pasiune nişte ani, atunci când, cele două rubrici săptămânale de la radio şi revistele de cultură la care publicam îmi impuneau o prezenţă continuă în sălile de concert – de regulă ale capitalei. După pragul anilor ‘80, când condiţiile s-au înăsprit de aşa natură încât interpreţii erau siliţi să cânte cu mănuşi tăiate în dreptul buricelor degetelor, când instrumentele se dezacordau de la frigul din sală, când clapele pianului “frigeau” de îngheţate ce erau, iar pe scenă numărul radiatoarelor electrice îl concura pe cel al pupitrelor, când publicul uitase să mai frecventeze “garderoba” încălzindu-se doar la aplauze sau suflându-şi în palme – abia atunci m-am declarat învinsă; am pus jos pana cronicarului pe care acum o ridic de plăcere, din când în când, doar cu ocazia vreunui eveniment ce se detaşează dintre atâtea oferte…
Am probat recent acest sentiment, căruia i s-a adăugat şi unda de duioşie a unui binevenit remember: Iancu Ţucărman – omul a cărui pasiune a fost dintotdeauna muzica şi căutarea frumuseţii ei în sufletul tinerilor care, odată ajunşi la porţile măiestriei, merită investiţia capitalului sentimental, merită căutarea şi găsirea de Mecena care să le dubleze propria muncă şi efortul susţinut în şlefuirea talentului. Iancu – numit cu aceeaşi duioşie pe numele mic de toţi cei care l-au cunoscut sau i-au fost în preajmă decenii la rând – ştia cum să o facă.
Graţie flerului său neasemuit şi, desigur, bucuriei de a se împărtăşi din energia armoniei sunetelor – a fost unic în peisajul nostru cultural! – numărul celor care au beneficiat de o justă şi binevenită apreciere, urmată de perfecţionarea la mari academii sau conservatoare din străinătate, studiind cu reputaţi maeştri, s-a înmulţit an de an.
La rândul lor, anii despre care vorbesc au fost mulţi, numărându-se cu deceniile în această viaţă pe care, un supravieţuitor al Holocaustului, la rândul lui trăitor cât veacul – şi-a pus-o în slujba unei veritabile constelaţii de tinere generaţii afirmate pe scenele lumii!
Am scris despre unii dintre aceştia; altora le-am fost profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (UNMB) şi le-am urmărit îndeaproape cariera. Pe alţii i-am prezentat în recitaluri sau concerte, de fiecare dată cu aceeaşi bucurie de a mă putea alătura mângâietoarei şi luminoasei prezenţe a lui Iancu Ţucărman.
Aşa a fost şi recent, în cadrul “Stagiunii de marţi seara” de la Sala Mică a Ateneului Român (coproducător Radio România Muzical), când am avut şi surpriza unei seri muzicale magnifice şi a unei neaşteptate întâlniri cu amintirile (nu doar ale mele) despre Iancu Ţucărman. Afişul anunţa recitalul oferit de un Trio constituit acum un an şi îndrumat îndeaproape, cu aprigă ştiinţă în ale stilisticii muzicale de unul dintre muzicienii noştri de elită: prof. univ. dr. Verona Maier; cei trei sunt colegi de generaţie, absolvenţi de învăţământ superior, masteranzi sau încă studenţi la ora la care i-am ascultat şi i-am aplaudat (7 iunie a.c.): un Trio emanând – pe lângă tinereţe şi entuziasm – disponibilitate la dialog şi, mai presus de toate, bucuria de a-şi împărtăşi trăirile: între ei şi cu publicul lor. Iar publicul, divers ca generaţii, era preponderent format din tineri, cei mai mulţi la vârsta celor aflaţi pe podiumul scenic. Ca atare, a ştiut să răspundă acestei chemări şi prin număr (sala era plină la refuz!) şi prin aplauzele şi ovaţiile entuziaste cu care şi-a răsplătit interpreţii intraţi deja pe lista preferinţelor.
Când am ales recitalul, am făcut-o în cunoştinţă de cauză; m-a atras oferta de program (fronda manifestă contra limitărilor circumstanţiale, dar şi încăpăţânata cultivare a valorilor unei “şcoli”): Serghei Rahmaninov – Trio elegiac nr. 1 în sol minor şi Piotr Ilici Ceaikovski – Trio cu pian în la minor op. 50, lucrări celebre (parţial chiar cu note comune!) din repertoriul destinat celor trei instrumente: pianul, vioara şi violoncelul. Nu mai ascultasem de mult aceste partituri; îmi era dor de o infuzie de romantism şi, iată – da, o recunosc aici, eram chiar curioasă să văd câtă nevoie are tineretul de astăzi de “doza” de romantism oferită cu generozitate. Iar răspunsul nu a întârziat să vină, ba chiar pot spune că l-am primit în mod neaşteptat: cu asupra de măsură.
Cunoşteam şi câte ceva despre fiecare dintre cei trei care au urcat pe podiumul de concert; au la activ multe zeci de premii naţionale şi internaţionale, câştigate, confirmate şi reconfirmate an de an, la diferite vârste şi culoare repertoriale. Laurii îi recomandau din plin iar certa maturitate dobândită în ciuda vârstei a întărit “colţurile aurite” ale invitaţiilor lansate cu această ocazie.
Andra Mărgineanu, formată la clasa de pian a prof. univ. dr. Vlad Dimulescu este deja absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi, după cum se vede, iubeşte muzica de cameră, fior insuflat de profesoara ei, Verona Maier. Excelează şi în cariera solistică prin concertele susţinute cu reputate orchestre, în ţară sau în turneele susţinute în Turcia şi Spania. Actualmente este înscrisă la studii doctorale sub îndrumarea prof. univ. dr. Dana Borşan, cunoscuta pianistă concertistă şi cadru didactic cultivând excelenţa.
Colegul ei încă din liceu, violonistul Aron Cavassi a absolvit Universitatea de Arte din Berlin (UDK), clasa prof. Marianne Boettcher şi îşi definitivează masteratul la Bucureşti, sub conducerea prof. univ. dr. Gabriel Croitoru – violinist “nepereche”, “măiestrindu-şi” discipolii…..Aron are avantajul formării sale în sânul unei distinse familii de valoroşi muzicieni: compozitoarea şi dirijoarea Carmen Cârneci şi violoncelistul Dan Cavassi; este un demn continuator de solidă şi complexă tradiţie culturală iar angajamentul său pe această linie îi onorează misiunea de a face cunoscută îngemănarea şcolilor de artă solistică instrumentală europene în importantele centre muzicale din România, Germania, Austria, Franţa, Italia, Elveţia.
Încă student al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti la clasa dr. Răzvan Suma (reputat solist şi director artistic la recent încheiatul CellEAST Festival 2022), Soma Dávid-Kasco s-a înscris pe aceeaşi linie a confirmării şi impunerii talentului său în valoroase înfruntări internaţionale; experienţa ca solist, ca şi cea de muzician dăruit cameralului şi-a câştigat-o pe podiumuri concertistice.
Recitalul celor trei a fost un regal: impetuozitate romantică, plinătate sonoră şi susur abia ghicit, cuceritoare disponibilitate de a restitui nota pan-elegiacă a sufletului slav în confesiune…..dialog conducând la imagini vii, uneori umoristice, alteori de salon, descriptive, pitoreşti sau acut dramatice. Nu au lipsit nici strălucirea virtuoză, nici notele profund dureroase dar reţinute, nici o anume demnnitate a rostirii instrumentale.
Dincolo de ştiinţa acceptării şi mânuirii rigorilor stilistice, am perceput modul în care, permanent, cu grijă la echilibrul sonor, şi-au construit acel unic instrument camelornic care este “trioul cu pian”, un “instrument” în care, în funcţie de stare, timbrurile se aliază ori se despart, concertează solistic sau se pliază osmotic iar uneori (din scriitura componistică: octavele coardelor) – permit detaşarea unui al patrulea timbru: cel al unei viole “în căutarea instrumentistului”, cerându-şi dreptul de a participa (dincolo de sunetele manifeste) la virtuala conversaţie cu învolburări, retrageri, tristeţi de pădure şi dor de stepă, de necuprins…..
Alchimia timbrurilor a fost la ea acasă în acest binevenit recital romantic în care ascensiunile dinamice sau fiorul tragic au decis ca repetările să devină temei de variaţie, exersând disponibilitatea în favoarea diversităţii coloristice prin pas solistic, “în doi”, “în trei”…..
Caleidoscopic şi dens ca stări (citeşte trăiri), recitalul acestui inedit Trio în care “unu-plus-unu-plus-unu” poate fi egal, uneori, şi cu “patru” ne demonstrează perfecta asimilare a lecţiei bucuriei de “a da şi a prelua replica”, de a plonja în abis sau de a se ridica spiritual.
Revin la amintirile mele şi evoc, încă o dată, figura lui Iancu Ţucărman care, în mod sigur, ar fi vibrat în energia sălii, concertul fiind martor al confirmării unora dintre fericitele sale alegeri. Doamna Maria Popa (As Culturală Ţucărman Popa), continuatoare şi păstrătoare a fermentului reprezentat de acţiunile benefice culturii române ale acestui hăruit şi neobosit căutător de talente, a fost în sală şi s-a alăturat felicitărilor la scenă deschisă primite de interpreţi, de părinţii lor, de rudele, prietenii şi colegii acestora.
Tinerii au fost, cu adevărat, la înăţime; altfel spus – în temeiul a ceea ce ne-a fost oferit, de la toţi şi de la fiecare în parte – ştim că s-a depăşit, de mult, pragul promisiunilor; avem certitudini şi avem, în continuare, mari aşteptări care…..suntem siguri, nu vor întârzia să ne surprindă…..pe coarde de pian, de vioară, de violoncel şi, toate împreună, pe coarda cea mai ascunsă a sufletului fiecăruia dintre noi.
Şi, pentru că tot vorbeam despre tineri şi de dăruirea lor întru măiestrie, să notăm în agenda noastră un alt eveniment din viitorul imediat: în luna iulie, la Câmpina, are loc o nouă ediţie – a V-a! – a Festivalului de Arte; dintre propunerile cursurilor săptămânale sunteţi invitaţi să vă alegeţi orice vă interesează, cu menţiunea că, între 11 şi 16 iulie, cei care susţin masterclass violonistic şi pianistic vor fi Aron Cavassi, absolvent al Universităţii de Arte din Berlin şi pianista Eliza Puchianu, absolventă a Conservatorului din Boston.
Carmen Stoianov
16 Comments
O delectare această cronică scrisă de Carmen, cu talentul ei care nu mai este de mult un secret pentru noi, cu duioşie dar totodată cu avânt “pe un portativ romantic”, şi prezentată cu zâmbetul fermecător care-i precedă cuvintele. O delectare această cronică despre o seară muzicală magnifică oferită la Ateneu de nişte tineri incredibil de talentaţi, care i-au prilejuit lui Carmen şi o neaşteptată întâlnire pe făgaşul amintirilor cu Iancu Ţucărman, acel mecena al tinerelor talente, plecat de curând în lumea umbrelor, şi care, “în mod sigur, ar fi vibrat în energia sălii, concertul fiind martor al confirmării unora dintre fericitele sale alegeri”, după cum ne mărturiseşte Carmen. Trioul respectiv (Andra Mărgineanu, Aron Cavassi şi Soma Dávid-Kasco), precum şi (mai ales) tinerii din sală care au aplaudat frenetic recitalul lor deosebit au emanat atâta prospeţime şi entuziasm, încât şi Carmen s-a molipsit de la trăirile împărtăşite de ei şi ni le-a împărtăşit, la rândul ei, nouă, cititorilor baabelieni. Regalul acestei performanţe este sintetizat excepţional de Carmen: “impetuozitate romantică, plinătate sonoră şi susur abia ghicit, cuceritoare disponibilitate de a restitui nota pan-elegiacă a sufletului slav în confesiune… imagini vii, uneori umoristice, alteori de salon, descriptive, pitoreşti sau acut dramatice… strălucirea virtuoză… notele profund dureroase dar reţinute… o anume demnitate a rostirii instrumentale… echilibrul sonor… alchimia timbrurilor… caleidoscopic şi dens ca stări”.
Mulţumesc, Carmen, pentru această scriitură a ta care îţi poartă clar amprenta inconfundabilă şi care, şi de astă dată, ne cucereşte.
Dragă Daniela, după cum te cunosc, nu te poți dezice: literatul ordonat din tine privește un text analizându-l și punctând – cu eleganță – reușitele. Așa a fost și de astă dată. Da, ai dreptate, am conceput totul pe ideea de întâlnire a generațiilor ca arc de timp, unind spiritele care vibrează la farmecul muzicii; după atâtea decenii de predare nu doar în învățământul superior muzical românesc, ci pe întreaga lui verticală, mă bucur de fiecare dată atunci când văd sala de concert plină de tineri dornici să-și aplaude colegii de pe podiumul de concert – este semn de sănătate a sistemului! La rândul meu, îți mulțumesc și, prin tine, tuturor cititorilor avizați.
Nu știu ce aș mai putea adăuga după aprecierile de mai sus. Carmen Stoianov are condei, are experiență, cunoștințe și, mai ales, are suflet. De aici pornește totul și de aceea articolele ei ne interesează si ne mișcă deopotrivă. Mă bucur că cei trei tineri instrumentiști produc atâta bucurie prin arta lor (nu uit să îmi felicit fostul coleg, Dan Cavassi, pentru așa un fiu… “așchia nu sare departe de…”). Mulțumesc, Carmen! Te citesc mereu cu plăcere și admirație!
Aceeaşi plăcere, aceeaşi admiraţie – pentru condeiul tău, dragă Nicole. Sunt încă sub impresia recenziei pe care tu (LiterNet) şi Mihai Cosma (Actualitatea Muzicală) aţi făcut-o la Cărţile Psalmilor la primirea prestigioaselor Premii ale Academiei Române şi ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. În ce mă priveşte, sub multe aspecte rămâi ceea ce te consider de atâtea decenii (sau “clipe”?!) de când ne cunoaştem: “la marraine” – ca în basmele pe care le citeam când eram mici…..şi pe care tu le stilizezi cu atâta măiestrie. Mulţumesc.
Aţi evocat un eveniment memorabil în toate sensurile acestui cuvânt: un moment care vă v-a rămâne întipărit pe pelicula memoriei ca o hrană sufletească pentru anii care vin, dar şi în sensul unei experienţe ancorată în trecut, o amintire duioasă a personalităţii lui Iancu Ţucărman, care s-a dedicat cu pasiune – şi cu mult succes – descoperirii şi promovării tinerelor talente muzicale.
Mă bucur să aud că România se poate mândri – ca întotdeauna, de altfel – cu talente tinere de asemenea calibru.
M-am delectat cu acest articol, care a avut o rezonanţă specială în sufletul meu şi amintirile mele.
Ca de fiecare dată, ştiţi să atingeţi acea coardă sensibilă pe care, fiecare dintre noi, o ţine undeva, într-un adânc de suflet.
Sunt, cu adevărat o norocoasă că mă bucur de acest fel de amintiri şi că-mi pot crea altele, pe care sper ca timpul să le valideze ca fiind cel puţin la fel de valoroase. Avem tineri pentru care valoarea nu ţine cont de vârstă…..În Le Cid suna mai bine, nu-i aşa?!…..
Mulţumesc, reverenţă…..
E bine să ne întâlnim cu un articol despre muzică și muzicieni scrisă de o profesionistă ,Ceva nou și reconfortant pe paginile Baabelui.
De menționat că cele două triouri pentru pian amintite în program ,prima elegiacă de Rachmaninov și cea în la minor de Ceaikovsky fac parte din perlele muzicii romantice, De altfel există o influență puternică a lui Ceaikovsky asupra lui Rachmaninov, în primul trio elegiac . Al doilea trio elegiac de Rachmaninv va fi compus “în memoria unui mare artist” [Ceaikovsky]după moartea lui. Nu mai puțin frumoase. De frigul din România îmi amintesc și eu,dar muzica a învins totuși frigul. Mulțumim pentru articol în speranța că veți continua.
Excelente observaţii! Aceeaşi similaritate stilistică între cei doi şi în Vsenoşcinoe Bdenie a ambilor; am notat-o şi eu în Cărţile Psalmilor (Ed. Muzicală 2019), când am tratat asupra Psalmului 1 (Blajen muj, nr 3)– acelaşi început cu Psalmul 112 (LXX – 111). Există, desigur, şi alte binevenite intersecţii (voite, omagiu) ale acestor mari spirite….. Mulţumesc.
Eu vă mulțumesc ! Pentru ce ? Pentru că citind articolul Dvs mi-a revenit dorința de a asculta muzică .Din nou am ascultat triourile pentru pian ale lui Rachmaninov și cel a lui Ceaikovsky . De mult nu le-am ascultat pentrucă mă tulburau mult sufletște. Acum am constatat ce putere tămăduitoare are muzica , chiar și la bătrânețe. Mă bucură tare mult că scrieți !
Ce critică neobişnuit de frumoasă aţi scris Stimată Dnă Stioanov, zâmbind din spatele pozei care precedă cuvintele duioase, ca şi amintirea dvs, mişcătoare însele în sunetele muzicii evocate.
Romanticul grup pe care l-aţi descris în realizarea sa melodică face probabil parte, după cum bine subliniaţi dintr-o generaţie relativ tânără de oameni talentaţi care după studii de valoare în România sau în alte locuri revin în ţara – cel puţin uneori – ca să încânte publicul spectator. De câte ori vă veţi relua vechiul “obicei”, veţi oferi baabelienilor iubitori de muzică un regal.
Despre persoana care a declanşat însă amintirile nu am ştiut nimic, şi vă mulţumesc pentru îmbogăţirea spirituală datorată amintirii dvs despre Iancu Tzucarman z”l.
Meritul meu este cel al cronicarului care atrage atenţia asupra evenimentului. Adevărata preţuire se cuvine tinerilor care îşi cultivă măiestria. M-au cucerit!
Mulţumesc pentru atenţia cu care aţi citit cele scrise de mine; sunt onorată.
Încântătoare cronică în care m-a impresionat evocarea lui Iancu Ţucărman, un om extraordinar. Un cunoscător şi iubitor de muzică, un mecena pentru tinerele talente.
Mulţumesc mult, dragă Andrea. Am scris cu multă convingere; “alchimia amintirii” mi-a stat alături iar relaţionarea cu tinerii de pe podium şi din sală a fost fantastică.
Avem muzicieni serioşi, pentru care “a face muzică” se traduce prin a face artă: cu arcuşul, cu clapele albe-negre, cu multă ştiinţă, cu ore de studiu înmăiestrite şi, mai ales pe coarde de suflet. Ce mult s-ar fi bucurat domnul Ţucărman să-i asculte……
Încă o dată, îţi mulţumesc ţie, dragă Andrea – om de amplă deschidere culturală, dar şi mamă de muzician! – şi colectivului de redacţie baabelian, pentru bunăvoinţa şi grija de a găzdui, şi articole muzicale în paginile acestei prestigioase reviste. Avem atât de multă nevoie!…..nu doar noi, cei care observăm fenomenul cât, mai ales, tinerii despre care scriem. Cum altfel le-am putea mulţumi lor, părinţilor şi profesorilor pentru darul nepreţuit pe care îl fac atâtor minţi şi inimi?!…..
Va multumesc pentru articolul inaltator si scris cu mult profesionalism. Despre descrierea frigului din salilile de concrete de pe vremea lui Ucigaltoaca anilor ‘80, mi-am amintit de doua bancuri care circulau in acele vremuri in Romania:
– Ce e mai rece in Romania decat un pahar cu apa rece? Un pahar cu apa calda.
– De ce iarna e interzis sa deschizi geamurile la parterul blocurilor? Ca sa nu raceasca trecatorii.
Mă bucur dacă am reaprins dorul de muzică bună, de trăire la înălţimea muzicii….am retrăit amintiri, unele dureroase, altele cu zâmbet amar…..altele – neştiute sau neimaginate de mulţi dintre tinerii de astăzi – cu obişnuitul nostru “haz de necaz”.
Mulţumesc, Tiberiu, pentru calda apreciere. Promit să recidivez…..când găsesc subiectul…..