Mercedes Benz a fost mașina preferată a lui Hitler,mai ales în varianta decapotabilă, pentru trecerile în revistă la parăzi și sosirile la marile mitinguri naziste.Poate dacă ar fi știut că Mercedes este numele unei fete evreice și creația unui inginer evreu ar fi renunțat la această marcă.Emil Jellinek (1853-1918) era unul din fiii unei bogate familii evreiești și creatorul mărcii Mercedes în 1902, numită astfel după fiica lui. De fapt, ca antrepenor, Emil Jellinek a lansat în 1900 primul automobil modern, Mercedes 35 hp.
Născut la Leipzig, el a trăit cea mai mare parte a vieții la Viena apoi s-a mutat la Nisa, unde a fost consulul general al Austro-Ungariei. Tatăl lui, Adolf, a fost un cunoscut rabin. Emil a schimbat mai multe școli primare fiindcă nu îi plăcea să învețe. În 1870, când avea 17 ani, familia i-a găsit o slujbă de funcționar la o companie de căi ferate din Moravia, de unde a fost dat afară după doi ani, când direcția a descoperit că organiza noaptea curse de locomotive. După mai multe posturi în diplomație în Africa de Nord, grație relațiilor tatălui său, timp în care s-a căsătorit, s-a mutat la Baden bei Wien, unde s-a născut fiica sa, Mercedes. Admirator al mașinilor construite de Maybach, i-a comandat acestuia un motor pentru o mașină de curse, conform specificațiilor lui. Motorul a fost gata în decembrie 1900 și în anul următor mașina cu acest motor a obținut o serie de victorii. Motorul a fost botezat Daimler-Benz. Apoi Emil Jellinek s-a mutat la Nisa, a început să vândă automobile fabricate de el sub marca Mercedes, ajungând în 1897 la 150 de exemplare, cumpărate de aristocrații care își petreceau vacanțele pe Coasta de Azur.
În 1899 a început să vândă în Franța mașini fabricate la Stuttgart, cu motoare concepute de Maybach și Daimler. Mașinile aveau un motor de 8 HP și atingeau 15 km/h. În 1900 a vândut 29 de automobile ! Jellinek a ajuns să căștige majoritatea curselor de mașini de pe Coasta de Azur. Mașinile victorioase atingeau… 35 km/h. În 1901, Mercedes a atins 60 km/h. În 1903 el și-a schimbat numele în Jellinek-Mercedes, spunând: ”E probabil prima dată când un tată ia numele fiicei lui.”
Producția se dezvolta rapid, de la 340 de muncitori în 1900 la 2.200 în 2004. Treptat el s-a retras din afacerea cu automobile și după 1914 s-a mutat în Franța, unde a fost suspectat de spionaj. În 1917 s-a mutat în Elveția, unde a și murit în ianuarie 1918, la 64 de ani.
Andrei Banc