Un milion de vise

Desfășurarea concursul de cântece Eurovision 2019 de la Tel Aviv a stat sub semnul întrebării până aproape de data stabilită pentru festivitatea de deschidere. Motivele au fost numeroase: încercarea organizației BDS să-i convingă pe participanții din Potugalia, Franța, Italia, etc. precum și pe Madonna să boicoteze festivalul, conflictul dintre Israel și Hamas de la începutul lunii mai, controversele dintre diferitele partide din Israel în legătură cu Eurovision 2019 în contextul situației din sudul țării și terminând cu amenințările Hamasului de-a lansa rachete asupra Tel-Avivului.

Din fericire conflictul s-a sfârșit cu un acord vremelnic de încetare a ostilităților și concursul de cântece Eurovision 2018 a putut să înceapă !!!

Festivalul a reușit să realizeze ceea ce niciun alt eveniment nu ar fi putut să facă, înțelegerea între stânga și dreapta politică, între cetățenii evrei și neevrei ai țării, între religioși și nereligioși, bucuroși cu toții și mândri că asemenea concurs a avut loc in țara lor. Ba au participat chiar și doi cântăreți de origine arabă, Mahmood care a reprezentat Italia și Bilal Hassani, reprezentanatul Franței.

La întrebarea dacă concursul Eurovision este lipsit de influențe politice, din păcate răspunsul e negativ. Lista țărilor care își acordă reciproc ”deux points” este lungă și binecunoscută. Participanții nu pot transmite mesaje politice și ideologice. Și totuși în mini-concertul Madonnei au apărut doi dansatori îmbrățișați, având pe spate steagul palestinian și cel israelian. Nu am nimic împotriva ideii de a găsi o soluție a conflictului israeliano-palestinian, dar un mesaj de acest fel nu își are locul în contextul unei manifestări culturale care prin definiție este apolitică. Ca să nu mai vorbim de gestul reprezentanților Islandei, care au fluturat fulare cu însemnele Autorității Palestiniene și cu inscripția ”Free Palestine”, de parcă ar fi fost o demonstrație BDS (organizația pro palestiniană de boicotare a Israelului). Acest lucru nu trebuia făcut la un eveniment muzical vizionat în transmisie directă de peste două sute de milioane de oameni din toată lumea. Concursul de cântece Eurovision 2019 de la Tel Aviv a fost unul din cele mai reușite din istoria acestui eveniment cultural. Reprezentantul Olandei, Duncan Laurence, a câștigat concursul pe bună dreptate, cu o foarte frumoasa melodie intitulată ”Arcade”.

Timp de o săptămână la Tel Aviv a fost o adevărată sărbătoare, pe plajele orașului au avut loc concerte gratuite în aer liber, oamenii au cântat, au râs, au mâncat și au dansat zi și noapte.

Într-una dintre pauzele din cea de a doua semifinală a apărut pe scenă formația Șhalva (calm, liniște, seninătate), compusă din persoane cu dizabilităţi. La început apariția lor pe scenă a fost șocantă. Solistele erau două fete tinere, nevăzătoare. Cântecul lor minunat intitulat ”Milioane de visuri”, interpretat cu tandrețe și cu pasiune, vorbea în cuvinte de neuitat despre visul lor de a fi acceptați, despre visul lor ca oamenii să fie toleranți cu tot ce este altfel ca majoritatea, visul despre o societate în care nu au nicio importanță vârsta, sexul, religia, naționalitatea, culoarea pielii sau situația materială. Cei 7.000 de spectatori s-au ridicat și au rămas în picioare pe toată durata cântecului. Publicul din toate colțurile lumii a fost și el impresionat. Mass media britanică, inclusiv BBC, atât de rezervată de obicei, a fost plină de cuvinte de laudă la adresa formației și cântecului prezentat. Pentru mine și cred că și pentru mulți alții această melodie a fost cea mai frumoasă din tot concursul și fără îndoială cea mai umană. Ascultând-o mi-am amintit textul de neuitat al lui John Lennon din celebrul single ”Imagine”:

You may say I’m a dreamer

But I’m not the only one

I hope some day you’ll join us

And the world will be as one.

Orice alt cuvânt e de prisos…

Andrei Schwartz

26 Mai 2019

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *