Între sionism şi marxism

În adolescență am devenit un simpatizant entuziast al ideii sioniste, influențat de impresionantele prelegeri ale rabinului Dr. Menahem Shafran, ținute pentru elevii evrei din liceele românești. Ideile sioniste mi-au fost consolidate prin aderarea la organizația Bethar și prin broșuri ilustrate privind kibuțurile din Eretz Israel.

Faptul că port numele lui Theodor Herzl m-a determinat să studiez cu atenție biografia acestui remarcabil reprezentant al poporului în care am văzut lumina zilei.

Theodor Herzl (1860 -1904) este fondatorul formei politice a sionismului, o mișcare de stabilire a unei patrii evreiești.

Theodor Herzl

Corespondent al ziarului vienez Neue Freie Presse la Paris, a fost șocat să găsească în patria Revoluției Franceze același antisemitism cu care se familiarizase în Austria. În Franța, ofițerul evreu Alfred Dreyfus fusese acuzat în mod fals de crimă. Aceasta acuzație a produs o explozie de antisemitism în rândul publicului francez.

Herzl a declarat în anii următori că Afacerea Dreyfus a făcut din el un sionist.

 În Cartea sa Der Judenstaat (Statul evreiesc), publicată in 1896, cu subtitlul Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage (Propunerea unei soluții moderne pentru problema evreiască), Herzl a imaginat înființarea unui viitor stat evreiesc independent, susținând că aceasta este cea mai bună modalitate de a evita antisemitismul. Sionismul a culminat în anul 1948 prin nașterea Statului Israel.

***

Când mi-am făcut studiile universitare, în anii ‘50 ai secolului trecut, în perioada dictaturii proletariatului, marxism-leninismul era o disciplină obligatorie.

În primul an am început cu studiul Manifestului Partidului Comunist, considerat ca una dintre cele mai importante scrieri politice din istorie. A fost scris de Karl Marx și Friedrich Engels și publicat la Londra în 1848.

Karl Marx și Friedrich Engels

Manifestul începe cu o propoziție rămasă celebră: „O stafie umblă prin Europa – stafia comunismului” și se încheie cu expresia, nu mai puțin cunoscută, „Proletari din toate țările, uniți-vă!”

Am promovat examenul la disciplina marxism-leninism cu nota maximă, dar frumoasele fraze ale Manifestului le-am înțeles abia în anii care au urmat…

***

Karl Marx (1818-1983). Am continuat cu studiul voluminosului tom Capitalul (Das Kapital) de Karl Marx, care conține ideile teoretice fundamentale de filosofie materialistă și de critică a economiei politice.

Conspectând în mod meticulos Capitalul, am aflat despre teoria valorii muncii, plusvaloare, conflictul de clasă și materialismul istoric. Din puținele informații accesibile în perioada studiilor mele, am aflat că Marx a fost un filozof german, critic al economiei politice, economist, istoric, sociolog, teoretician politic, jurnalist și revoluționar socialist.

Între patru ochi, colegii comentau cu ironie că Marx ar fi fost evreu…

***

În anul de studii următor, în cadrul disciplinei Marxism-Leninism, am trecut la partea a doua, Leninismul. Am constat că marxismul și leninismul sunt două doctrine diferite, leninismul, fiind o ideologie politică dezvoltată de revoluționarul marxist rus Vladimir Ilici Lenin, care propunea instaurarea dictaturii proletariatului condus de un partid revoluționar de avangardă, ca preludiu politic la instaurarea comunismului.

Vladimir Ilici Lenin

Din această definiție am reținut sintagma „dictatura proletariatului”, noțiune pe care am simțit-o în viața noastră de zi cu zi, în toții în anii socialismului.

***

Citind zilnic ziarul Scânteia, auzind Radio București și urmând cursurile universitare de Marxism-Leninism, am devenit aproape convins că ideea comunismului este singura soluție a tuturor relelor din societatea in care trăiam…

Această credință s-a prăbușit în câteva momente ale vieții: întâi datorită dificultăților întâmpinate la repartiție, din motive etnice, și apoi citind declarația lui Hrușciov privind cultul stalinist al personalității.

Dar convingerea mea s-a prăbușit definitiv în momentul când mama a fost arestată și anchetată de Securitate fără niciun motiv.

Călătoria în URSS nu mi-a întărit nici ea convingerile comuniste – nici magazinele alimentare goale din Moscova, nici corupția (mita necesară la cumpărarea unui aspirator), nici mizeria în care trăiau colhoznicii din Azerbaidjan.

În final, opinia mea negativă despre comunism a fost confirmată în România de penuria alimentară din perioada socialistă, iar în Europa, de monstruoasa coaliție între socialism și islam.

În anul 1980, redevenind sionist, am emigrat in Statul Israel.

***

Ulterior am aflat mai multe despre Karl Marx. În anul 1990, vizitând International Luxembourg Trade Fair, am primit cazare la o distanță de 40 km, în orașul german Trier. Din prospectul orașului am aflat că în Trier, pe Brückengasse 10, s-a născut Karl Marx.

Doream să aflu detalii suplimentare. Tânărul de la recepția hotelului mi-a recomandat să vizitez librăria Thalia din Pasajul Trier. În standul cu cărți în limba engleză, am găsit mai multe cărți despre subiectul care mă interesa. Am cheltuit câțiva euro pentru un asemenea volum.

Tatăl lui, avocatul Heinrich Marx, numit în copilărie Herschel Halevi, era fiul unui rabin și descendent al unei familii de învățați talmudici de generații. Fratele lui Herschel a fost rabin-șef al orașului Trier, însă Heinrich s-a convertit la creștinism. Karl Marx a primit o educație laică și a obținut o diplomă în drept.

Atitudinea lui Karl Marx față de evrei și iudaism a fost descrisă drept ura de sine; pentru el iudaismul era sinonim cu capitalismul detestat. Textele lui Marx dovedesc o ignoranță totală a istoriei și culturii evreiești, surprinzătoare în comparație cu cunoștințele sale enciclopedice.

Deși considerat antisemit, unii autori subliniază că Marx nu i-a criticat pe evrei ca evrei, ci ca reprezentanți ai capitalismului…

***

Viziunea antisemită a lui Marx, care îi considera pe evreii un popor format exclusiv din negustori, cămătari, sau capitaliști, a fost infirmată de Theodor Herzl, de sionism și de înființarea statului evreiesc. Fără a fi apologetic, trebuie recunoscute noile realități. 

Statul Israel are azi o agricultură modernă, o industrie aviatică și electronică de prim rang și o industrie farmaceutică avansată. În Israel există universități clasificate printre cele mai bune din lume. Folosind metode moderne, foștii „negustori și cămătari” au obținut pe un sol infertil culturi de legume, fructe, viță de vie și flori. Foștii stigmatizați de Marx au devenit printre primii trei constructori de drone din lume, care produc o mare varietate de armament, cum ar fi rachete, avioane, radare, tancuri, dar și electrocasnice, ca aparate de aer condiționat sau frigidere. Israelul are instalații de foraj marin (fiind acum exportator de gaze), instalații de desalinizarea apei de mare și o industrie turistică înfloritoare. Minoritatea arabă din Israel se bucură de un nivel de viață, cultură și democrație cu mult superior celor din multe țări arabe.

Până în prezent încă nu au fost rezolvate discrepanțele sociale și economice între cetățenii de origine europeană și cei proveniți din orient, între religioși și laici, între evrei și arabi. Mai trebuie găsită o modalitate de a rezolva prețul ridicat al caselor, un metrou în centrul țării și îndeosebi problema presantă a păcii cu vecinii palestinieni. Dar există un optimism moderat în soluționarea acestor probleme spinoase…

Theodor Toivi

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

24 Comments

  • Rudolf Zimand commented on July 19, 2022 Reply

    Consider „Materialismul Istoric” principala contribuție a lui Marx. Este o filosofie a istoriei obiectivă, care explică, pe principii materialiste, dezvoltarea omenirii prin fazele sclavagism-feudalism-capitalism. Acestea sunt formele de organizare a „relațiilor sociale” (clasele societății) parcurse de a lungul istoriei pentru a permite dezvoltarea neîntreruptă a „forțelor de producție” (mijloacele tehnice de producere a bunurilor materiale necesare oamenirii).
    Relațiile sociale – de natură statică, conservatoare – existente într-un moment dat sunt menite să asigure buna funcționare a forțelor de producție.
    Forțele de producție – de natură dinamică- se dezvoltă continuu, dezvoltare care ajunge la un moment dat să fie împiedicată de sistemul de relații sociale existent. Se produce o stare de explozie, de revoluție pentru instaurarea unui nou sistem social adecvat.
    Revoluția franceză de la sfârșitul secolului 18 este o astfel de trecere de la feudalism la capitalism. Revoluția a fost marcată de instaurarea Terorii, un regim menit să anihileze prin execuții ( ghilotinare ) „dușmanii revoluției”, adică clasa nobiliară în frunte cu familia regală. Deși nu sunt cunoscute numere exacte, Wikipedia apreciază numărul celor executați la ordinul a zeci de mii la nivelul întregii țări, dintre care 17000 au fost ghilotinați.
    Marx a prevăzut și trecerea de la capitalism la comunism, fără însă să precizeze etapa de dezvoltare a forțelor de producție care să facă necesară această transformare.
    Revoluția comunistă din Rusia 1917 a produs deasemenea un regim de Teroare, familia Țarului a fost asasinată, au fost confiscate și împărțite țăranilor moșiile aristocrațllor și ale chiaburilor, s-au produs lupte și condamnări la moarte între diversele facțiuni revoluționare. Dar această revoluție s-a produs ca urmare a mizeriei claselor de jos, accentuată de războiul care era în desfășurare și nu ca o necesitate socială. Capitalismul se afla într-o fază incipientă, dominau relațiile de tip feudal. Ca urmare instaurarea comunismului a fost social inadecvată și puterea comunistă nu s-a putut mențlne decât prin permanentizarea Terorii, ceea ce a produs milioane de victime umane. Aceasta a fost structura regimului comunist până la căderea acestuia în anii 1990.
    În prezent nu sunt semne care să semnaleze epuizarea capacității sistemului capitalist.
    Ce se va întâmpla în viitor?
    Este sistemul capitalist ultimul din lanțul relațiilor sociale pe care le-a parcurs umanitatea și deci destinat unei permanențe?
    Se va petrece o modificare a forțelor de producție care să necesite un nou sistem al relațiilor de producție? Acest nou sistem va fi de tip comunist, sau de un cu totul alt tip?
    Deocamdată răspunsul este în așteptare.

    • theodor toivi commented on July 19, 2022 Reply

      FOARTE INTERESANT. INTRADEVAR CAPITALSMUL SE CLATINA. rAMANE DE VAZUT CE SE VA INTAMPLA.

      • theodor toivi commented on July 19, 2022 Reply

        Dl Rudolf. Postați pe net autorul Ralph Peters, mai puțîn optimist priviind viitorul. Romanele: Războaiele anilor 2020. Strartegia într-o lume in schimbare. Războaie de sânge și credință sau Războiul după Armaghedom.

        Necazurile provin din granițe incorecte trasate de englezi și francezi, din birou, granițe care separă naționalități și religii diferită.. Și ucraina are asemenea granițe!

        • theodor toivi commented on July 19, 2022 Reply

          Războaiele de sânge și credință: conflictele care vor modela secolul 21
          de Ralph Peters
          Am lăsat în urmă Epoca ideologiilor pentru a intra într-o perioadă în care etnia și religia – sângele și credința – vor continua să fie sursa unor rebeliuni feroce, genocid și terorism global. Această lucrare nu scutește nici politica noastră externă, nici nebuniile noastre interne, deoarece subliniază ce va fi nevoie pentru a ne proteja țara împotriva unor astfel de dușmani.

  • boris mehr commented on July 18, 2022 Reply

    ÎNTRE SIONISM ȘI MARXISM NU ESTE NICI O LEGĂTURĂ, OBIECTIVELE FIIND DIFERITE. DE ACEEA PC DIN ISRAEL A FALIMENTAT. DAR ANALIZA CAPITALULUI LUI MARX NU TREBUIE FĂCUTĂ DIN PRIZMA EFECTELOR POLITICE DIN ȚĂRILE FOSTE SOCIALISTE. MARXISMUL A FOST ȘI ESTE STUDIAT ÎN DIVERSE INSTITUȚII, MULTE CONCLUZII FIIND VALABILE. MARX A AVUT CONTINUATORI CARE NU ERAU NEAPĂRAT COMUNIȘTI. DISPUTA NU S-A ÎNCHEIAT. ÎN SUA SE DISCUTĂ DESPRE NEO-MARXISM, SUNT CURIOS CE VA URMA.

    • theodor toivi commented on July 19, 2022 Reply

      NEO-MARXISM? VEZI VENEZUELA/ pENURIE ALIMENARA SI DE COMBUSTIBIL. EXODUL POPULATIEI ETC

      • boris mehr commented on July 20, 2022 Reply

        NEO-MARXISMUL NU ESTE CLAR DEFINIT, DE CE DEMOCRAȚII DIN SUA SUNTNUMIȚI NEO-MARXIȘTI? DE CE UN PARTID DIN ROMÎNIA, USR ESTE NUMIT NEO-MARXIST? ESTE O TENDINȚĂ DE FALSIFICARE DEFINIȚIEI MARXISMULUI.

  • gabriel gurm commented on July 17, 2022 Reply

    Cer scuze celor care cunoasc poanta: comunismul e o ideologie și nu o știință, pt că dacă era știință o incercau întăi în laborator, pe câini….
    GbM

    • theodor toivi commented on July 17, 2022 Reply

      EU CRED CA NE-AU SUBJUGAT FIZIV SI PSIHIC IN MOD “STIINTIFIC” NOI FIIND DOSR COBAI

  • JOHANAN VASS commented on July 16, 2022 Reply

    COMUNISMUL E FRUMOS FORMULAT TEORETIC SUBLINIIND EGALITATEA INTRE OAMENI.IN PRACTICA COMUNISMUL A PROPOVADUIT DISTRUGEREA MORALA SI DE MULTE ORI FIZICA A ACELORA CARE AVEAU ALTE IDEI SAU ERAU ADEPTI A ALTOR FILOZOFII POLITICE.PERSONALITATI POLITICE CULURALE SI STINTIFICE AU FOST DISTRUSE DE NOUA CLASA CONDUCATOARE.ESTE ADEVARAT CA DUPA HOLOCAUST MUTI EVREI S-AU ATASAT COMUNISMULUI DAR CEI CARE AU FACUT PARTE DIN CLASA AVUTA DINAINTE DE RAZBOI AU FOST PERSECUTATI SI UNEORI DISTRUSI MORAL

    • theodor toivi commented on July 16, 2022 Reply

      Aveti perfecta dreprtae

  • Virgil Duncan commented on July 15, 2022 Reply

    Nu vad prea mare legatura dintre sionism si marxism. Sionismul este filosofia/miscarea de eliberare nationala a poporului evreu – popor fara tara si chiar fara limba nationala in acel timp; este in esenta o miscare nationalista. Marxismul este o filosofie globalista care inca tinde prin revolutie sa schimbe baza economica si culturala a tuturor tarilor din lume. Trebuie sa mentionam ca multi sionisti au fost marxisti la inceput. Asta a fost motivul pentru care URSS a votat la onu in 1948 pentru recunoasterea statului Israel. In concluzie sionismul poate fi ateistic, religios, materialist, idealist, existentialist, etc si intre noi fie vorba poti sa fii sionist cu orice filosofie cu exceptia probabila a anarhismului.

  • Eva Grosz commented on July 14, 2022 Reply

    Descrierea fazelor prin care ați trecut este o descriere “elegantă” și se potrivește multor evrei și neevrei.
    Evreii după holocaust aveau nevoie să creadă în egalitatea între oameni promovată de comunism. Dar
    prin câtă suferință au trecut oamenii datorită acestui regim și câtă minciună au înghițit până să-și dea seama în ce capcană au căzut..

    • theodor toivi commented on July 15, 2022 Reply

      Multumiri.

  • Julian Satran commented on July 14, 2022 Reply

    Interesant. Ca tanar student (tot in anii 50 – dar la Politehnica unde Marxismul se studia cu “nonsalanta” (nu ca ceva substantial) am decis ca trebuie sa citesc Capitalul. Si lam citit aproape in intregime (fara Volumul 4). Am fost profund frustrat de lipsa totala a metodei stiintifice. Subiectele discutate aveau nume familiare (e.g., Valoare) dar nu se refereau la ceva care putea fi masurat, confirmat si/sau infirmat cu toate ca in economia politica existau deja teorii complexe care se ocupau de asta. Originea noilor notiuni era intotdeauna in dialectica si contextul social. Marx era filosof si in critica eonomiei politice (Capitalul) incerca sa faca ceace Kant a facut in Critica Ratiunii Pure. Rezultatele erau filosofic submediocre si aplicate erau destinate sa aduca catastrofe (valoarea unui produs era definita ca fiind timpul consumat pentru al produce) fara nici o relatie cu “consumul”). Moralitatea (mai bine zis imoralitatea) notiunilor de clasa (si lupta de clasa) erau o forma de “darwinism” applicata la organizarea sociala. Marx era insa un politician de calibru si Manifestul Comunist a influentat viata a cel putin doua miliarde de oameni timp de cel putin un secol – si nu a disparut inca! In miscare sionista, cu putine exceptii, marxismul nu a facut radacini adanci (nici in parte “socialista” a miscarii) iar Jabotinski a deplans efforturile “socialiste” ca nepractice pentru ca nu foloseau familiaritatea populatiei evreiesti venita din diaspora cu societatea urbana moderna (cand Israel avea nevoie de ingineri taberele de pregatire din Romania ii invatau sa faca agricultura!)

    • theodor toivi commented on July 15, 2022 Reply

      Multumesc pentru completaea dvs. docta:

      Manifestul Comunist a influentat viata a cel putin doua miliarde de oameni timp de cel putin un secol…

  • Andrea Ghiţă commented on July 14, 2022 Reply

    Foarte bun subiectul acestui articol. Traiectoria descrisă cu sinceritate de Theodor Toivi a fost urmată de mulţi tineri evrei. Inclusiv tatăl meu a fost mai întâi sionist ( în Habonim) şi neputând să emigreze înainte de război, după Holocaust s-a decis să susţină contruirea unei orânduiri care promitea egalitatea între oameni. Peste ani avea să-şi dea seama că era o iluzie.

    • theodor toivi commented on July 15, 2022 Reply

      Multumiri.

  • tiberiu ezri commented on July 14, 2022 Reply

    Un articol foarte interesant si pentru cei care nu sunt ignoranti si nu stiu chiar totul despre toate.

    • theodor toivi commented on July 14, 2022 Reply

      Scuze dl. doctor ca am omis sa amintesc excelentele spitale din Israel. Indesebi cel din Naharia sau Haifa.

      • tiberiu ezri commented on July 15, 2022 Reply

        Nici o problema!

  • boris mehr commented on July 14, 2022 Reply

    un articol foarte educativ pentru mulți ignoranți, felicitări

    • boris mehr commented on July 14, 2022 Reply

      și nu numai

      • theodor toivi commented on July 15, 2022 Reply

        Multumiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *