Un taxi, vă rog!

Cu numai câțiva ani în urmă mai călătoream de la Holon la Tel Aviv cu mașina proprie. Drumurile erau aglomerate, dar căutam ore mai liniștite și reușeam să ajungem la destinația dorită.

Între timp perechea mea și cu mine am îmbătrânit, iar mașinile s-au înmulțit mai repede ca șoselele. La orice oră ai încerca, ești nevoit să călătorești ore în șir pentru a parcurge câțiva kilometri – și asta nu numai în centrul țării. Așa am hotărât că pentru a pleca la Tel Aviv vom lua un taxi.

Șeful stației de taximetre din zona noastră ne cunoaște deja după voce și ne trimite un taxi în câteva minute.

Pentru mine lumea șoferilor de taxi este un microcosm al populației Israelului și dacă o cunoști, poți înțelege mai bine diversitatea oamenilor care populează această mică și agitată parte a planetei. Unii sunt intelectuali ieșiți la pensie, alții nu au găsit de lucru în meseria lor, alții și-au ales dinadins meseria de șofer. După accentul cu care vorbesc ebraica, poți adesea ghici țara de baștină a fiecăruia. După felul în care se adresează clientului, mai ales când e vorba de persoane în vârstă, poți constata măsura politeții și a bunăvoinței, ca să nu spun a „educației” lor. După muzica pe care o ascultă, poți afla ce le place, iar după știrile pe care le comentează, care sunt părerile lor politice. Unii șoferi sunt adevărați psihologi și atunci când duc un client la policlinică sau la spital, pot ține prelegeri despre optimism, vârstă, boală și despre viață în general. Nu o dată am învățat din înțelepciunea acestor șoferi.

Deunăzi am fost nevoiți să facem o călătorie la Tel Aviv. Șoferul care ne-a dus avea o mașină în care bancheta din spate era despărțită de cea din față printr-un perete din plastic, obicei rămas de când trăim cu corona. Cu încetineala vârstei, ne-a luat destul de mult timp să ne așezăm pe bancheta din spate, mai ales că și locul era cam îngust. Șoferul a așteptat cu răbdare și când am ajuns la destinație, a declarat pe neașteptate: “Indiferent ce vârstă ai, important este ca în fiecare dimineață să te scoli cu dorința să te bucuri de fiecare lucru pe care îl faci.” Povața lui nu aparținea de loc obligației lui de șofer.

La întoarcere am fost acostați de un șofer. Mașina lui era în stație, iar el se plimba de colo-colo așteptând clienți. Era complet răvășit și ca fizic și ca purtare, era într-o agitație continuă. Amândoi ne-am dat seama că era prea riscant să călătorim cu el și am refuzat, la care el s-a enervat peste măsură și s-a luat după noi, strigând și agitându-și brațele. Noi ne-am cam speriat, dar spre norocul nostru pe drum mai erau și alte taxiuri. Unul s-a oprit la semnul nostru și așa am scăpat de șoferul agitat.

Cel care ne ducea acum era un om relativ tânăr, îmbrăcat îngrijit, foarte calm și sigur la volan. Vorbea la telefon cu alți clienți și imediat am sesizat accentul lui străin. Când am ajuns la destinație, l-am întrebat unde s-a născut. „În Uzbekistan”, a spus el zâmbind. A coborât din mașină și ne-a deschis ușa din spate, ca să putem coborî nestingheriți de circulație.

Un asemenea gest n-am mai văzut de când mă știu. Să fi fost oare educația lui, sau vârsta noastră care a provocat acest comportament? Nu știu. Dar este foarte plăcut, când cineva, oricine pe lumea asta, are un cuvânt bun și o mână care deschide ușa.

Sper să aveți și voi parte.

Eva Grosz

06/07/2022

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

19 Comments

• gabriel gurm commented on July 16, 2022 Reply

Nu poți știi în ce realitate trăiești dacă nu asculți di când în când părerea unui șofer de taxi!
    GbM

Așa este !

• Marina Zaharopol commented on July 16, 2022 Reply

Gesturi aparent minore cu reverberaţii profunde în sufletul uman. Fiinţa umană simte nevoia să comunice şi şoferii inteligenţi cu înclinaţii psihologice învaţă şi ei de la clienţi şi are loc o interacţiune şi un schimb de experienţă (give and take) de care beneficiază toată lumea.
    Un articol interesant şi scris vioi parcă din ritmul mersului unui taxi!

• Eva Grosz commented on July 16, 2022 Reply

Frumos scrii Marina ! mulțumesc pentru citire !

• Marica Lewin commented on July 16, 2022 Reply

Lumea taximetristilor in Israel imi era si mie bine cunoscuta in urma cu vreo 10- 15 ani. Din 2-a surse: prima, Jérusalem Post – ėdition française, care pe atunci aparea saptamânal in presa scrisa si conținea o rubrica speciala dedicata convorbirilor in taxi intre soferi si clienti. Captivant.
    A 2-a, experienta personala. Locuind in Haifa si predând in Yaffo, in ultimii ani de activitate luam aproape zilnic taxiul din gara centrala Tel Aviv pānă in vechiul Yaffo. Uneori, si la intoarcere.
    Conversatii interesante, deja soferii ma cunosteau, dar si nenumarati nervi. Adica, desi era cap de linie, ca in orice gara, si multe taxiuri aliniate, uneori trebuiam sa astept mult unul disponibil. Apoi aglomeratia, urmata bineinteles de tensiunea de a ajunge la timp in clasa.
    Multi taximetristi cautau drumuri decongestionate, incercau sa ma linistească. Frumos din partea lor. Altii imi povesteau despre familiile lor, ce viitor vor pentru copiii lor
    Altadata am discutat cu un sofer arab, despre căt de fărámițată este limba araba in Israelul acest mic; un arab din Yaffo, vorbeste altfel decát un arab din Nord sau Sud
    Sau , cáte imprumuturi sunt in araba din turca si din franceza, câtde multe cuvinte sunt comune românei si arabei.
    D- na Eva, ati scris un articol extre de interesant pentru mine, ati evocat un peisaj important al vietii mele in Israel.

• Eva Grosz commented on July 16, 2022 Reply

Foarte interesant ce ai scris Marica ! Experiența ta cu taximetrele e și mai mare . Mulțumesc pentru povestea ta și cuvintele de laudă . Cu toate că textul meu nu merită prea multe laude.E foarte simplu .
      E o încercare de a scrie după ani când am întrerupt scrierea la Revistă și nici în alt loc.. Acum încerc să revin. Să vedem ,cum merge.

• Marica Lewin commented on July 19, 2022 Reply

D-na Eva , ma bucura f mult ca ati revenit sa scrieti la revista.
        Eu nu conduc maşina desi am avut permis, asa ca am trebuit mult sa folosesc taxiul. Inainte, utilizam de ” sherut”‘ul, n româneste ” servici, ”
        in traducere mot -à – mot; acele taxiuri incapatoare care mergeau pe directie fixa si aveau preturi apropiate de costul unui bilet de autobuz.
        La câte discutii am asistat si acolo! Câți oameni si soferi interesanti am cunoscut!

• Eva Grosz commented on July 19, 2022 Reply

Cunosc taxi sherut . Îmi închipui că ai auzit multe povești . În România călătoream cu trenul la servici .De la Timișoara la Oțelu Roșu și mai târziu la Lugoj. Și acolo se formase un grup care călătorea cu același tren la aceeași oră și se legase prietenie între ei. Era nostim ! Abia așteptam acele ore.Eu locuiam lângă gară. Îmi trebuiau 5 minute să ajung la peron.În Israel călătoream cu autobusul la servici.

• JOHANAN VASS commented on July 15, 2022 Reply

SINT TAXIMETRISTI CARE SCOT CAPUL PE GEAMUL TAXIULUI TE INTREABA UNDE VREI SA MERGI SI DACA DISTANTA E MICA SI CALATORIA NU E RENTABILA NU TE I-AU. NICIODATA NU M-AM URCAT INTR-UN ASEMENEA TAXI .IN TOATA LUMEA CIVILIZATA SOFERUL TE INVITA IN MASINA URMEAZA SALUTUL RECIPROC SI NUMAI DUPA ACCEEA II SPUI ADRESA DESTINATIEI.DISCUTIILE POLITICE CU SOFERII SINT CELE MAI APRINSE IN PREAJMA ALEGERILOR.

• Eva Grosz commented on July 16, 2022 Reply

Sunt și sunt diferiți ca toți oamenii .
      E adevărat că înaintea alegerilor de multe ori se aprinde o discuție între șofer și client . Uneori e bine să îți ții părerea pentru tine, altfel îl enervezi și cine știe….
      Mulțumesc pentru comentare.

• Thomas Lewin commented on July 15, 2022 Reply

Un crâmpei de viață din această ,,mică și agitată parte a planetei”
    MI-a plăcut foarte mult.Mulțumesc!

• Eva Grosz commented on July 15, 2022 Reply

Mă bucură că v-a plăcut.

• Anca Laslo commented on July 15, 2022 Reply

Lumea mica si colorata a unei bresle evocata cu un spirit fin in articolul dvs. imi evoca un crochiu sau o miniatura reusita a unei zile!

• Eva Grosz commented on July 15, 2022 Reply

Mulțumesc Anca !

• tiberiu ezri commented on July 14, 2022 Reply

Pentru un culegator de folclor, un taximetrist poate fi o adevarata comoara. Cel care ne duce de obicei in calatorii mai lungi, este un evreu irakian cu sapte clase, dar destept foc. A invatat cam 50 de cuvinte in vreo zece limbi pentru calatorii care nu vorbesc ebraica. Spune Bancuri,unele reusite, povesteste intamplari din copilarie. Nu te plictiseti cu el. Recunosc, vorbeste prea mult, dar e amabil si bine intentionat.

• Eva Grosz commented on July 14, 2022 Reply

E simpatic șoferul vostru irakian. Și dacă vorbește așa de mult e sigur că nu adoarme. ceea ce e un avantaj.

• tiberiu ezri commented on July 15, 2022 Reply

Ai dreptate!

• Andrea Ghiţă commented on July 14, 2022 Reply

Taximetriştii sunt universali şi atunci când vrei să iei pulsul unei săcietăţi – oriunde ai fi în lume – trebuie doar să te sui într-un taxi.