Textul care urmează are ca obiect construcția și lansarea podurilor militare de asalt folosite de forțele armate de pe întregul mapamond. Am abordat acest subiect pentru că am trudit vreme de două decenii la cinematica, plierea și hidraulica unor asemenea sisteme. Am relatat deja în Baabel cum, nou venit în Țara Sfântă, am fost implicat în acest domeniu.
Actualmente există în lume peste o sută de modele, însă eu m-am limitat la câteva poduri realizate în Statele Unite, Germania și Israel. Ele se caracterizează prin MLC (Military Load Class), care reprezintă greutatea vehiculelor care pot trece peste podul respectiv, de exemplu un pod MLC 70 suportă încărcături de până la 70 de tone.
Controverse
Podurile cu lansare verticală (up-and-out) au fost criticate pentru că puteau fi văzute cu ușurință de inamic în timpul lansării. De aceea în anii ‘90 armata americană a preferat un pod mai complicat și mai scump, dar cu lansare orizontală. Între timp pe teatrul de luptă au apărut elemente noi. Dotarea infanteriei cu drone permite descoperirea lansării de poduri în teritoriul inamic, chiar și a celor cu desfăşurare orizontală. În plus și greutatea blindatelor de luptă a crescut simțitor. Astfel avantajul modelelor cu lansare orizontală a dispărut. Modificările necesare pentru creșterea MLC s-au dovedit dificile la sistemele orizontale și mai simple la cele cu desfășurare verticală.
M60 Armored Vehicle Launched Bridge (AVLB) este un pod american de asalt, acum istoric.El are un lansator montat pe tancul M60 Patton, utilizat pentru lansarea și recuperarea unui pod pentru vehicule blindate, tip up-and-out-scissor (foarfece) de 18 m. Acest vehicul de luptă a fost dezvoltat de Laboratoarele de Cercetare și Dezvoltare din armata americană și compania General Dynamics, fiind introdus în 1963. În total au fost construite 400 de lansatoare și poduri. Datorită dificultăților de întreținere și creșterea greutății blindatelor traversate, AVLB a ieșit din uz.
Towed Assault Bridge (TAB-12)
Cu experiența în domeniul traversării șanțurilor antitanc, forțele de apărare israeliene au dezvoltat podul de asalt remorcat TAB de 12 metri, produs de Israel Military Industries. TAB este montat pe o singură axă cu roți, iar un vehicul îl remorchează la locul de trecere. La fața locului, vehiculul este inversat, podul este mutat în față și împins peste gol. Coarnele pliabile ghidează podul spre malul îndepărtat. Echipajul deconectează podul de vehiculul de remorcare, fără a fi expus.
TAB poate fi lansat rapid, oferind un pod MLC 70 peste goluri de până la 10 metri. Podul se separă cu ușurință în două secțiuni, ceea ce permite transportul cu aeronavele C-130. Continuă să funcționeze la nivelul MLC 70 după ce a pierdut până la 50% din grinzile structurale din cauza minelor, a artileriei sau a focului direct. Implementarea durează mai puțin de un minut.
Trailer Assault Bridge (TLB-24)
The US Marine Corps a contractat prin Israel Military Industries prototipul Podului Lansat Trailer de 24 m, MLC 70. Acest pod este remorcat în poziție și lansat folosind energia hidraulică furnizată de pompele acționate de două motoare diesel, montate pe remorcă. Podul în sine constă din trei secțiuni pliabile. Echipajul, protejat de blindaj, poate lansa podul în trei minute, după ce a ajuns la locul de trecere și îl poate recupera de la orice capăt.
Într-un articol publicat în revista Armor, Generalul de brigadă Philip Bolte apreciază că TLB este nesatisfăcător datorită dificultății de folosire pe drumuri înguste. În plus există îndoieli că un pod remorcat va putea ține pasul cu viteza unei unități de tancuri.
Heavy Assault Bridge (HAB-32)
Începând din 1983, Armata Statelor Unite a finanțat un program de dezvoltare împreună cu Israel Military Industries. S-a realizat prototipul unui nou pod MLC 70, cunoscut sub numele de HAB, montat pe tanc.
Format din trei secțiuni duble pliabile, HAB trebuia să aibă o lungime de 32 m și o greutate de numai 12,5 tone. Pentru a obține greutatea redusă, s-a folosit materiale compozite și oțeluri speciale, dar la testarea prototipului, el s-a fisurat sub solicitări. De aici s-a tras concluzia că un pod de asalt MLC 70, montat pe un tanc, nu poate fi realizat cu o lungime de 32 m.
Heavy Assault Bridge HAB-26
Lungimea podului HAB a fost redusă la 26 m, considerând că aceasta va fi suficientă în majoritatea cazurilor. În consecință s-a putut renunța la folosirea materialelor speciale, respectând totuși limita de greutate pentru pod.
S-a construit un nou prototip, format și el din trei secțiuni pliabile. Echipajul, protejat de blindaj, poate lansa podul în trei minute și îl poate recupera de la oricare capăt.
Din păcate, fiind cu lansare verticală (up-and-out), acest excelent sistem a pierdut competiția pieței americane în favoarea modelului german cu lansare orizontală Wolverine.
Prestigioasa publicație militară Janes a menționat profesionalismul echipei israeliene de la IMI.
Tzemed (Tandem)
Uzina Slavin (IMI) a proiectat un ansamblu de două poduri numit Tzemed (Tandem). Cele două poduri pot fi montate pe orice lansator M60 AVLB fără nicio modificare a vehiculului. Ansamblul Tzemed pentru MLC 70, cântărește doar 13,5 tone și lungimea fiecărui pod este de 11 m. Podurile sunt identice și interschimbabile, fiind proiectate să se întrepătrundă pentru a reduce înălțimea vehiculului. Principalul avantaj al acestui sistem up-and-out, este complexitatea mecanică redusă.
Wolverine (fostul Heavy Assault Bridge) este un vehicul blindat, proiectat pentru a lansa un pod de asalt care suportă încărcături de 70 de tone. Wolverine integrează capabilități avansate de lansare, hidraulice și electronice de control, într-un singur sistem.
Este alcătuit dintr-un șasiu de tanc M1 Abrams modificat pentru a transporta, lansa și recupera un pod MLC 70 peste goluri de până la 24 de metri lățime. Wolverine poate fi transportat aerian. Sistemul poate fi acționat de un echipaj format din doi operatori.
Podul, format din două secțiuni interschimbabile, are 26 m lungime, 4 m lățime, cântărește 12 tone și permite traversarea unor vehicule din clasa MLC 70 care se deplasează cu 16 km/h.
.
Joint Assault Bridge JAB-20
În 2016 IMI (Israel Military Industries) împreună cu compania americană DRS au câștigat un contract de 400 de milioane de dolari pentru fabricarea a sute de sisteme de livrare a podurilor de asalt, cu mecanisme de lansare montate pe tancuri Abrams ale armatei americane.
A fost o realizare impresionantă pentru Israel. Potrivit surselor din Ministerul Apărării, „DRS a semnat acordul de cooperare cu IMI, deoarece a recunoscut că compania israeliană are cele mai bune cunoștințe în domeniu. Acesta este un mare compliment pentru compania israeliană.”
Sistemul Joint Assault Bridge (JAB) este montat pe tancul de luptă M1 Abrams modernizat. Se estimează că acest lucru va reduce costurile de întreținere, precum și o disponibilitate sporită și pregătirea unității cu piese comune cu șasiul Abrams.
Podul are o lungime de 20 m. Deschiderea se face pe verticală (up-and-out) în 3 doar minute. Sistemul poate implementa un pod MLC95 pe un gol de 18,3 m. Comenzile sunt cu butoane, în timp ce computerul conduce desfășurarea podului.
“AVLB nu mai ținea pasul cu celelalte vehicule din formațiunile echipei de luptă”, a declarat într-un interviu managerul de produs pentru podurile militare americane. “JAB va înlocui și sistemul Wolverine, care a intrat exploatare la sfârșitul anilor 90 și este greu de operat și întreținut, ceea ce nu ne putem permite. Armata a construit doar 40 de Wolverine. JAB este un compromis între AVLB-ul demodat și Wolverine, care este prea scump și complicat de operat”, a afirmat ofițerul american.
Ribbon Bridge. (Pod de pontoane)
Acesta nu este definit ca un pod militar de asalt, ci este folosit pentru traversarea fluviilor. Modelul îmbunătățit american Ribbon este utilizat pentru a transporta armament, trupe și provizii peste fluvii, atunci când podurile permanente nu sunt disponibile. Este format din plutitoare, transportate pe camioane, care se deschid în momentul debarcării.
Bibliografie:
Prezentarea podurilor militare israeliene se bazează pe extrase din publicațiile Armor și Armada Internațional.
Pentru celelalte poduri am folosit aceleași publicații, plus internetul și presa.
Theodor Tovi
One Comment
Interesant.K.I.