Nu întâmplător am pus titlul de mai sus între ghilimele. Fraza nu-mi aparține mie, ci lui Varlam Șalamov, celebrul povestitor (da, povestitor, nu scriitor), autorul Poveștilor din Kolîma, una din cele mai sumbre și mai triste culegeri de povești din gulagul stalinist.
Fraza cu pricina m-a pus pe gânduri. Ea apare în prefața primului volum de povestiri de care aminteam, o prefață de peste 20 pagini(!) în care autorul își prezintă opiniile despre cum trebuie să arate literatura vremurilor noastre.
Nu voi plictisi cititorul cu prea multe amănunte din perorația în scris a autorului acelor povești, perorație care îți ridică părul măciucă și care indică cu exactitate magnitudinea cruzimii și neomenia regimului introdus de ”Soarele Popoarelor” între cele două războaie mondiale.
Volumul de peste 500 pagini conține vreo 60 povești, toate adevărate, ai căror eroi sunt ”oameni fără biografie, fără trecut și fără viitor”, așa cum îi definește autorul.
Și deși Șalamov e conștient de faptul că nu e primul care a introdus în literatura universală povestirile luate din ceea ce el numește ”viața vieții”, prefața indică fără semne de întrebare opinia autorului despre inutilitatea romanului în zilele noastre.
În ochii săi, descrierea umflată, în multe cuvinte, devine un viciu. Astăzi, scrie el, nimeni nu mai e interesat să găsească într-o carte amănunte despre înfățișarea exterioară a eroului și în ochii săi descrierea peisajului a devenit un element desuet. În ziua de azi, susține el, lectura unui roman lasă cititorului impresia că a fost înșelat, că și-a irosit timpul cu ceva care nu-i poate folosi la nimic.
Saint-Exupéry, spune Șalamov, a arătat că există oameni pe lumea asta care se pricep să povestească lucruri trăite și văzute și nu auzite sau imaginate.
Recunosc că aceste păreri m-au pus pe gânduri și nu întâmplător.
În urmă cu zeci de ani, înainte de a pune eu însumi mâna pe condei, am fost (și în foarte mare măsură am rămas) adeptul romanului, l-am căutat în orice limbă în care puteam citi, dar nu o dată m-am gândit că mergeam prea departe cu însușirea celor citite, în sensul că mi se părea că tot ce e scris poate fi adevărat și că așa arăta societatea engleză pe vremea lui Dickens, sau cea franceză pe vremea lui Balzac, sau cea rusă pe vremea lui Tolstoi, fără să mă întreb în ce măsură iluștrii autori au respectat adevărul istoric, prezentând cât mai veridic posibil realitatea vremii lor.
Și ce să mai vorbim despre romanele istorice, în care autorul inventează personaje, le adaptează unor timpuri așa cum și le imaginează el și ne ”vinde” nouă, cititorilor, o realitate de care nimeni nu e convins 100% că e adevărată?
De exemplu, cum trebuie judecată atmosfera prezentată de Gyorgy Spiro în celebrul său roman Captivity, în care acțiunea se petrece în lumea primului secol al erei noastre, la Roma, Alexandria și Ierusalim? Oare tot ce apare în acest volum impresionant ca acțiune și mesaje reflectă în mod corect realitatea acelor timpuri? Cu alte cuvinte, oare are cineva dreptul să considere datele conținute în acest roman suficient de veridice pentru a-și face o impresie corectă asupra vieții de acum 2000 ani?
Și acum îmi cer scuze pentru îndrăzneala de a introduce în acest text o notă personală. Eu nu am scris niciodată romane istorice, toate romanele și culegerile mele de schițe își poartă acțiunea în vremuri trăite de mine, deci posibilitatea erorilor de prezentare a unor fapte și locuri e minimă. Excepția este încercarea de a descrie atmosfera unui orășel basarabean cu populație predominant evreiască între cele două războaie mondiale, pentru care am folosit impresiile unor indivizi care au cunoscut acea realitate și datele furnizate de ei le-am considerat veridice.
Dar chiar așa, când am descris, de exemplu, conflictele între membrii personalului bibliotecii unei universități israeliene, își poate cineva închipui că toate amănuntele erau strict reale?
Și acum înapoi la Șalamov. Chiar dacă el are dreptate în tot ce scrie despre romanul de azi, eu sunt convins că opinia lui e departe de a fi acceptată nu numai de ”ghilda” scriitorilor, dar și de sutele de milioane (dacă nu miliardele) de cititori de pretutindeni care nu vor să renunțe la plăcerea de a citi un roman bine scris, cu o acțiune care te ține alert până la ultima pagină, inclusiv cum erau îmbrăcați eroii și descrierea unor peisaje cunoscute (”da, așa este, am fost acolo”) sau nestrăbătute cu propriile tale picioare (”oh, m-aș duce acolo, poate la vară”), sau a unor personaje care, prin modul a vorbi sau a de se comporta, devin un exemplu de urmat, sau din contră, de criticat?
Da, după părerea criticilor, romanul modern este o producție literară subiectivă care prezintă realitatea din perspectiva autorului, cu toate distorsiunile propriei sale personalități și a viziunii asupra timpurilor în care trăiește, iar această percepție relativă înlocuiește privirea reală, veridică a atmosferei în care se petrece acțiunea.
Și cu toate acestea, în ochii mei, Șalamov rămâne o excepție atât în rândurile scriitorilor, cât și ale cititorilor de pretutindeni, dornici să-și încheie ziua în pat, la lumina unei veioze, cu un roman bun în mână, citindu-l până în momentul apariției lui Moș Ene pe la gene.
Dar dacă autorul Povestirilor din Kolîma caută un simpatizant sau un individ dornic să-i calce pe urme, îl anunț că există un asemenea individ. Este semnatarul acestor rânduri!
Repet cele spuse și scrise nu o dată: eu nu am fost, nu sunt și nu voi fi scriitor, ci doar povestitor și ca atare mănușa aruncată în ”ring” de Șalamov mi se potrivește de minune.
Deunăzi mi-am făcut socoteala că de-a lungul anilor am acumulat un foarte mare număr de povestiri cu subiecte legate de cele întâmplate în jurul meu, sau chiar mie, care însă nu reprezintă note autobiografice. (Îmi aleg cu grijă cuvintele care exprimă părerea mea despre autobiografii: le consider desuete și extrem, cumplit de subiective, conținând adesea descrieri incorecte, inexacte, ale unor fapte care uneori nici nu s-au întâmplat, relatate prin prisma interesului celui care le-a pus pe hârtie!)
După părerea mea, poveștile mele oglindesc în mod real situații la care am fost martor, întâmplări din viața mea cu un oarecare interes și pentru alții, evenimente care nu au trecut pe lângă mine, ci pe care le-am trăit, și uneori (rareori) povești auzite de la cei dragi mie, transmise pentru a nu fi pierdute în negura vieții cu zi de zi.
Și de ce am simțit nevoia să adun toate aceste amănunte într-un material? Doar eu nu mi-am anunțat niciodată intenția de a începe să scriu ceva. Și atunci, de ce?
Iată de ce.
Am o întrebare, de fapt un sondaj de opinie: în ce ordine vor trebui să apară povestirile mele?
Există două posibilități:
*în ordine cronologică, având marele dezavantaj că volumul va primi o notă autobiografică (vezi mai sus)
*în ordinea în care mi-au venit în minte poveștile pe care le consider suficient de interesante (cel puțin în ochii mei proprii), fără a ține cont de timpul în care s-au petrecut, o metodă care poate da impresia de fugă de idei (des întâlnită la cei de vârsta mea) sau o totală lipsă de organizare mintală, dar oferă volumului o notă de veridicitate, de adevăr neprelucrat.
Iată dilema mea, mai cumplită decât cea a lui Hamlet!
Deci, am răbdare. Aștept comentarii.
Însă, oricare ar fi opinia generală, un lucru e sigur: dacă mă vor mai ține balamalele, ideea scrierii acestui volum se va transforma în realitate. Promit!
PS. Oare e o simplă coincidență că cele trei volume, intitulate de autori ”romane”, pe care le-am citit în ultima lună (Șalamov, Gospodinov și Olga Tokarczuk – traduse din rusă, bulgară și poloneză respectiv) sunt toate scrise pe același ”calapod”, adică povestiri de tot felul, cu diverse personaje reale sau imaginare, fără ordine cronologică și fără o acțiune de tip clasic cu care eram obișnuiți?!
Chiar așa stau lucrurile în zilele noastre?
Gabriel Ben Meron
28 Comments
Cred ca am auzit intrebarea – nu de mult dar nu am inteles dece vorbesti despre doua alternative cand probabil problema are mai multe dimensiuni – povestile (cand au o lungime decenta) au o tema. Poti sa le colectezi pe teme si pe timpul in care sau petrecut si ordinea temelor poate sugera cititorului evolutia ta (si poate si ceva despre evolutia lui). In orice caz ordinea in care tiau venit in minte si cea in care le ai trait sunt importante pentru tine dar nu neaparat pentru cititor si cred vrei sa afli ce ar placea cititorului.
Cred ca am auzit intrebarea – nu demult dar nu am inteles de ce vorbesti despre doua alternative, cand probabil problema are mai multe dimensiuni – povestile (cand au o lungime decenta) au o tema. Poti sa le colectezi pe teme si pe timpul in care sau petrecut si ordinea temelor poate sugera cititorului evolutia ta (si poate si ceva despre evolutia lui). In orice caz ordinea in care ti-au venit in minte si cea in care le-ai trait sunt importante pentru tine, dar nu neaparat pentru cititor si cred ca vrei sa afli ce i-ar placea cititorului.
Ai dreptate, doar ca parerea cititorului vine dupa ce ai scris cartea, ceea ce e prea târziu…
GbM
Credeam ca faci “aici” un sondaj!
Intr-adevăr, astept raspunsuri
GbM
ROMANUL NU VA MURI, DOAR SE VA ADAPTA LA VREMURILE NOASTRE, ADICĂ VA FI MULT MAI ANCORAT ÎN REALITATEA ZILELOR NOASTRE, SE VA OCUPA DE FAPTE CONCRETE CARE SE POT ÎNTÂMPLA FIECĂRUI OM. PROBABIL CĂ VOR DISPAREA MEDITAȚIILE, DESCRIIERILE DE NATURĂ ȘI VOR FI MAI SCURTE. ROMANUL MEU PREFERAT ESTE “RĂZBOI ȘI PACE” DE TOLSTOI. DIN PĂCATE AZI PUȚINI SUNT SCRIITORII CARE SE VOR INCUMETA SĂ SCRIE TREI VOLUME. EU SCRIU PROZĂ SCURTĂ PENTRU CĂ SUNT LENEȘ ȘI PE DE ALTĂ PARTE E MAI ATRACTIV AZI PENTRU CITITORI. TOTUȘI M-AM APUCAT SĂ SCRIU UN ROMAN. SPER CĂ VOI REUȘI SĂ-L TERMIN.
Va doresc mult succes, cu atat mai mult cu cat sunteti un om foarte talentat si mai ales, mai ales aveti o calitate, foarte rara in lumea barbatilor si anume SPIRITUL DE OBSERVATIE si INTERESUL pentru micile intamplari din cotidian 🙂
Scriitori moderni care să se încumete să scrie trei volume… Într-adevăr, nu sunt mulți, dar sunt. Unul e Ken Follett, pe care l-am citit cu mare plăcere. Știe să scrie povești captivante și atunci lungimea nu mai contează.
Andrei, noi asteptam primul tău roman.
GbM
E plăcut să citești așa o scriere-proză scurtă, eseu ..? Mă alătur și eu la comentarii.
E un cadou moștenit sau din ceruri… să știi să scrii . Stefan Zweig este renumit pentru romane, dar și pentru proza scurtă, care sunt adevărate nestemate. Și vor rămâne.
Şi Thomas Mann scrie excelente proze scurte. Diferența este că Zweig după ce termina de scris ștergea tot ce i se părea inutil ,pe când Mann nu voia să șteargă nimic. Eu cred că nu trebuie scris după, niciun sistem ,ci după ce-ți dictează sufletul și amintirile , concentrat, interesant și în stilul preferat . Pentru mine cartea este cel mai bun prieten. Desigur pentru multă lume. Scrieți din inimă! Asta e cel mai important!
LITERATURA, CA ORICARE ARTĂ ESTE PERENĂ, UNII PREFERĂ PROZA, ALȚII POEZIA, ALȚII DRAMAURGIA, NIMIC NU DISPARE, TOTUL SE TRANSFORMĂ. ȘALAMOV AVEA EXPERIENȚA UNEI SUPRAVIEȚUIRI LA LIMITĂ, ERA DREPTUL SĂU SĂ SE EXPRIME. EU VĂ DORESC MULT SUCCES CU PROPRIUL PROIECT.
AȘ ADĂUGA FAPTUL CĂ LITERATURA ESTE SORĂ CU FILOZOFIA, PSIHOLOGIA, ISTORIA, CEEA CE ÎI DĂ DREPTUL LA EXISTENȚĂ NECESARĂ.
Perfect de acord
GbM
O plăcere sa citesc acest text, merci. Presupun ca se întîmplă la mulți alții: cu cât înaintam in vârsta cu atât, proporționat, reducem numărul de pagini pe care suntem dispuși sa le citim. Timpul e scurt… și asta, posibil, determina soarta romanului. In mod similar (și indirect discutat aici) o preferința pentru non-fiction.
Se pare ca suntem pe acelasi drum (desi doar ieri am inceput sa citesc romanul de 550 pagini al lui Jospeh Heller ”Closing time”!!!
GbM
O dilemă permanentă pentru mine este aceasta: ”Scriu pentru mine sau scriu pentru cititor?” Ideal este să le împletesc armonios. Numai că… eu scriu din dorința de a le lăsa copiilor și nepoților descrieri fragmentare ale modului în care eu am văzut viața. Povestea pe care le-o spun este un prilej de a le pune un spot luminos peste întâmplări în care și ei au fost protagoniști. Vreau doar – nu știu dacă voi reuși – să-i fac să deschidă propriii ochi la ce li se întâmplă. În privința viitorului romanului, nu știu ce să cred. Prea se caută cu încăpățânare stiluri și forme noi de exprimare. Vă doresc succes, indiferent ce alegeri faceți! Mie îmi place cum scrieți, domnule Gabriel Ben Meron!
Multumesc si sunt perfect de acord: e datoria noastra de a lăsa in urmă date și fapte.
GbM
Nu in ordine cronologica.
Merci Tibi
GbM
Va doresc succes la indeplinirea auto-provocarii.
Cred ca exista diferite tipuri de cititori, unii interesati exclusiv de continutul celor scrise, si precum spuneati sa ajunga la ultimele pagini care sa dezvaluie misterul, dar exista si alte categorii de cititori, pritnre ele sunt aceia care nu doresc sa citeasca sute de pagini, ci doresc povestiri scurte, cu intelesuri bine definite, sau pur si simplu estetice dpdv al alcatuirii si infatisarii continutului. Exista alti cititori care urmarind ani de-a randul un autor, se pot simti aproape de felul de gandire si simtire al acestuia si de aceea pot fi interesati mai curand de aspectele biografice.
Din acest motiv, personal nu cred ca ceea ce prezentati ca o dilema, este cu adevarat o dilema, iar cui ii place sa va citeasca o va face indiferent care este firul ce leaga povestirile pe care le va citi..
Am citit cu interes (din pacate inca nu am terminat) amintirile dvs Jurnalul unui pasnic razboinic, in consecinta, nu stiu cat va intereseaza parerea mea, dar sper ca m-am facut inteleasa.
Hag Sameach si mult succes in realizarea provocarii indiferent ce alternativa veti alege !
Hag sameah
GbM
Nu cred că romanul ar fi murit. El există şi e citit – dovadă stau şi cărţile publicate de autorul acestui articol, chiar dacă neagă că ar fi romancier. Există cititori care savurează şi azi descrierile din marile romane ale literaturii universale. De curând am citit cu încântare Trilogia transilvană de Miklós Bánffy, în limba maghiară, gustând din plin atât descrierile cât şi acţiunea. Totuşi, cărţile foarte groase şi stufoase nu mai au căutare pentru că lumea nu are timp să le citească pe îndelete. Mai exact, scriitorul care publică astfel de opere supraponderale riscă să nu fie citit.
Mulțumesc pentru aluzia cu rolul de sfat.
Am sa țin cont!
GbM
Orice scriitor este (și) povestitor, ceea ce e valabil și invers.
Romanul nu va pieri fiindcă sunt mereu oficianți ai genului deopotrivă cu cititorii interesați.
Aștept cu nerăbdare paginile promise, indiferent de ordinea înșiruirii lor. Contează atmosfera creată, ritmul și muzica ”verbului”.
Mulțumesc.
Dar e nevoie de răbdare, acest proiect face parte dintr-o listă suficient de lungă ca să-mi ceară încă câțiva ani bun de perfectă cognitivitate!!
GbM
În textul dvs. se poate recunoaște împletirea opiniilor unui om de știință cu cele ale povestitorului și consumatorului de literatură. Șalamov a avut și el o părere valabilă poate pentru unii și deloc pentru alți cititori. Eu una nu văd că romanul ar muri/dispărea. Structura, abordarea etc se schimbă cu vremurile, asta da.
Cât despre sondaj: varianta b cred că ar da o notă de autentic ”culegerii”.
Vedeți că ați promis!
Pe undeva și pe mine mă bate gândul sa adopt a doua variantă. Multumesc pentru ajutor
GbM
Cred ca aveți dreptate, 600 pagini e puțin cam prea mult pentru cineva străin oarecum de persoana care le-a cules.
Nu ne rămâne decât să urmarim ce se publică în viitorul apropiat și sa vedem dacă Șalamov a avut dreptate să îngroape romanul definitiv si irevocabil.
GbM
Nici eu nu cred că romanul e pe moarte – adică sper că nu este.
Despre autobiografii sunt exact de părerea dv. M-am convins citind autobiografia reginei Maria. Cam toți biografii ei spun că a avut numeroase legături extraconjugale, iar în autobiografie ea apare ca o mielușea nevinovată. Unele amănunte care i se păreau incomode sunt pur și simplu omise, ca de exemplu că a refuzat cerea în căsătorie a viitorului rege al Angliei, George V.
Cât despre ordinea povestirilor într-o culegere: când am pregătit volumul aniversar al dnei dr Mirjam Bercovici mi s-a părut de la sine înțeles să grupez povestirile după conținut. Dar mai important mi s-a părut să fac o selecție – nu cred că mulți oameni au răbdare să citească un volum de povestiri de 600 de pagini.