Mamdani, viitorul primar al orașului New York?

Zohran Kwame Mamdani, un politician de 33 de ani, membru al Adunării Generale a Statului New York, s-a născut în Uganda din părinți indieni: tatăl musulman, Gujarati Shia, și mama Punjabi Hindu. La vârsta de șapte ani a emigrat cu părinții în Statele Unite, stabilindu-se la New York. (1) A făcut studii superioare în domeniul  “Africana”, despre problemele socio-culturale, politice și economice ale africanilor de pe continent și ale celor din diaspora.

Încă de tânăr a avut o activitate intensă. La colegiul din Bronx unde a studiat a fost unul dintre întemeietorii mișcării Students for Justice in Palestine (Studenți pentru dreptate în Palestina). A devenit membru al Partidului Democrat și al organizației Democratic Socialists of America (DSA), iar în octombrie 2024 și-a depus candidatura pentru funcția de primar al orașului New York.

Programul lui politic include: transporturi publice gratuite, înghețarea chiriilor, construirea a sute de mii de locuințe pentru nevoiași, cu chirii reduse și scăderea prețurilor la alimentele de bază. El crede că poate face minuni și în privința mediului și că poliția este prea violentă față de criminali. Mamdani este împotriva discriminării pe bază de etnicitate (oare?), origine, vârstă, dizabilitate și sex, susținând drepturile legitime ale persoanelor LGBTQ. Până acum se pare că are intenții bune, chiar dacă nimeni nu este perfect.

El este primul candidat musulman la postul de primar al orașului New York. Nu este nimic rău în a avea un primar musulman care îi sprijină pe nevoiași, dar…

Dintre toate atitudinile și promisiunile lui, una dintre cele mai sincere, clar rostite și fundamentate este ura față de Israel, pe care îl acuză de rasism (apartheid) și genocid. Și nu e de mirare că printre primii care l-au susținut a fost senatorul evreu anti-israelian Bernie Sanders, un politician ratat care face tot posibilul ca să nu fie uitat.

Mamdani sprijină deschis boicotarea Israelului de către BDS, mișcare despre care am mai scris în câteva articole publicate la Baabel. Cum era și de așteptat, el nu condamnă actele criminale ale teroriștilor Hamas de la 7 octombrie 2023 și acuză Israelul de genocid în Gaza. Atunci când a cerut sistarea donațiilor pentru Israel, mai mulți membri ai Partidului Democrat l-au acuzat (pe bună dreptate) de antisemitism. A participat la o demonstrație pro-palestiniană la care a fost și arestat. În 2025, a refuzat să semneze rezoluția New York State General Assembly la aniversarea întemeierii statului Israel. Între 2022-2025 a boicotat aniversarea Holocaustului la General Assembly. Aceasta dovedește că e și antisemit, la fel ca majoritatea celor care urăsc Israelul. Întrebat dacă este de acord cu globalizarea Intifadei, a răspuns evaziv. Iată câteva opinii despre Mamdani.

Și iată că surpriza (pentru noi neplăcută) a venit. La alegerile preliminare pentru candidatul Partidului Democrat la postul de primar al orașului New York, el l-a învins pe Andrew Cuomo, principalul lui concurent.

Alegerile generale pentru funcția de primar vor avea loc în noiembrie anul acesta. Principalii candidați vor fi Mamdani (Democrat), Curtis Sliwa (Republican), actualul primar, Eric Adams (candidat independent și prieten al Israelului), Jim Walden și poate Andrew Cuomo, ambii candidați independenți. (2)

O statistică arată că în 2023, la New York trăiau 960,000 de evrei și între 600.000 și un milion de musulmani.(3) Numărul lor exact nu se știe, poate datorită imigrării ilegale și / sau a islamizării continue a unor persoane de alte religii.

Dacă Mamdani ajunge primar (și are șanse), probabil că relațiile atât de calde și colaborarea atât de fructuoasă a orașului New York cu Israelul se va duce de râpă.

Cum se poate ca un antisemit / anti-israelian să devină primar al orașului New York, unde trăiesc atâția evrei? Explicația e simplă. Desigur că musulmanii îl susțin. În al doilea rând, spălătura de creier islamistă, banii investiți de Qatar în universități, prezentarea unilaterală a războiului din Gaza în media de mare circulație și neglijarea propagandei de către guvernele israeliene au făcut ca majoritatea tinerilor americani între 18-24 de ani să devină anti-israelieni.(4)

Lucrurile s-ar putea complica și mai mult, dacă la următoarele alegeri, acest tânăr ambițios ar candida la președinția SUA din partea Partidului Democrat. El ar avea șanse să câștige în alegerile preliminare, pentru că acest partid devine tot mai de stânga. Ați auzit de grupul The Squad (Echipa), extremiștii de stânga ai Partidului Democrat? (5) Grupul este compus din musulmani, latino-americani și afro-americani, anti-israelieni, deci potriviți poziției lui Mamdani. Atunci mă întreb în mod legitim, de ce majoritatea evreilor votează pentru Partidul Democrat? Se pare că ei nu țin pasul cu istoria.

Să sperăm că aceste coșmaruri nu vor deveni realități.

Tiberiu Ezri

Bibliografie:

1.https://en.wikipedia.org/wiki/Zohran_Mamdani

2.https://www.cityandstateny.com/politics/2025/06/heres-what-november-nyc-mayoral-election-could-look/406296/

3.https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_New_York_City

4.https://www.timesofisrael.com/poll-most-young-americans-back-ending-israel-many-find-jewish-genocide-calls-okay/

5.https://en.wikipedia.org/wiki/Squad_(U.S._Congress)

Sursa imaginii:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_York_State_Assemblymember_Zohran_Mamdani_(alt_crop).jpg   Karamccurdy, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

76 Comments

  • tiberiu ezri commented on July 24, 2025 Reply

    Astăzi am aflat că în afară de faptul că vrea să golească închisorile (inclusiv de criminali), Mamdani vrea să nu mai existe miliardari în New York. Comunist sau slab la minte?
    El nu-și dă seama de toate beneficiile obtinuțe din taxarea miliardarilor?

  • tiberiu ezri commented on July 18, 2025 Reply

    Acum câteva zile, doctorița și autoarea progresistă musulmană Qanta Ahmed din New York s-a exprimat în ziarul The Spectator Australia, împotriva candidaturii lui Mamdani, considerându-l un islamist periculos.

    • Eva Grosz commented on July 18, 2025 Reply

      Noroc că este departe de noi . Mai aproape de noi sunt Hutimii decât el. Hamasul nu s-a evaporat , nici palestinieni nu vor accepta să fie transferați în Luv, Indonezia și Etiopia .Isis se apropie de hotarul Israelului la nord sub conducerea banditului Giuliani și Iranul preia funția de dirijor.
      Dar pericol nu mai puțin important e la noi. Și între noi.
      Ron Ben Ysai i-a dat numele de MEMSHALA LO SHFUIA.”Guvern anormal”. Bolnav mental.
      Și cum insist cu soldații noștrii numărul sinuciderilor în rândul lor a crescut acut.

      • Tiberiu Ezri commented on July 18, 2025 Reply

        Foarte trist.

      • klein ivan commented on July 22, 2025 Reply

        Dna Eva Grosz – E drept că Z.M. e departe, ca și toată tabăra care e împotriva lui Trump dar un posibil triumf la N.Y. nu e ceva de trecut cu vederea fiind ceva de rău augur. Și Trump e departe dar e un “tovarăș de drum” cu interese care corespund cu interese majore ale Israel ( Iran ), deci nu în totalitate ( Yemen ). Nu e de invidiat starea mentală a celor care, pe drept sau nedrept, sînt în dezacord cu un guvern a cărui linie trebuie să o urmeze. Totuși nu cred că principalul vinovat pentru sinucideri e guvernul ci atmosfera generată de unii care fac, pentru cei slabi, neclară linia de demarcație între empatie și înțelesul zicalei “pielea mi-e mai aproape decît cămașa”.

        • Tiberiu Ezri commented on July 22, 2025 Reply

          Sunt de acord cu o parte din afirmațiile doamnei Eva Grosz. Acest război interminabil și soldații care mor aproape zilnic ne deprimă pe toți.

          • klein ivan commented on July 22, 2025 Reply

            D: Tiberiu Ezri – Și eu sînt de acord cu o parte din afirmațiile dnei Eva Grosz. Comentariul meu de mai sus s-a referit exclusiv la ceeace e în dezacord. Iar eu cred/sper că acum tratativele cu Hamas se apropie de finalizare deci e momentul cel mai nepotrvit pentru declarații de felul celei a lui R.B.Y.

            • Tiberiu Ezri commented on July 22, 2025 Reply

              Ok

  • klein ivan commented on July 18, 2025 Reply

    “..dacă la următoarele alegeri … ar candida la președinția SUA din partea Partidului Democrat” – improbabil, Constituția S.U.A. impune ca pretendentul la această funcție să fie născut pe teritoriul american.

    • Tiberiu Ezri commented on July 18, 2025 Reply

      Aveți dreptate, am uitat.

      • Tiberiu Ezri commented on July 18, 2025 Reply

        Barack Hussein O. s-a născut în Hawaii, USA.

        • klein ivan commented on July 19, 2025 Reply

          Barack Obama s-a născut în Hawai care era de mult anexat la SUA , fiind considerat al 50-lea stat. Interesant că John McCain, admis drept candidat republican la președenție, era născut în Canal Zone (Panama) care pe atunci aparținea de SUA.

          • tiberiu ezri commented on July 19, 2025 Reply

            Nu șiam unde s-a născut John McCain. Vă muțumesc pentru informație.

  • tiberiu ezri commented on July 18, 2025 Reply

    Atunci ce propune sclerozatul Soros ca sa nu mai existe antisemitism?
    1. Ca toti evreii sa se converteasca sau sa fie lichidati?
    2. Ca Israel sa dispara de pe harta lumii?

  • Tiberiu Ezri commented on July 18, 2025 Reply

    Anti-israelianul, auto-antisemitul evreu George Soros care susține ca evreii și Israel cauzeaza antisemitismul,
    a sprijinit financiar candidatura lui Mamdani.
    https://nypost.com/2025/07/12/us-news/soros-funneled-37-million-to-lefty-groups-backing-mamdanis-mayoral-run/
    https://www.jta.org/archive/in-rare-jewish-appearance-george-soros-says-jews-and-israel-cause-anti-semitism

  • klein ivan commented on July 14, 2025 Reply

    Cu cît am citit mai multe comentarii, cu atît mai mult am apreciat articolul. Eu, ca locuitor al N.Y., aș fi putut să adaug detalii care să completeze tabloul descris de articol dar nu am văzut nevoia de așa ceva. Ceeace e regretabil e faptul că baabeliști locuitori ai unor orașe americane conduse de democrați liberali/progresiști n-au comentat situația din localitățile de domiciliu.

  • Veronica Rozenberg commented on July 12, 2025 Reply

    Am citit am observat in poza ca persoana ar fi o.femeie musulmana, e ciudat ca acest fapt nu e mentionat, ar fi lamurit partial situatia.
    Sper, cred ca e un fenomen izolat, foarte neplacut.
    Faptul ca japonezii sunt mentionati ca au stat de o parte, intareste impresia dinainte.

  • Eva Grosz commented on July 11, 2025 Reply

    Întrebarea este ,după tot ce se întâmplă în lume :Europa, America, Japonia la ce se pot aștepta evreii din diaspora ?
    .Nu e nevoie de holocaust în forma aceluia pe care l-au inventat în timpul regimului nazist .
    Aztăzi evreii sunt amenințați în toată lumea, ,scuipați, dați afară din magazine, universități, atacați și omorâți.Evreilor le e teamă să declare că sunt evrei.
    Israelul rămâne unicul loc de refugiu pentru ei. Numai Israelul are o armată care poate apăra cetățenii. Chiar dacă nu reușește 100%.

    • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

      Așa este Eva.

    • Veronica Rozenberg commented on July 11, 2025 Reply

      Eva, chiar as fi curioasa sa-mi exemplifici unde sunt evreii scuipati. Eu am fost scuipata de un evreu din ISRAEL acum cativa ani pentru ca am indraznit sa-l depasesc, dupa care, la intersectia la care am oprit, el a iesit din masina, a venit langa geam si m-a scuipat. Un alt evreu (al doilea era un evreu rus) – personal nu m-as mira s-o faca si Liberman, care a agresat tineri) m-a agresat pe o sosea GOALA, nimeni nu circula atunci pe ea, la Sud de Rehovot, pentru ca am oprit intr-o furculita nestiind exact daca s-o iau la dreapta sau la stanga.

      Stiu ca astazi e periculor sa afisezi ca esti evreu in multe tari europene, dar sa nu uitam de ce sunt capabili evreii in diferite situatii. Chiar daca traim o perioada infernala, a carei cauza este – am mai spus-o si o repet – doar aroganta conducerii, militare si politice este de vina, si asta manifestata pe timp indelungat – evreilor nostri nu le lipsec destule manifestari in public, care sa-i faca antipatici si atacabili (una fiind cea de nu demult la meciul de la Amsterdam, daca nu gresesc localitatea).

      • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

        1. Nu sunt de acord ca este același lucru dacă te scuipă pentru că ești evreu sau de un vagabond, bețiv sau narcoman pe șosea. Același lichid dar altă semnificație.
        2. Nu sunt de acord că numai conducerea e de vină ci în primul rând Hamas care știe că dacă va elibera toți ostaticii se va termina repede cu ei.

        • Veronica Rozenberg commented on July 11, 2025 Reply

          Tibi afirmatiile tale nu au prea multa greutate, din pacate:
          – persoana care m-a scuipat nu raspundea la nici una din caracteristicile pe care le indici tu, era un ISRAELIAN OBSINUIT, obraznic, nepoliticos, si needucat (nu lipsesc din acestia, arunca o privire, la publicitatea care se face la KAN11 serialuuil Huliganii, pe care eu nu il vad, dar e suficient sa prind din greseala cateva secvente pe ecran, imi fac rau, ei exista si nu izolati ) deci nimic din cele scrise de tine referitor la acel individ nu e real. Deranjandu-l faptul ca cineva indrazneste sa-l depaseasca, in de obste o femeie il depaseste (ne aflam nu pe o autostrada, ci pe o strada din Haifa).
          – In al doilea rand, oricine va scuipa un evreu in mijlocul strazii, aflat in Europa nu e cu nimic diferit de cel mentionat anterior.
          – Nu putem asemana miscarile de masa anti-israelieni, sau anti-evreiesti cu situatia descrisa de mine. Dar nici cele mentionate de tine, sau de Eva nu sunt fapte curente, pe care la intalnim – sper – in locuri, inca civilizate.

          Ura (religioasa in parte) a luat proportii in toata lumea, in timp ce s-a uitat de unde a pornit razboiul din Gaza. Dar nu se poate uita nici cine a sprijinit miscarea nationalista, fundamentalista religioasa Hamas in decurs de decenii, ca sa ajunga la ceea ce a ajuns inainte de 7 octombrie. Miscarea Hamas a fost “empowered” in mod pe care astazi e usor de definit ca lipsit de intelepciune (eufemism) de catre Israel – guverne, persoane, polticieni dupa cum e usor de cautat si gasit info pe Internet chiar si in wikipedia
          – Israeil_support_for_Hamas, o alternativa pe care au considerat-o guvernele dupa prima entifada (anii ’80) Autoritatii Palestiniene.
          – Daca membrii departamentelor de Intelligence, cat si Aviatie, cat si multi altii nu ar fi “dormit” la 7 ocombrie, tragedia catastrofala nu as-r fi produs. Daca Hamas nu ar fi primit ani si ani de zile bani cu aprobarea lui Bibi et comp, nu s-ar fi putut construi reteaua imensa care a permis cele intamplate in ultimii doi ani. Multi considera ca nu era posibil ca un asemenea Stat Inteligent, avansat militar ca Israelul sa nu fii stiut de retea de tuneluri de sun pamant. Personale am crezut ca nu s-a stiut, nu cunosc adevarul, care nu are din pacate importanta. Deci originea nenorocirii este israelul iar Hamas excutantii acestor crime nemaivazute, nemai-auzite si mai ales neinchipuite.

          O constiinta nationala se trezeste cu greu, dupa sute de ani de istorie, de progres, de intelgere, probabil ca asa e si cu acesti palestinieni. Ei nu sunt acceptati de alte state arabe, pentru ca sunt diferiti. Imi pare rau, dar stiu prea putin, insa nu se pot arunca vorbe mari, din cauza ca trecem prin momente care nu ar fi trebuit sa se petreaca, in fiecare zi mor tineri soldati si guvernul continua sa o dea inainte fara solutie. Viata cu arma in mana nu cred ca va duce Israelul la o finalitate si la o normalizare.

          Propunerile de intelegere cu Hamas, despre care s-a vorbit in ultima vreme, nu sunt noi, ele au fost inaintate si in trecut. Nu stiu cum, de ce si mai ales cand se va gasi conducatorul care va putea conduce la o solutie. Din pacate, Israelului ii lipsesc astazi geniile politice si oamenii dedicati, care poate au existat in trecut. Pe de alta parte, nu se poate nega contributia lui Bibi la unele actiuni cu caracter militare asupra carora a hotarat in ultima vreme. Suntem din pacate impotmoliti, ca un fel de labirint in care Minotaurul – Hamas continua sa fie victorios, Unde este Tezeu, dar mai ales Ariadna si ghemul ei (desigur ca nu S.N), care sa poatea salva situatia curenta.

          • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

            Ai dreptate. Mi s-a terminat cerneala.

          • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

            Ai dreptate Veronica, dar mi s-a terminat cerneala virtuală.

        • Veronica Rozenberg commented on July 11, 2025 Reply

          Am uitat sa mentionez un alt fapt important. Ceea ce se intampla cu cei un milion si jumatte de nenorociti nu poate fi trecut cu vederea. Sunt destule persoane de stanga in Israel, presa, jurnalisti, oameni politici care protesteaza – probabil pe drept cuvant – la cele ce se intampla in Gaza. Si aceste nelegiuri, in care Israelul isi are partea sa de vina, cu parere de rau, ascutesc conflictul si ura. Un drum pana acum si pana nu stiu cand fara iesire, moartea zilnica nu este o solutie.

          • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

            Este clar ca războiul trebuia demult terminat, in primul rând pentru că ne mor tinerii în lupte nesfârșite, răpițîi rămân în tunele și mor și arabi nevinovați, deși mult mai puțini decât trâmbița Hamasului, al-Jazeera minte.

      • klein ivan commented on July 11, 2025 Reply

        Dragă Veronica – Încurci borcanele, nu chiar așa rău ca mai jos dna Zaharopol. Tu ești cea care trebuie să diferențiezi între un scuipat al unui falit de-al nostru și un scuipat al unui antisemit. Încă nu s-a inventat analiza de laborator capabilă s-o facă. Trebuie să înțelegi că, primul după act s-a răcorit – pleacă și te-a și uitat – , pe cînd în cazul celui de-al doilea poate urma o escaladare.

        • Veronica Rozenberg commented on July 11, 2025 Reply

          Ivan, scuipatul unui antisemit este o ipoteza virtuala si nu un fenomen de mase. Si este identic cu cel al unui anti ashkenaz sau al oricaruia care se eimte nedrreptatit.

          Escaladarea se produce atunvi cand oamenilor li se pare ca au dreptate si mai departe sunt manipulati.

  • klein ivan commented on July 11, 2025 Reply

    Articol bine scris, realitatea bine descrisă.

    • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

      Din păcate, așa cum ați comentat mai devreme, are șanse să fie primar. Ce șanse sunt ca evreii din NY să înțeleagă situația și să voteze pentru candidatul republican?

      • klein ivan commented on July 11, 2025 Reply

        D. T. Ezri – Șanse? – Nu mă încumet să dau un răspuns în %. Șansele sînt multe pro și contra dar evident eu nu am tabloul complet. Ceeace știu , e că de foarte mulți ani democrațiile sau angajat pe drumul sinuciderii iar în America tendința a devenit tsunami cu 16+ ani în urmă. Dacă Trump va reuși să convingă pe americani că e imperios necesar să se opună acestui tsunami ne-o vor spune alegerile din 2028. Pînă atunci, un test va fi votul evreilor din NY., care dacă nu sînt în stare să înțeleagă “the writing on the wall”, atunci nu ne putem pune nici-o speranță în neevrei.

        • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

          Trist!

          • klein ivan commented on July 14, 2025 Reply

            Fruntea sus. Pînă în 2028 sînt 3 ani în care lucrurile se vor schimba în bine, în America și Orientul Apropiat, iar eu vreau să cred că alegătorii americani vor înțelege asta.

            • Tiberiu Ezri commented on July 14, 2025 Reply

              Sper și eu.

            • Tiberiu Ezri commented on July 14, 2025 Reply

              Câți sunt?

              • klein ivan commented on July 15, 2025 Reply

                Câți VOR fi contează. Numărul lor poate crește deoarece membrii ai păturilor obișnuite să primească pomeni de la democrați vor bombăni -de ce ei ( ilegalii ) și nu eu ? -, deoarece ilegalii vor concura la locuri de muncă acceptînd salarii mici, deoarece criminalii lăsați liber în orașele sanctuar guvernate de democrați, deoarece ( sper ) măsurile luate de Trump vor de rezultate economice pozitive, iar poate , cîndva în viitorii trei ani, în celelalte țări occidentale va fi o turnură confirmînd linia lui Trump. Toate aceste fapte sper să anuleze mentalitatea celor spălați la creier.

  • Marina Zaharopol commented on July 11, 2025 Reply

    Se pare ca victoria lui Zohran Mamdani in alegerile preliminare la postul de primar al NY City a declansat un val de postari pline de ura si amenintari la adresa candidatului pe retalele sociale. Daca includem like-urile, comentariile si share-ingurile, aceste postari sunt de ordinul a sute de milioane!
    In SUA nu exista numai antisemitism ci si o islamofobie pronuntata.
    Din pacate, postarile consta dintr-un melanj straniu a programului lui politic cu religia musulmana: “comunismul radical’ si evenimentul din 9/11.
    Dar totusi ele semnalizeaza un pericol “existential”pentru orasul New York.

    • tiberiu ezri commented on July 11, 2025 Reply

      Lumea este revoltata nu din cauza faptului ca Mandani se declara musulman (desi mama lui este Sikki) ci pentru declaratiile lui provocative, inclusiv amenintarea ca il va aresta pe Natanyahu daca el va fi primar si Bibi va ajunge la NY. Un om periculos.si in afara de asta, promite populatiei sarace “verzi si uscate”, promisiuni care multora li se par imposibile de implinit.
      Logic vorbind, islamofobia (frica de musulmani extremisti) este legitima. trebuie sa ne uitam doar ce au reusit sa strice in Europa si in SUA. Bin-ntele, majoritatea musulmanilor sunt oameni de rand, si pasnici. Dar cum spune ziatista americana Brigitte Gabriel numai o trime sunt agresivi. Cat este o treime din 1.5 miliarde? Usor de calculat.
      Ati intalnit evrei aprinzand drapelele tarilpor care ii gazduiesc, rupand crucile de pe biserici, punand foc sinagogilor, etc. Astea sunt motivele islamofobiei.

    • tiberiu ezri commented on July 11, 2025 Reply

      P.S Asta fara nici o legatura cu parerea mea personala despre domnul Nataniahu.

    • klein ivan commented on July 11, 2025 Reply

      Dna. Marina Zaharopol – “In SUA nu exista numai antisemitism ci si o islamofobie pronuntata.” – Vreți să convingeți cititorul că cele două aspecte sînt echivalente în SUA.? E de dorit să veniți cu exemple. Vă propun universitățile americane – eu știu de tulburările declanșate imediat, a doua zi, după October 7,2023 , tulburări dintre care niciuna n-a fost de condamnare a masacrului. Sau poate vreți să justificați atitudinea anti a acestui vînzător de “snake oil” ?

      • Marina Zaharopol commented on July 12, 2025 Reply

        Este unfair sa punem in gura cuiva cuvinte pe care acea peroana nu le-a rostit, adica exact ce a facut d-ul Klein Ivan in replica sa la comentariul meu.
        Majoritatea celor enuntate de mine sunt FAPTE si nu opinii, cum sustine dansul. Da, au fost intr-adevar sute de milioane de postari contra candidatului la postul de primar al orasului New York- este un fapt de netagaduit.
        Dar eu nu am pus in balanta antisemitismul si islamofobia, cum ptretinde eronat d-ul Klein. Eu nu le-am echivalat. Daca doreste dumnealuil sa o faca, f bine, poate scrie un comentariu mai lung pe aceasta tema. Dar mi se pare incredibil ca mai vine – ca de obicei,de altfel – cu pretentii sa aduc exemple pentru o afirmatie pe care eu NU am facut-o!!!
        In penultima fraza a comentariului meu pun amastecul de program politic si discutii religioase sub semnul intrebarii, desi sunt perfect constienta de monstruozitatli comise de EXTREMISTII religiosi. in SUA si in Europa.
        Dar sunt contra amenintarilor cu moartea.
        In fine, in ultima fraza din comentariul meu indic si un aspect pozitiv al postarilor pe retelele sociale: ele au dat alarma cu privire la pericolul de asa-zisa natura existentiala a candidaturii lui Mamdani pentru viitorul orasului New York.
        Pretind o citire mai atenta a textului meu; e o chestie de respect uman sa nu rastalmacesti afirmatiile cuiva.
        .

        • klein ivan commented on July 12, 2025 Reply

          Dna Zaharopol – Citind, de la stînga spre dreapta, 60% din comentariul dvs. din July 11, baabelistul nu are nici un dubiu că rîndurile sînt scrise în apărarea lui Z.M., personaj descris în articol ca fiind negativ. ( !!!??? ).Z.M., sărmanul, este “atacat” de cei care se opun mobilizării de “useful idiots”. În partea a doua faceți o trecere lină de la o aparentă justificare a lui Z.M. , la afirmația ce pericol poate fi Z.M. pentru N.Y…. Caragiale descria un “romîn imparțial”…Sînt de acord ca textul dvs. să fie recitit. E singura afirmație valabilă din cel de-al doilea comentariu al dvs. ( July 12 ).

          • Marina Zaharopol commented on July 13, 2025 Reply

            Probabil ca nu ar fi trebuit sa mai raspund cuiva care refuza sa deosebeasca faptele (multimea postarilor) de opinii personale. Eu consider ca faptele nu trebuie ascunse, impinse sub pres. Eu le-am prezentat in mod neutru, dar m-am decretat impotriva amenintarilor cu moartea. A fost suficient ca dv. sa ma etichetati drept sustinatoare a candidaturii lui Z.M. Si continuati si in ultimul reply sa-mi puneti cuvinte in gura: “sarmanul'” “justificare,” termeni care nu au nici in clin nici in maneca cu textul si intentiile mele!!
            Oricum parcurg relica dv.: de la stanga la dreapta, de la dreapta la stanga, pe orizontala sau pe verticala, eu nu vad decat halucinatiile baabelianului Klein Ivan!

  • Andrea Ghiţă commented on July 10, 2025 Reply

    Eu nu cred că Mamdani are şanse să devină primarul New Yorkului, dar e un indice foarte îngrijorător în ceea ce priveşte evoluţia partidului al cărui candidat va fi la alegerile din noiembrie.

    • tiberiu ezri commented on July 11, 2025 Reply

      Și eu cred la fel, deși tineretul din aproape întreaga lume, eronat informat tot timpul de către rețelele sociale și de “Ministetul Sănătății al Hamasului – Gazei” prin trâmbița lui “Al Jazeera” este total împotriva Israelului și asta contează la voturi.
      Este de necrezut că Primul Ministru al Spaniei declară că Israelul face genocid în Gaza și prin asta incită populația cărora nu le lipsește o dramă de antisemitism demonstrat pe timpul inchiziției și apoi după cel de-al Doilea Război Mondial, când au ascuns la ei naziști germani și austrieci. M-a îngrozit clipul pe care l-am primit ieri de la Veronica. Tradiționalul “festival” al taurilor fugind după oameni din orașul Pamplona din Spania s-a transformat într-un festival “Free Palestine” cu zeci sau poate sute de mii de participanți. Televiziunea israeliană a transmis ieri un caz din Malaga în care turiști israelieni au fost dați afara dintr-un restaurant fiindcă vorbeau ebraică. Adevărat, și mulți israelieni cred că războiul din Gaza se prelungește prea mult, periclitând printre altele și viața ostaticilor noștri care se “termină” în Gaza, dar în nici un caz nu este vorba de genocid ci despre un război de supraviețuire. Avem noroc cu fostele țări comuniste care înțeleg situația.

      • Andrea Ghiţă commented on July 11, 2025 Reply

        Şi totuşi, tot mai multă lume, din rândul intelectualităţii europene şi nu numai tinde să facă o delimitare între antisemitism şi anti-israelism. Poate că această abordare are o logică, pentru că statul Israel nu se confundă cu poporul evreu, în general, şi acţiunile sale (adesea) pot fi criticabile. Problema apare atunci când TOTUŞI cei care trag ponoasele sunt EVREII ÎN GENERAL. Este un subiect care pe mine mă depăşeşte, dar o prezentare profesională ar fi bine-venită în Baabel.

        • tiberiu ezri commented on July 11, 2025 Reply

          De acord!

        • Tiberiu Ezri commented on July 11, 2025 Reply

          Și atunci de ce acele state acceptă incendierea sinagogilor – două la Melbourne, de ce trebuie păzite comunitățile evreiești? De ce la demonstrații se strigă moarte evreilor. Este clar ca un specialist în domeniu ar putea cristaliza lucrurile.

        • Eva Grosz commented on July 13, 2025 Reply

          De ce un evreu european ascunde în cele mai multe cazuri originea lui etnică? “Tot din cauza antiisraelismului ?” De ce se neagă de către unii intelectuali holocaustul ?Tot din cauza antiisraelismului ?
          “Statul evreu nu se confundă cu poporul evreu in general și acțiunile sale adesea pot fi criticabile ”
          De ce sunt mai criticabile de cât acțiunile altor state?
          Pentrucă își permite să aibe o armată , care să o apere ,ca să nu ajungă din nou la” Soluția Finală”?

          Pentru evrei, Israelul e locul unde sunt primiți cu brațele deschise. Nici atunci nu se confundă ?
          Evreii din diaspora au nevoie de Israel , ultimul loc de refugiu, așa cum evreii din Israel au nevoie de sprijinul evreilor din diaspora. Numai în felul acesta evreimea poate supraviețui.

          • Tiberiu Ezri commented on July 13, 2025 Reply

            Bine zis dragă Evi!

            • Eva Grosz commented on July 13, 2025 Reply

              Trist este că tocmai intelectualii au tendința să separe evreimea din Israel. Intelectualii antiisraelieni/antisemiți , Statul Israel s-a format nu din motive neglijabile în urma holocaustului, după părerea mea cea mai logică legătură .
              Shaul Friedlander Dr,Prof. în istoria holocaustului a emigrat în Israel după ce a fost ascuns copil fiind într-o mănăstire franceză creștenă.Părinții tineri au murit în lagăr. Ca ce a emigrat? Ca musulman ?
              Din ce s-a născut Israelul și pentru ce?

              • Tiberiu Ezri commented on July 13, 2025 Reply

                100%!

          • Andrea Ghiţă commented on July 13, 2025 Reply

            Dragă Eva, nu am spus că acţiunile Israelului ar fi “mai criticabile” decât ale altor state, dar sunt criticabile.

            • Eva Grosz commented on July 13, 2025 Reply

              Ca și ale oricărui stat. Israelul nu este ieșit din comun doar prin intensitatea cu care este discriminată.
              Vezi ONU !

              • Tiberiu Ezri commented on July 13, 2025 Reply

                Adevărat

            • Tiberiu Ezri commented on July 13, 2025 Reply

              Am impresia că lumea confundă poporul cu unele decizii ale guvernului.

              • Eva Grosz commented on July 13, 2025 Reply

                Israelul este încă o țară democratică. Poporul își critică guvernul ieșind la demonstrații și făcând greve.
                Guvernul deși ales cu oarecare majoritate este criticat de popor in multe dintre acțiuni. Acest lucru se petrece în fiecare țară liberă.Din păcate politica în întreaga lume este mânuită de interesele celor care au putere. Guvernele se pot schimba . Dușmanii, mai greu.De când există țara asta ,în timpul tuturor guvernelor a avut de suferit acte de teroare și războaie nedorite. Poporul Israelului vrea să trăiască ,la fel ca alte popoare. Tinerii nu vor să moară la 20 de ani , ci să învețe ca alți tineri și să se bucure de viață.

                • Tiberiu Ezri commented on July 13, 2025 Reply

                  Primul lucru care trebuie facut, sper cu consecinte bune este incetarea completa a razboiului si retragerea si concentrarea armatei la granite mai bine aparate ca inainte cu conditia eliberarii tuturor ostaticilor ca in Hamas nu am incredere.

                  • Eva Grosz commented on July 13, 2025 Reply

                    Exact Tibi. Dar nu asta se întâmplă din păcate. Deși majoritatea poporului dorește acest lucru .
                    Nu-mi pot închipui ca soldații noștri să rămână la infinit în Gaza. O nenorocire pentru toți.
                    Oare pentru ce a călătorit Bibi în SUA? Să propună premiul Nobel lui Trump? Iar ne-a dus de nas….

                    • Tiberiu ezri commented on July 13, 2025

                      Și pe Trump.

                    • Veronica Rozenberg commented on July 13, 2025

                      Vorbesti ca si M., pe vremuri. De unde stie Eva Grosz ce doreste “majoritatea poporului”. Oare n-ai vazut cum numarul celor care il sprijina pe Bibi creste?

                      Nu pot intelege cum tu, Eva te poti simti “dusa de nas”?
                      Totdeauna vei avea dreptul sa nu-l alegi, dar mi-e tare teama ca sunt sanse sa fie reales.

                • Veronica Rozenberg commented on July 13, 2025 Reply

                  In sfarsit ceva care are si dupa parerea mea, radacini in realitate si nu generalizeaza situatii ireale.

                  Faptul ca tinerii vor ceea ce spui tu, pare in momentul de fata la departare de ANI LUMINA de realitatea in care traim, iar acest fapt i vad ca o TRAGEDIE, un lucru ingrozitor de trist care nu i se cuvine NIMANUI pe acest pamant.

          • Veronica Rozenberg commented on July 13, 2025 Reply

            Intrebi de ce Evreul european isi ascunde originea etnica !
            1. Depinde de acel evreu.
            Aceasta situatie a existat de ani si ani de zile, tocmai pentru ca depindea de persoana in cauza. Asa cum tu poate cunosti cativa evrei care “se ascund” – si eu cunosc – sunt destui evrei care nu numai ca nu se ascund, se afiseaza ca evrei, sau chiar isi schimba locatia din SUA in Europa – desigur din motive personale. Niciodata in periplurile multiple facute de mine, nu mi-am ascuns “Evreitatea” Niciodata nu m-am “lovit” de vreo atitudine nepotrivita sau dusmanoasa, ba chiar din contra, admiratie fata de Israel, empatie personala (chiar si in 2024, deci in timpul razboiului din Gaza) desigur si inca si inca. Nu este loc de generalizari. Dar tu tinzi sa le faci.

            2. Ce intrebare este asta de ce se neaga Holocaustul de intelectuali? De cine ai vrea sa fie negat de maturatorii de strada? Exista antisemiti notorii, exista si evrei – nu cunosc evreii care neaga Holocaustul – dar evrei antisemiti nu lipsesc. Fenomenul a fost pus pe seama nu numai a convingerilor dar si a unor probleme psihologice legate de personalitatea acestora. Ex:
            “Noam Chomsky, a prominent linguist, has been accused of antisemitism and has faced criticism for his views on Israel and the Israeli-Palestinian conflict. However, Chomsky identifies as Jewish and has spoken out against antisemitism. His complex relationship with antisemitism stems from his strong criticism of Israeli policies and his tendency to use language that has been interpreted as antisemitic by some”

            3. Referitor la citatul tau propozitiei scrisa de Andrea:
            “Statul evreu nu se confundă cu poporul evreu in general și acțiunile sale adesea pot fi criticabile”

            Desigur ca statul evreu nu se identifica cu poporul evreu , cel putin pentru ca nu toti evreii stau aici, iar acum si mai multi pleaca in alte locuri . Mai e si un alt aspect de mentionat in acest sens. Israelul a primit nenumarati oameni din fosta USovietica, fara ca ei sa fie cu adevarat evrei – nu e nimic rau in asta – dar desigur ca atunci faptul nu sunt primiti arabii care partial au fost dati afara, dupa 1948, poate ridica nenumarate semne de intrebare – pe scurt PROBLEMA GREA.
            Dintre acesti “so called evrei” rusi, nu putini au fost inrolati in armata, si-au pierdut si viata, iar inmormantarea lor in cimitire evreiesti a fost imposibila, sau ingreunata din cauza legilor religioase.
            In legatura cu armata, care e foarte apreciata si apreciabila, cred ca am scris cu o alta ocazie. Nimeni nu critica Israelul pentru ca “are o armata”. Problema este cum si cat de bine este controlata aceasta armata :-(.

            Unele dintre actiunile Israelului au fost si sunt criticabile de-a lungul intregii sale existente, ceea ce nu inseamna ca si actiunile altor state nu au fost sau nu sunt. Din pacate evreii si Israelul au fost intotdeauna un punct atacabil de catre STATE si PERSOANE.

  • Anca Laslo commented on July 10, 2025 Reply

    E doar un candidat, încă nu a câștigat și sper să nici nu se apropie de această funcție. Ciudățeniile lumii actuale…

    • klein ivan commented on July 11, 2025 Reply

      Dna Anca Laslo – partidul democrat e predominant în N.Y. , deci candidatul acestui partid apare acum ca fiind cel mai apropiat de funcție.

    • klein ivan commented on July 15, 2025 Reply

      Dna Laslo – În momentul de față există alți trei candidați la postul de primar, fiecare în felul lui mai potrivit decît Z.M., care evident nu poate fi înfrînt decît de o masă unită.

      • Tiberiu Ezri commented on July 15, 2025 Reply

        Și eu sper dar sunt pesimist, mai ales considerând că tânără generație naivă sau coruptă încurajează poate fără voia lor creerea Jihadului Global în câteva decenii, mai ales în lumea accidentală, democratică și împăciuitoare.

  • gabriel+gurman commented on July 10, 2025 Reply

    Spre asta se indreaptă așa zisa civilizație occidentală.
    Demografia, bat-o vina!!!!!
    GbM

    • Tiberiu Ezri commented on July 10, 2025 Reply

      Demografia “oaspetilor” pe de o parte si democratia prost inteleasa a gazdelor pe de alta parte.

  • Tiberiu Ezri commented on July 10, 2025 Reply

    Sper ca evreilor din New York le va veni veni mintea la cap si nu vor vota in mod obsesiv pertidul democrat asa cum fac de ani de zile evrei americani.

    • Veronica Rozenberg commented on July 10, 2025 Reply

      Tibi, foarte buna si apreciabila idee de a scrie un articol despre Mamdani, primarul care va putea sa schimbe total atitudinea si relatia evreimii new-yorkeze fata de statul Israel.
      In wikipedia unde am verificat numarul evreilor din NY, ca fiind intre 1.6 – 2 milioane, si cel al evreilor din intregul SUA (posibil ca statisticile nu sunt chiar actualizate, tu ai gasit mult mai putini evrei la NY) aproximat la peste 6 milioane (medie intre 5.5 si 8). Aceste cifre, posibil inexacte arata ca la NY traiesc cam 30% din populatia evreiasca a SUA. Situatia creata prin alegerea acestui primar pare de domeniul imaginarului. Timpurile vor arata ce se va intampla si cat de lipsit de indoiala si teama va fi sa te deplasezi prin oras, cu semne care te identifica ca evreu. Acest lucru se intampla astazi cu precadere in Spania si probabil si in alte tari ale Europei Vestice. Raman tarile vechiului bloc comunist cele mai prietenoase fata de Israel. Oare nu s-a intors lumea UPSIDE DOWN?

      • Tiberiu Ezri commented on July 10, 2025 Reply

        Veronica, exact despre acest lucru discutam cu Erzsi acun 10 minute. In Europa, singurele tari ospitaliere fata de israelieni au ramas fostele tari comuniste.
        Am vorbit si despre Spania care ne-a alungat de acolo in 1492. Au cam revenit la o atitudine asemanatoare cand este vorba despre israelieni. O familie de israelieni care vizitau Malaga au fost dati afara dintr-un restaurant cand i-au auzit vorbind ebraica. Vai de noi dar va fi vai si de crestini in viitorul nu prea indepartat.

      • Tiberiu Ezri commented on July 10, 2025 Reply

        Acest tip cu un zambet artificial mi-a amintit de zambetul sarpelui KAA atunci cand il hipnotiza pe Mowgli in filmul Cartea Junglei.

        • klein ivan commented on July 11, 2025 Reply

          https://www.youtube.com/shorts/3AeJX0gYReA – aici e zîmbetul lui KAA. – Știu persoane cărora zîmbetul lui M. li s-a părut nu fals ci periculos cu zece trepte mai sus chiar fără să cunoască cele debitate de acesta.

  • Hava Oren commented on July 10, 2025 Reply

    Și când te gândești că în poză apare simpatic… Dar aparențele înșeală! Să vedem dacă propaganda noastră este în stare să se măsoare cu el.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *