Alma Deutscher a apărut deja în Baabel, Hava Oren a scris despre ea articolul intitulat „O fetiță cu codițe”. https://baabel.ro/2020/07/o-fetita-cu-codite/ Pe atunci mai purta, într-adevăr, codițe și avea fața și ochii luminați de bucuria de a cânta la pian, la vioară, de a compune și de a improviza. Ea cânta încă dinainte de a vorbi, talentul ei pentru muzică este cu totul ieșit din comun, un adevărat copil-minune.
Când ajung la maturitate, mulți copii-minune stagnează sau chiar regresează, dar nu Alma! De aceea aș dori să continui povestea ei după vârsta de 15 ani, unde se oprește povestea Havei Oren, îndrăgostită la fel ca mine de Alma și de muzică.
Compozițiile ei amintesc într-un fel de cele de acum 200 de ani, este o muzică frumoasă, plăcută, în contrast deplin cu o mare parte a muzicii moderne și acest lucru nu a trecut neobservat. După apariția piesei Valsul sirenelor, Alma a fost întrebată cum se poate scrie muzică frumoasă în secolul XXI, un secol plin de complexitate și de lucruri neplăcute. Iată răspunsul ei:
Întotdeauna am vrut să scriu muzică frumoasă, care vine din inimă și care vorbește inimii. Dar mi s-a spus că în zilele noastre melodiile și armoniile frumoase nu mai sunt luate în serios, pentru că în secolul XXI, muzica trebuie să reflecte urâțenia lumii moderne. Ei bine, în acest vals, în loc să creez în mod artificial o muzică urâtă, pentru a reprezenta lumea urâtă, am mers exact în direcția opusă! Am luat unele sunete urâte din viața modernă și prin muzică am încercat să le transform în ceva frumos.
Piesa începe cu claxoane și cu șuieratul sirenelor de ambulanțe și de mașini de poliție, o adevărată cacofonie. Dar curând zgomotele străzii amuțesc și locul lor e luat de imaginație. În imaginație, sirenele mașinilor devin sirenele din Odiseea. Și atunci începe valsul…
Valsul sirenelor (2019), pentru orchestră simfonică.
În 2018 familia Deutscher s-a stabilit la Viena, iar Alma s-a înscris la Universitatea de Muzică și Arte și la 16 ani a fost cea mai tânără studentă acceptată la cursul de dirijat. Marea ei dorință era să-și dirijeze propriile compoziții.
Atmosfera muzicală din capitala valsului a avut o influență puternică asupra compozițiilor ei. Elmayer Waltz (2020) este muzică de dans, un vals scris pentru orchestră, inspirat de școala vieneză de dans cu același nume pe care a urmat-o și ea. În clipul de mai jos se vede că Alma dansează tot atât de frumos precum compune.
Alma a scris trei opere. Măturătorul de vise (2012), de fapt o mini-operă, prezentată la festivalul „Zilele Muzicale ale Galileei”, iar apoi Cenușăreasa (2013-2020) și Valsul nou al împăratului (2022).
În sfârșit, visul ei s-a împlinit și în 2022 și-a făcut debutul ca dirijor cu propria creație, Cenușăreasa, la Opera din San Jose, California. Iată finalul operei, unde dragostea este tradusă prin frumoasa melodie Shine, Holy Ray of Love.
Opera Valsul nou al împăratului a fost compusă în 2022, la cererea Teatrului de Stat din Salzburg. Este o parafrază a basmului Hainele noi ale împăratului, dar aici minciunile se transformă în melodii de dragoste. Iată o melodie din această operă, o satiră la adresa disonanțelor.
Alma a scris muzică pentru pian, muzică de cameră, muzică pentru orchestră simfonică, pentru pian și orchestră, vioară și orchestră, operă și muzică de balet. În plus, ea cântă și dansează.
Sora ei mai mică, Helen, îi cântă compozițiile și chiar a apărut în Cenușăreasa. Iată-le pe cele două surori cântând împreună un cântec de Crăciun, I heard the Bells on Christmas Day, compus de Alma pe versuri de Longfellow.
Special pentru copii, Alma a compus numeroase melodii pentru pian pe care le-a publicat în albumul Alma’s Piano Songs. Ea i-a invitat pe micii pianiști ca până in iunie 2023 să-i trimită înregistrări video cu interpretările lor, urmând ca cei mai talentați să fie premiați – dar ea continuă să primească înregistrări și după încheierea competiției.
Alma are legături strânse cu Israelul, are familie aici și deja la vârsta de zece ani a cântat cu Orchestra Filarmonică Israeliană. După masacrul din 7 octombrie 2023, ea a hotărât să dedice partea a doua, Adagio, a Concertului ei în mi bemol major pentru pian și orchestră, memoriei bunicii ei din Israel și victimelor masacrului. Iată-o:
Una din cele mai recente compoziții ale Almei este baletul Euterpides, prezentat în premieră în 5 iunie 2025 la Los Angeles, de American Contemporary Ballet. Euterpidele sunt fiicele muzei Euterpe a muzicii. Ideea a fost a coreografului Lincoln Jones, directorul companiei de dans, și muzica a fost scrisă de Alma la cererea lui în numai o lună.
Într-un interviu împreună cu Lincoln Jones, amândoi sunt de acord că nivelul muzicii ușoare din zilele noastre este sub orice critică, mulți muzicieni nici măcar nu știu să citească note și habar nu au să compună, la care Alma spune că într-o zi ar vrea să întemeieze o școală de compoziție după metoda numită partimento, cu care a învățat ea în copilărie. Acesta era sistemul folosit în școlile de muzică italiene din secolul al XVIII-lea. El se bazează pe improvizație, pornind de la o linie de bază, la care se adaugă armonia și apoi melodia, îndrumându-i pe elevi cum să ajungă la o piesă muzicală completă. Muzica este ca o limbă, ea trebuie învățată în copilărie – Alma însăși a început de la 5 ani. Interviul poate fi vizionat aici:
Dar în ultimii ani Alma compune mai puțin, o mare parte a timpului ei este dedicat dirijatului – și nu e puțin lucru pentru o tânără de 20 de ani să se impună în fața unei orchestre unde unii muzicieni au chiar de trei ori vârsta ei. A făcut turnee în multe locuri din lume, printre altele în China și Japonia. În februarie 2026 are un contract cu opera din San Jose, California, unde va dirija Cavaleria rusticană a lui Mascagni și Pagliacci a lui Leoncavallo.
Care este pentru Alma esența muzicii? Melodia este esența muzicii – și asta nu este numai estetica mea muzicală, aproape toți oamenii, tineri și bătrâni, sunt de aceeași părere. Nu e niciun secret că cele mai îndrăgite piese muzicale sunt cele care au cele mai bune melodii.
Bibliografie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alma_Deutscher
https://www.cherwell.org/2021/01/26/clamorous-noise-the-music-of-everyday-life/
Sursa imaginii:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alma_Deutscher_(2025).jpg WomComp, CC0, via Wikimedia Commons
Eva Grosz
03.09.2025