Gherla, 2 iulie 2022, cea de a patra sâmbătă după Rusaliile catolice – Sărbătoarea Sfântului Grigore Iluminatorul.
Un număr mare de enoriaşi locali şi de pelerini sosiţi din ţară şi de peste hotare s-au adunat în faţa bisericii armeano-catolice din centru. Ar dori să intre în incinta maiestuosului edificiu care domină oraşul şi se zăreşte din depărtare, vestind gloria de odinioară a Oraşului Armenesc (Armenopolis), dar nu pot trece de vestibul. Prin geamul uşilor ferecate se zăresc în semiîntuneric rândurile de bănci goale. Mulţi se întreabă: „Cum de e închisă biserica? Chiar nu se va oficia Liturghia în sărbătoarea închinată Sfântului Grigore Iluminatorul, creştinătorul poporului armean?”
Biserica e întreagă, n-a fost mistuită de flăcări (aşa cum se mai întâmplase de câteva ori în istoria ei triseculară) şi nu mai bântuie pandemia[1] . E o zi minunat de senină, dar umbrită de absenţa serviciului divin.
Lumea uimită, tristă şi resemnată rosteşte în cor Tatăl Nostru în trei limbi: maghiară, română şi armeană.
Ascult rugăciunile cu ochii împăienjeniţi de lacrimi. Şi nu sunt singura. Imaginea uşilor zăvorâte ale bisericii, unde nu numai că nu se oficiază Liturghia, dar nici măcar nu se poate rosti o rugăciune sau aprinde o lumânare, la Altarul Sfântului Grigore Iluminatorul, este dezolantă.
Oamenii îmbrăcaţi de sărbătoare şi tinerii în straie armeneşti au venit cu bucurie şi speranţă în suflet la cea mai importantă sărbătoare a Oraşului Armenesc, celebrată de la întemeierea acestuia, acum mai bine de trei secole. Procesiunea de Sfântul Grigore aparţine tradiţiei locale, fiind consemnată de către Kristóf Szongott (istoriograful oraşului) în volumul trei al amplei sale monografii[2].
Îmi amintesc cu emoţie de atmosfera înălţătoare a sărbătorilor din anii anteriori, când catedrala armeano-catolică din Gherla[3] se umplea de lume. Credincioşilor armeano-catolici gherleni li se alăturau cei sosiţi din celelalte parohii armeano-catolice din Transilvania, din Ungaria şi din alte părţi. După confesiune şi împărtăşanie luau loc în băncile de lemn, pentru a asculta Liturghia celebrată de preotul paroh armeano-catolic al Gherlei şi de înalţii prelaţi romano-catolici, în frunte cu Monseniorul György Jakubinyi, episcop emerit, fost arhiepiscop de Alba Iulia şi administrator apostolic al Ordinariatului Armeano-Catolic al Transilvaniei.
Dar la serviciul divin oficiat după ritul armeano-catolic asistau şi oameni de alte confesiuni şi alte naţionalităţi, localnici sau vizitatori, dornici să participe la pelerinajul care, în ultimii ani, a căpătat importanţă şi amploare, fiind în acelaşi timp şi un gest de reverenţă faţă de întemeietorii armeni ai oraşului Gherla şi un mod de a prezerva tradiţia valoroasă a vechiului Armenopolis.
Printre invitaţii de vază ai Sărbătorii Sfântului Grigore Iluminatorul se numărau ambasadorul Armeniei în România şi liderii minorităţii armene din ţară şi din străinătate, dar au participat şi clerici de rit armean apostolic, printre care chiar Preasfinţia Sa Datev Hagopian, Întâistătător al Eparhiei Armene din România. Astfel, evenimentul de anvergură se desfăşura în spiritul ecumenismului şi multiculturalităţii.
Lumea se aduna mai întâi în curtea parohiei, unde soseau adesea şi Cavalerii Mantiilor Roşii din Gheorgheni. Apoi clopotele bisericii începeau să bată şi procesiunea, alcătuită din înalţii prelaţi în odăjdiile lor festive, tinere îmbrăcate în costume armeneşti şi pelerini se ducea în pas solemn la Liturghie. Impresionantul serviciu divin se încheia la miezul zilei şi pelerinii se întorceau în curtea primitoare a parohiei, unde se întreţineau prieteneşte, aveau loc lansări de carte şi alte activităţi culturale.
Apoi oaspeţii, la fel ca pelerinii de odinioară, erau invitaţi să se aşeze la mesele lungi de sub bolţile răcoroase din pivniţa vechii case parohiale (construită în 1761) şi omeniţi de gazde cu agangiabur, vestita supă acrită cu hurut şi alte bucate tradiţionale armeneşti.
Acum, în 2 iulie 2022, poarta casei parohiale e şi ea ferecată…
După ce rostesc Tatăl Nostru, cei peste o sută de participanţi, reuniţi într-o procesiune condusă de tinerii îmbrăcaţi în costume armeneşti, se îndreaptă către un restaurant din frumosul parc al oraşului, unde membrii formaţiei Hayakhagakh prezintă un program de dansuri armeneşti care înveselesc atmosfera. Aici rosteşte câteva cuvinte de salut şi Excelenţa Sa Sergey Minasyan, ambasadorul Armeniei la Bucureşti, prezent – potrivit tradiţiei – la sărbătoarea Sfântului Grigore Iluminatorul, cel mai important sfânt al tuturor armenilor.
După aceea pelerinii se aşează în jurul meselor de la restaurant. Din meniu nu lipseşte agangiaburul… Categoric, supa armenească „de urechiuşe”, acrită cu hurut, nu mai are nici pe departe gustul celei consumate la mesele de sub bolţile groase ale vechii case parohiale.
Nu pot înţelege… Din discuţiile purtate cu unii dintre pelerini, precum şi din cele pe care le aud în jurul meu, reies aceleaşi nedumeriri: De ce nu s-a celebrat Sfânta Liturghie tradiţională de sărbătoarea Sfântului Grigore Iluminatorul? De ce au rămas zăvorâte uşile bisericii armeano-catolice?
Jurnalistă fiind, în urma mai multor demersuri, am obţinut poziţia oficială a Ordinariatului Armeano-Catolic din Transilvania. Un text rostit la telefon de către Msgr. Attila Küsmödi, paroh de Gherla şi vicar general al Ordinariatului Armenilor Catolici din Transilvania. Apoi mi s-a transmis şi sub formă scrisă, printr-un email. În continuare redau textul în întregime, exact aşa cum mi-a fost trimis.
Ordinariatul armeano-catolic, care cuprinde întreg teritoriul României, din nefericire nu are nici-un preot de ani de zile. Grija pastorala a credincioșilor este asigurată de trei preoți romano-catolici ai Arhidiecezei de Alba Iulia, care au primit aprobarea Sfântului Scaun pentru celebrarea Sfintei Liturghii in rit armeano-catolic. Trei preoți nu reușesc sa celebreze simultan in toate cele patru parohii ale Ordinariatului, darămite în celelalte locuri unde exista comunități armeano-catolice.
Ținând cont de aceasta trista realitate si pentru a permite, pe cat posibil, ca fiecare comunitate armeano-catolică să poată beneficia cel puțin de una-doua celebrări în anul liturgic, s-a luat decizia ca sa se asigure, prin rotație, Sfântă Liturghie armeano-catolică în cât mai multe localități. Este un efort în plus, la care se angajează cei trei preoți.
Comunitate armeano-catolica din Gherla a fost informată din timp, că nu se va oficia liturghie la Gherla la data de 2 iulie a.c. si sper sa se bucure împreuna cu catolicii armeni din Tg. Mureș, Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Dumbrăveni, Frumoasa etc., care nu au preot paroh pentru oficierea Sfintei Liturghi in ritul armeano-catolic, dar care de acum încolo vor putea participa mai frecvent la liturghie in rit armean.
Grija noastră pastorală se îndreaptă spre toți credincioșii armeano-catolici, care aparțin Ordinariatului nostru.
Din păcate, dialogul nu a fost posibil şi nu am putut să adresez întrebări monseniorului vicar general. Aş fi întrebat dacă atunci când comunitatea armeano-catolică din Gherla „a fost informată că nu se va oficia liturghie la Gherla în 2 iulie a.c.” se ştia că data respectivă este tocmai Sărbătoarea Sfântului Grigore Iluminatorul? Şi dacă da, atunci de ce nu s-a încercat „asigurarea prin rotaţie a liturghiei” în aşa fel încât ea să aibă loc la Gherla exact de Sfântul Grigore?
Aş fi dorit să cer lămuriri asupra continuării frazei” si sper sa se bucure împreuna cu catolicii armeni din Tg. Mureș, Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Dumbrăveni, Frumoasa etc., care nu au preot paroh pentru oficierea Sfintei Liturghi in ritul armeano-catolic, dar care de acum încolo vor putea participa mai frecvent la liturghie in rit armean”.
Dialogul nu a fost posibil…
Am aflat „pe surse” că în 2 iulie a.c. (tocmai de Sfântul Grigore Iluminatorul) preoții romano-catolici ai Arhidiecezei de Alba Iulia, care au primit aprobarea Sfântului Scaun pentru celebrarea Sfintei Liturghii în rit armeano-catolic, au luat parte la o consfătuire convocată de arhiepiscopul de Alba Iulia care este şi administrator apostolic al Ordinariatului Armenilor Catolici din România.
Închei acest articol cu un exerciţiu de imaginaţie. Dacă această consfătuire ar fi avut loc la Gherla (în ziua anterioară, de pildă) atunci Liturghia de Sfântul Grigore Iluminatorul ar fi putut fi celebrată de către toţi preoţii care au acest drept, în prezenţa unui număr mare de enoriaşi, întrucât la Sărbătoarea Sfântului Grigore Iluminatorul au fost de faţă pelerini armeano-catolici din toată Transilvania.
În acelaşi timp, această sărbătoare a credincioşilor armeano-catolici s-ar fi desfăşurat în spiritul ecumenic propovăduit de Suveranul Pontif. Citez cuvintele rostite de Papa Francisc la Congresul Euharistic Internaţional de la Budapeste, în 12 septembrie 2021: ”Înrădăcinați în ascultarea Celui Preaînalt și a celorlalți, îi vom ajuta pe contemporanii noștri să se primească unii pe alții și să se iubească. Numai dacă vom fi rădăcini de pace și germeni de unitate, vom fi credibili în ochii lumii”.[4]
Andrea Ghiţă
3 iulie 2022
[1] De fapt, acest argument nici nu e valabil pentru că şi în timpul pandemiei (anii 2020, 2021) liturghia s-a celebrat, doar pelerinajul nu a avut loc, după cum relatează presa locală https://www.gherlainfo.ro/sarbatoare-armeneasca-la-gherla-sfantul-grigore-luminatorul/, https://www.gherlainfo.ro/sarbatoarea-armenilor-sf-grigore-luminatorul-in-cadru-restrans-in-2020/
[2] Szongott, Kristóf, Szamosújvár, a magyar-örmény metropolisz, 1893 [versiunea română: Oraşul Liber Regal Gherla (1700-1900). Metropola armeano-maghiară. Ed. Ararat 2012 ]
[3] Biserica mare, târnosită în 1759, este sediul de drept al episcopului armeano-catolic.
[4] https://www.vaticannews.va/ro/papa/news/2021-09/papa-francisc-budapesta-consiliul-ecumenic-si-evrei.html
17 Comments
Din orice unghi ai privi problema, oricat o rasucesti, e clar ca atitudinea celor responsabili de Lithurghie este revoltatoare, de neinteles si o mare dezamagire pentru comunitatea armeana intrunita pentru Sarbatoarea anuala a Sfantului Grigore Iluminatorul. Se putea usor evita aceasta dezamagire si privare a enoriasilor de practicarea ritualurileor religioase: cei care si-au luat angajamementul sa slujeasca aceasta comunitate, trebuiau sa se dedice acestei misiuni cu tot sufletul cu o grija permanenta care sa porneasca din inima.
În al doilea comunicat al Ordinariatului Armenilor Catolici din România ( postat pe facebookul arhidiecezei https://www.facebook.com/GYRKE/) se arată, printre altele că: “Sfântul apostol (Grigore Luminătorul) este comemorat în calendarul liturgic armean în mai multe zile ale anului…Declarăm în mod clar și ferm că parohia armeano-catolică din Gherla, care aparține Ordinariatului Armeano-Catolic, este exclusiv responsabilă pentru organizarea și desfășurarea sărbătorii Sfântului Grigore Luminătorul, Apostolul armenilor, în catedrală respectiv în parohie.
În consecință, respingem cu respect în mod ferm, orice intenție sau tentativă de uzurpare a acestei îndatoriri pastorale sacre, indiferent de motivele care ar putea fi invocate. Ordinariatul Armenilor Catolici din România respectă convingerile și acțiunile tuturor celorlalte Biserici, confesiuni și organizații ale societății civile, pe care le așteaptă și de la acestea.
În acest an, acest principiu al respectului reciproc a fost greu de înțeles pentru filiala locală din Gherla a Uniunii Armenilor din România (U.A.R.). Din motive pastorale și în interesul credincioșilor noștri armeano-catolici, am decis să nu ne certăm cu nimeni și să anulăm celebrarea pe care o plănuisem și o pregătisem pentru 2 iulie prin celebrarea Sfintei Liturghii.“.
În logica acestui comunicat, dat fiind că Fecioara Maria are mai multe sărbători, se poate decide să nu se celebreze liturghia de Sfânta Maria Mare, pentru că mai există şi o Sf. Maria Mică, nu-i aşa? Sărbătoarea Sfântului Grigore Luminătorul, în cea de a patra sâmbătă după Rusalii este marea sărbătoare a armenilor gherleni, dar Ordinariatul a decis ca anul acesta să nu se oficieze liturghia ca să ” nu se certe cu numeni”. Mai exact cu Uniunea Armenilor din România, organizaţia minorităţii armene. Soluţia aleasă de Ordinariat a fost “pedepsirea” credincioşilor armeano-catolici, foarte puţini la număr. Orgoliile “organizatorilor de drept” – ai căror predecesoriau colaborat fructuos cu uniunea armenilor pentru organizarea acestei sărbători emblematice, la care participau 400 de pelerini de diferite etnii şi confesiuni – au triumfat asupra îndatoririlor sacre, pastorale. E trist, e revoltător.
Iată reportajul emisiunii Transilvania Policromă, despre Sărbătoarea de Sg. Grigore Iluminătorul, Gherla, 2 iulie 2022. Fără liturghie.
https://youtu.be/jdKnewFN9Cg
Dragă Andrea,
Felicitări pentru acest articol de atitudine, cum te-ai remarcat și cu alte prilejuri, scris în cel mai deplin spirit ecumenic.
Mulţumesc. Sper să fie citit acolo unde ar putea avea consecinţe pozitive.
Felicitări pentru poziţia pe care şi modul în care ai luat-o, dragă Andrea. Ştii cum aş traduce eu, din perspectivă muzicologică, lipsirea credincioşilor catolici armeni de această Liturghie?! Ca pe “umbrirea” voită a luminii sonore a unuia dintre cele mai vechi mărturii imnice ale uniunii iudeo-creştine, intrat în Liturghiile şi Vecerniile/Vesper în egală măsură catolice şi ortodoxe: Phos Hilaron/Lumen Hilare (O, Gladsome Light) – datorat părinţilor vechii cântări ce valoriza idei profetice (Isaia 52:10) transcrise în Evanghelii (Nunc Dimittis servum tuum…..). Au trecut cel puţin 18 secole de când este documentat…dar aş vrea să cred că a nu a venit, încă, timpul ca lumina lui sonoră să pâlpâie a stingere…..
Cei care stiau ca liturgia nu va avea loc si ca biserica va fi inchisa pe data de 2 iulie aveau datoria de a anunta public acest lucru.
Esenţa problemei nu constă în anunţarea publică a faptului că nu se ţine liturghia, ci tocmai faptul că nu se ţine liturghia în Ziua Sfântului Grigore Iluminatorul, cel mai important sfânt al armenilor de pretutindeni, cea mai importantă sărbătoare a armenilor din Gherla. E ca şi cum cineva ar zăvorî uşa sinagogii ca evreii să nu poată scoate Tora în zi de sărbătoare. Practic credincioşii au fost împiedicaţi să-şi practice ritul. Nu de către comunişti, ci de Ordinariat.
E clar ce e esenta condamnabila dar daca s-a anulat deja ceremonia trebuiau cel putin sa anunte oamenii ca sa nu calatoreasca degeaba.
In plus cineva si-a batut joc de enoriasii care au ajuns la Gherla neanuntati ca liturgia traditionala a fost anulata. Probabil printre oaspeti erau multi care veneau de departe, inclusiv ambasadorul Armeniei la Bucuresti. Media, mai precis cei responsabili nu au functionat ca lumea in acest caz.
Nu are nicio legătură cu media, ci cu anularea oficierii liturghiei şi închiderea bisericii la cea mai importantă sărbătoare. Credincioşii veneau oricum la Gherla de Sfântul Grigore Iluminatorul, e o tradiţie triseculară. De fapt e un caz de discriminare a unui grup de oameni ( foarte puţin numeros, e drept) de a-şi practica religia.
Whatever is the ‘reason’ it was a very sad day and should have not had to happen.
The excuses enumerated by the clergy are nonsense!
Foarte interesantă tradiție a sărbătoririi Sfântului Grigore Iluminatorul ,catedrala armeană-catolică e impresionantă ,credincioșii armeano-catolici par să fie în număr mare.Întrebarea este dacă această sărbătoare a fost ținută în toți anii precedenți ,inclusiv pe vremea pandemiei ,cum de a fost neglijată în acest an la Gerla? Desigur trist pentru cei care sărbătoresc și oaspeții lor. Eu nu am știut de tradiția aceasta. Pe vremea comunismului probabil nu se practica ? Dar poporul evreu are fragmente de istorie care se aseamănă cu a poporul armean din care cea mai dureroasă este genocidul armenilor în anii primului război mondial.
Felicitari pentru onestitate si spirit civic – Bravo!
Un articol foarte bine documentat. Felicitări!
Andrea, am venit acasa dupa multe aventuri, in parte le cunosti.
Am ramas uluita de limbajul tau si de articolul pe care l ai scris, de mult te admir pentru tot ce faci si multilateralitatea ta multidimensionala.
Acum toate acestea le am ridicat puterea N, cate vunostinte ale denumirilor atator culte, cata empatie si ce şoc sufletesc relatezi, a carui explicatie probabil ca nimeni nu o intelege.
Sunt si mai onorata ca te am cunoscut, chiar daca pentru un minimum de timp🙂⚘
Mulţumesc pentru aprecieri. Istoria armenilor din Transilvania, mai ales a celor din Gherla, o cunosc pentru că am tradus mai multe cărţi despre ei. Mi-aş fi dorit foarte mult să nu fiu pusă în situaţia de a scrie acest articol. Dar NU am putut să nu-l scriu pentru că în esenţăp e vorba de un caz clar de discriminare. Enoriaşii unei confesiuni au fost privaţi de liturghie în cea mai importantă sărbătoare a lor. Ba mai mult, au fost împiedicaţi să aprindă lumânări şi să se roage în catedrala construită de înaintaşii lor.