La ieșirea din sala de spectacole a orașului, spectatorii sunt așteptați de un om în vârstă care interpretează la clarinet un fragment dintr-una din piesele muzicale prezentate de orchestra simfonică sau un fragment muzical care se asortează la spectacolul de teatru din acea seară. Așezat pe un trepied, cu clarinetul în mână și cu tocul instrumentului deschis, unde oamenii pun bănuții, e prezent în fiecare seară de spectacol. L-am văzut într-o seară fugind la locul lui lângă intrarea în sala de spectacole. Întârziase și pierduse sfârșitul reprezentației. Nu s-a alarmat, s-a așezat pe trepiedul lui și a interpretat un fragment din programul concertului. Nu o mai făcea pentru bani, ci de dragul de-a cânta.
Spre marea mea surpriză, la unul din concertele orchestrei filarmonice l-am întâlnit printre spectatori. Nu-l mai văzusem până atunci în ipostaza de spectator. Am încercat să aflu mai multe despre muzicianul care ne aștepta la sfârșitul fiecărui concert, dar în afară de numele lui nu am avut succes… Ca să-mi satisfac curiozitatea nu-mi rămânea decât să-l aștept într-una din seri ca să-și termine munca. După ce și-a pus bănuții în portmoneu și a închis tocul instrumentului, m-am apropiat de el și l-am întrebat:
– Nicolai, vrei să te duc acasă?
M-a privit mirat și m-a întrebat în limba rusă:
– De unde-mi știi numele? Mă cunoști? Ești cumva și dumneata din Novgorod?
– Nu te cunosc, nu sunt din Novgorod și știu doar câteva cuvinte în limba rusă, i-am răspuns în ebraică. Vine cineva să te ia acasă? – l-am întrebat.
– Adeseori vine fiul meu care locuiește în oraș, dar azi nu poate, așa că îți accept invitația.
– Te văd de fiecare dată cu clarinetul în mână la sfârșitul reprezentației. Ai fost muzician și în Rusia?
– Nicidecum. La Novgorod eram profesor de istorie la o școală. Am învățat să cânt la clarinet de la tatăl meu. El își câștiga existența interpretând melodii rusești prin restaurante, cu o trupă de instrumentiști. Mi-am luat abonament la orchestra simfonică, ceea ce în Rusia era ieftin, și astfel am îndrăgit muzica clasică. Când am împlinit cincisprezece ani, părinții mi-au dăruit un clarinet și am cântat în orchestra școlii și apoi a facultății. Cântam și acasă, după terminarea programului de lucru, pur și simplu de plăcere.
– Și aici, în Israel, de când ai început să cânți? – l-am întrebat.
– Am venit în țară în urmă cu douăzeci de ani. Aveam cincizeci și opt de ani și nu am mai găsit de lucru, decât ca portar la un azil de bătrâni. Atracția pentru muzica simfonică mi-a rămas și așa am început să apar cu clarinetul la sfârșitul spectacolelor. Doamnele de la casierie îmi dau programul de concerte pentru întreg sezonul și de acolo îmi aleg piesele pe care să le interpretez după concerte, iar muzica potrivită pentru spectacolele de teatru o aleg după ce citesc rezumatul pieselor. E drept că mai câștig și ceva bani, dar pentru mine plăcerea de a cânta e mai importantă.
– Mi-ai lipsit de câteva ori, și nu numai mie, mai ales la sfârșitul epidemiei de corona, i-am spus.
– Da, mi-a fost cam frică, mi-a răspuns muzicianul.
– Te-am văzut o dată ca spectator la concert, i-am spus.
– Fiul meu știe care concerte îmi plac în mod deosebit și îmi cumpără bilete.
– Cine te înlocuiește când ești la spectacol? – l-am întrebat. Sau pleci mai devreme ca să mai apuci să cânți?
– De câteva ori l-am rugat pe fiul meu să mă înlocuiască, dar el cântă la vioară și nici nu prea are timp, mi-a spus Nicolai cu regret.
– Muzicienii orchestrei știu de dumneata? – l-am întrebat.
– Da, mulți știu. Unul dintre dirijori mi-a spus că, de fapt, eu fac parte din orchestră, a spus Nicolai emoționat.
I-am dat dreptate dirijorului…
Andrei Schwartz
02/04/2023
5 Comments
Asa se comportă (sau ar trebui sa se comporte) un emigrant, care din cauza vârstei sau incompabilității profesiunii sale cu realitatea noii țări, trebuie să găsească o modaliotate pentru a subzista.
El/ea nu se plânge, nu cere, nu pretinde, nu iese în stradă și nu formează partide politico/religioase.
În familia mea ff apropiată, cei doi (ea și el) au venit din URSS unde au lucrat ca ingineri. Aici nu si-au găsit de lucru in specialitate, el a devenit tehnician de întreținere, iar ea moașă!
Și eu spun: pălăria jos!!
GbM
Comentariul d.dr. Gurman , un comentariu nespus de bun la un articol de bun nivel cum ne-a obișnuit d. A. Schwarz . K.I.
Fiind un meloman care e prezent la concertele filarmonicii sau a spectacolelor de opera din Tel Aviv, am avut ocazia sa-l intalnesc pe acest “artist” anonim care statea in fata intrarii si interpreta diverse piese muzicale , deseori fragmente din cele auzite in auditoriu. Poate va reamintiti anii 90 , cand pe colturile marilor bulevarde se asezau muzicieni profesionisti veniti din fosta Uniune Sovietica, interpretau piese muzicale cunoscute de cei care iubesc acest gen. Pentru majoritatea lor era singura sursa de venit si existenta, pana la momentul in care au reusit sa se integreze, sa gaseasca o organizatie muzicala in care au fost acceptati cu multa dificultate. M-am oprit deseori langa ei, i-am ascultat si n-am plecat fara a-i rasplati cu cativa sekeli lasati in cutiile deschise in care isi pastrau instrumentele. Contributia lor culturala era mult peste valoarea compensatiilor oferite de noi, trecatorii ocazionali.
Articolul dv. m-a impresionat profund.
Citind povestea lui Nicolai mi-am amintit-o pe Bette Davis în filmul Connecting Rooms https://www.handmadefilms.film/library/connecting-rooms/
Ce portret frumos. Merci