Ca David și Goliat…

Număr vizualizări 628 ori

Am ascultat o discuție foarte interesantă pe Zoom, aici, în Israel, despre alegerile din Ungaria.

Dacă alegerile ar fi fost un pasaj din Biblie, ar fi fost despre înfruntarea dintre David și Goliat, dacă ar fi fost un meci de șah, ar fi fost unul în care Magyar ar fi jucat toate partidele cu negrele, dacă ar fi fost o alergare de 1500 de metri, ar fi fost una în care Magyar ar fi pornit cu un handicap de o tură, dacă ar fi fost un meci de fotbal, echipa lui Orbán ar fi avut un jucător în plus încă din minutul 2.

Orbán și partidul său au avut toate premisele pentru a câștiga acest meci. Cu majoritatea lui covârșitoare din Parlament, Orbán a schimbat legile în favoarea lui, a transformat toate posturile de televiziune în “Realitatea Plus”, a schimbat chiar și modul de reprezentare în alegeri, aplicând o formulă complicată în care cei din zonele rurale aveau mai multă influență decât budapestanii. Apoi, Orbán a pompat bani frumoși în zonele populate de secui. Și în plus, el a fost sprijinit de o formațiune pestriță de populiști din exterior, un fel de „Naționaliști din toate țările, uniți-vă!”

Și totuși Orbán a pierdut.

E drept că Magyar, cel căruia doar un maghiar adevărat îi poate pronunța corect numele, („gy” este o digramă pe care cei neobișnuiți cu accentul maghiar o siluiesc groaznic) este un tip carismatic, dar asta nu ajunge, atunci când joci pe un teren în pantă. Magyar a câștigat, pentru că a reușit să fie Orbán, dar cu 15 ani mai tânăr, acel Orbán care fusese o speranță și nu o decepție, Orbán reformatorul și nu iliberalul, Orbán care se opunea rușilor și nu se milogea de ei, pe scurt, Orbán cel de dinainte de a fi captivat de atracția gravitațională a scaunului de prim-ministru.

Și cum se răsfrânge acest lucru asupra politicii din Israel?

La fel ca în Ungaria, și Bibi se află la putere de 16 ani. Tot la fel ca în Ungaria, și Israelul merge pe panta unor reforme care încearcă să slăbească Tribunalul Suprem, presa liberă și pe toți cei care i se opun lui Netanyahu. Spre deosebire de Ungaria, Israelul are dușmani adevărați, nu dușmani inventați. Dar, la fel ca Orbán, și Bibi va putea fi învins doar de un alt Bibi, un Bibi cu 15 ani mai tânăr, din vremea când făcea reforme economice și nu împărțea bani ultra-ortodocșilor, din vremea când se alia cu moderații și nu cu mesianicii, un Bibi care respecta legile și nu le îndoia după chipul și asemănarea sa. Și acest nou Bibi va putea veni doar dinspre dreapta. Unui om de stânga îi vine destul de greu să recunoască acest lucru, dar politica nu e ca fotbalul. În fotbal poți înscrie venind de pe ambele extreme, dar în politica actuală din Europa – și din Israel – poți marca doar avansând spre centru de pe extrema dreaptă, precum pleșuvul olandez Arien Robben, săgeata albă de la Bayern München.

Există unii care se tem că Magyar va deschide granițele dând frâu liber imigrației. Nu le va deschide. Magyar e un tip inteligent care a anunțat deja că una din primele reforme pe care le va introduce va fi de a limita numărul mandatelor la două, pentru a nu deveni și el un Orbán. Să sperăm că se va ține de cuvânt. 

Și da, schimbarea și în Ungaria – și, sper, și în Israel – trebuie să vină de la tineri, pentru că ei încă nu s-au blazat ca noi ceilalți, înecați în prejudecăți. Am încredere în ei. Iar eu, bătrânul cârcotaș, voi veni cu drag să trăiesc în lumea lor.

Sursa ilustrației:

George Schimmerling: stop-cadru al discuției pe Zoom.

George Uri Schimmerling

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

42 Comments

  • Veronica Rozenberg commented on April 18, 2026 Reply

    Povestea cu Hametz ul de care nu aveam habar, mi se pare o adevatata rusine in cazul ca a determinat cele scrise de dvs mai inainte. A folosi sau nu produse cu hametz in perioada Pastelui evreiesc poate fi o propunere, sugestie, dar in sec XXI, nu poate fi impusa ca obligatie. Cu atat mai mult ca pasca e indigesta si poate produce probleme gastrice.
    O institutie oficiala are dreptul de a hotari componenta alimentatiei oferite, dar atat.
    Cei doi, chiar nu merita a li se pronunta numele, sunt o alta rusine a guvernului, nu un bonus, ci o pedeapsa.

    • George Konig commented on April 19, 2026 Reply

      Cum se face că nu ați auzit de povestea cu chametz? Acesta a fost motivul căderii guvernului Bennett. Horowitz, pe atunci ministrul Sănătății și liderul partidului Meret, avea dreptul să decidă asupra compoziției alimentelor pentru spitalele în timpul Pesachului, dar din punct de vedere politic nu a fost o decizie înțeleaptă. Nu a înțeles că această decizie va duce la părăsirea coaliției de către religioși și, prin urmare, la căderea guvernului. Ar fi putut discuta decizia în avans, în cadrul coaliției, și abia apoi să decidă.

      • Veronica Rozenberg commented on April 20, 2026 Reply

        Cred ca motivul e legat de faptul ca nu ma interesam prea tare de ce se intampla cu legile dae de guvern. Desigur si mai putin asupra celor pe care le-ati amintit.

  • Virgil Duncan commented on April 17, 2026 Reply

    Am auzit ca Orban a pierdut din doua poate trei motive:
    1 – situatia economica din Ungaria;
    2 – Magyar was supposed to be Orban follower in ideology, charisma, and youth. We will see what policy he will follow. I bet Orban will be in opposition, will run and win in four years maybe earlier.
    3 – Interesanta situatia cu nevasta lui de care a divortat; nici unui barbat nu ii place a sotie mai valoroasa ca el care lucreaza in acelasi loc!
    Imi cer scuze pentru mesajul in doua limbi – sper ca cititorii baabelieni inteleg engleza – daca nu google traduce!

    • George Konig commented on April 19, 2026 Reply

      Orban a pierdut dintr-un singur motiv: N-a primit suficiente voturi

      • Veronica Rozenberg commented on April 20, 2026 Reply

        Mi-a placut comentariul dvs ! Direct si la subiect !!

  • Florentino Himelbrand commented on April 17, 2026 Reply

    Interesant articol.

    La început Orban a încercat să se orienteze spre Europa și Germania, dar Angela nu l-a primit „cu brațele deschise” creând-se o criză energetică în Ungaria.
    Normal că fiind o țară continentală, fără ieșire la mare, singura soluție o reprezenta Rusia cu magistralele de gaz și petrol ce traversau Ucraina.
    Chiar înainte de războiul actual, în mod repetat falimentarii ucrainenii au furat gazul rusesc depășind cotele plătite pentru tranzit iar gazul a fost oprit.
    Deci în plină iarnă Ungaria a rămas fără gaz.
    Restul este „politica de supraviețuire” – pentru a te menține în vârful piramidei trebuie să-i lași pe cei ce te susțin să aibă avantaje economice. Întrebarea este „Cât?”.
    Să sperăm că UE a tras învățămintele necesare și noul conducător va fi ajutat în mod real și loial să-și apropie țara de Europa.

    • Eva Grosz commented on April 17, 2026 Reply

      De acord cu Florentino.
      Să nu uităm că Orban este singurul președinte în Europa, care nu a lăsat valul de emigranți musulmani să invadeze țara.
      Vezi Germania ce probleme are acum cu extrema islamică/ Și nu e singura țară.
      Nu totul este negru sau alb.
      Iar faptul că a susținut guvernul nostru a însemnat un veto împotriva deciziilor antiisraeliene în ONU
      Populația maghiară a suferit . La fel și democrația ,chiar libertatea de a te exprima.
      Se aseamnă cu unele probleme ale Israelului și totuși e altceva .
      Altceva -este faptul că existența Ungariei NU ESTE PERICLITATĂ.

      • Veronica Rozenberg commented on April 17, 2026 Reply

        La vremea la care se desfasura in Europa masiva emigrare islamica, eram intr-o excursie in Anglia (Cornwall, pe urmele cartilor lui Rosamude Piltcher). Problematica era discutata la telviziunea din Marea Britanie. Din pacate nu cunosc in ce masura englezii au primit emigranti la vremea aceea, desi din mica mea experienta si cunostinte indirecte, tara este astazi invadata de musulmani extremisti si a ti dezvalui identitatea evreiasca in Anglia, poate fi o provocare, si consecinte destul de neplacute.

        Cu toate acestea, urmarind valurlile de emigranti musulmani din tarile Asiei si ale Africii, nu cred ca i-as da lui Orban nota de trecere, pentru ca i-a impiedicat sa patrunda in Ungaria.
        In consecinta, se vorbea atunci si ulterior, despre generozitatea (unii i-ar spune naivitatea) Angelei Merkel de a oferi emigrantilor posibilitatea de a ramane pe teritoriul Germaniei.
        Mi-am pus atunci problema cum pot fi urmariti acei oameni in anii urmatorim daca nu se pastreaza o evidenta serioasa a inglobarii lor in populatie, solicitandu-le in acelasti timp obligatii corespunzatoare, in schimbul cetateniei. Nu trebuie uitata ca in Germania au fost si mase de turci, emigranti in alte perioade, care se pare ca s-au integrat in economia locala.

        Emigratia acelor ani nu putea fi impiedicata, si intotdeauna e bine sa ne amintitm ca nici evreilor nu li s-au fi oferit cu usurinta cetatenia sau drepturi de stationare in anumite perioade. Este nevoie de intelegere si indulgenta, alaturi de intelepciune.

        Din pacate, precum arata lumea de azi, cand totul este upside down, Merkel este invinovatita si
        intr-adevar demografia ar putea invinge si democratia (“citat din Andrea”)!

        • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

          Veromica .pe vremea începutului migrării musulmanilor și eu făceam legătura cu faptul că în vremea holocaustului evreii nu au fost acceptați decât pe ascuns în puține țări. Nici America nu a permis intrarea majorității evreilor destinați lagărelor de exterminare. Câte corăbii au fost întoarse…!!!
          DAR : evreii erau adaptați total țării în care trăiau. Nu au format cuiburi de teroriști. Din contra au fost un catalizator pentru cultură știință, economie.
          În Primul Război Mondial și-au dat viața pentru țara în care trăiau.
          Orban a avut curajul să spună NU și acest lucru a fost una din motivele pentru care Europa l-a învinuit. Dar astăzi Ungaria nu are probleme cu teroarea emigranților , nici cu împotrivirea lor la adaptare la legile țării care i–a primit.
          În schimb nu mai era democrație , iar poporul ducea lipsă de nevoile elmentare.Bineînțeles nu cei din jurul lui Orban.
          Nu vorbesc de Anglia ,care e inundată și influențată puternic de musulmani și nu invers.

          • Andrea Ghiţă commented on April 18, 2026 Reply

            Dincolo de restricţiile acceptării imigranţilor, în Ungaria s-a creat o adevărată păsihoză faţă de pericolul imigranţilor. Un exemplu relevant este reacţia trecătorilor la un episod filmat cu camera ascunsă unde reporterul a întrebat: “Ştiaţi că dacă vin migranţii vom fi obligaţi să folosim cifrele arabe?” la care mulţi intervievaţi au răspuns: “E inadmisbil! Să nu le dă+m voie să intre în ţară!.

          • Veronica Rozenberg commented on April 18, 2026 Reply

            https://www.facebook.com/photo/?fbid=10238224817870685&set=a.1013365145696

            Sper ca vei vedea poza de mai sus, si vei intelege cum grupurile de teroristi EVREI, cresc ca numar, intre evreii care traiesc in teritorii si care nu dau pace populatiei arabe care locuieste acolo cu mult inaintea lor.

            De “Tinerii de pe dealuri” ai auzit?
            Nu incerca sa generalizezi ca toti musulmanii emigrati in anii de dupa 2014 au devenit teroristi, iar Orban probabil nu e cu nimic mai bun decat prietenul sau B.N.
            Posibil, ca nici actualul. Eu nu cunosc realitatile unguresti !!

            Oricum generalizarile sunt sortite esecului !!

            • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

              Veronica eu am vorbit de evreii dinaintea celui de-al doilea război mondial . Înainte de holocaust.

              • Veronica Rozenberg commented on April 18, 2026 Reply

                De ce crezi ca n am inteles, era foarte clar de cine vorbeai

                Se pare ca tu nu ai citit ce am scris eu despre teroristii evrei din Iudeea si Samaria.

                Se pregatesc sa infiinteze si colonii in sudul Libanului, li se pare natural.

                • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

                  Am citit. Veronica, ce legătură are cu ce am scris eu ?
                  Eu cred că se poate generaliza ,că evreimea răspândită pe continente în perioada interbelică, dar mai ales în Europa a fost total adaptată țării în care trăia și a contribuit esențial la progresul ei în toate domeniile/
                  Ce legătură are cu Tinerii de pe dealuri?
                  Și mai spun ceva important : Poporul din Israel este ca orice alt popor ,cu oameni deosebiți, dar și nedreptnici.
                  Speranța mea este să intrăm în rândul celorlalte țări și popoare, recunoscuți de alții, cu hotare stabilite și în relații de coexistență .
                  De asemenea doresc să nu mai fim amintitți atât de mult. Să fim lăsați să trăim ca orice alt om în țara lui.

                  • Veronica Rozenberg commented on April 19, 2026 Reply

                    Nu era vorba de evrri, gi de musulmani, despre care reirsea ca sunt terotisti, iar eu iti explicam ca si evreii au avut in trecut poate justificat, teroristii lor, cei de astazi.

                    Degeaba vrei sa “fim” lasati in pace, nu merge asa usor. Si nu uita asta nu e doar tara evreilor, asta e catch ul 22, sau 48, sau 2026. Din pacate, evreii, fars a fi crestini isi poarta crucea…

                    • Veronica Rozenberg commented on April 19, 2026

                      Am scris mesajul incomplet.

                      Tinerii dealurilor, despre care scriam sunt o parte numai dintre teroristii evrei din teritorii, oameni religiosi lipsiti de orice sentimente si raspunderi care ataca nu numai arabi maturi le intra in case pe care le distrug, sau agata cate un tip si il chinuie fizic. Nu de mult au atacat si un grup de copii care erau pe drumul lor intr-o excursie. Copii au fost pusi la pamant, unii chiar agresati.
                      Chiar daca fenomenul nu e comparabil cu cel al teroristilor arabi, aceste exemplare nu sunt deocamdata inarmat (Ben Gvir socoteste ca ar trebui sa fie) si nu putem prevedea ce se va intampa in viitor.

                      Religiosii din teritorii – paote nu numai ei – considera ca teritoriile apartin poporului evreu, dupa cum era scris in cartile sfinte. Si tot dupa acestea se pregatesc sa se reinstaleze in Gaza si chiar in LIban.

                      Cand “vom fi lasati in pace” ?
                      Cand actiuni de acest gen, dar si altele vor fi neutralizate/ Probabil la orizontul timpului !!

                    • Eva Grosz commented on April 19, 2026

                      Veronica, eu am scris de evreii interbelici , complect acomodați față de emigrația musulmană care nu are intenția să se acomodeze.
                      Dacă nu vrei să accepți acest lucru este problema ta.
                      Dar dreptul meu de exprimare nu mi-l poți lua nici acum și niciodată. În nici un caz cu un ton agresiv.

      • gabriel+gurman commented on April 19, 2026 Reply

        Dacă nu mă înșel, nici România n-a primit emigranți…
        GbM

        • Andrea Ghiţă commented on April 19, 2026 Reply

          Nu era cazul pentru că au ajuns acici numai cei care au rătăcit drumul şi plângeau de supărare.

          • Eva Grosz commented on April 19, 2026 Reply

            Andrea, faptul că emigranții nu au vrut să rămâmnă în România, nu te poate face să nu vezi ce se întâmplă în țările , pline de emigranți .Persoane care trăiesc în Germania și pe care le cunosc personal au spus că le este teamă ca vecinii lor musulmani să nu afle că ei sunt evrei.
            Idealismul trebuie înlocuit cu realitatea.
            Probabil de aceea, chiar prietnii noștri din România, nu înțeleg ce se întâmplă în Israel.
            Mai sunt și persoane israeline care găsesc în tot ce se întâmplă că Israelul e devină.
            Minunată propagandă antiisraeliană.
            Acest lucru e cel mai grav.

  • tiberiu ezri commented on April 16, 2026 Reply

    Comparația dintre cei doi lideri liberali și eficienți la începutul carierei este foarte reușită. Dar există și alte asemănări între ei. Amândoi au avut mai mult sprijinul al periferiei dacât al orașelor mari liberale și moderne (Budapesta/Tel Aviv). Amândoi au avut același consultant-tutore politic pe evreul Arthur Finkelstein z.l. și poate că așa au devenit prieteni. Asta poate explică și declarațiile lui Orban pe care le-am auzit la Dună TV împotriva antisemitismului. Orban a avut dreptate că nu a primit valul de imigranți ilegali, printre care probabil și islamiști, după ce a văzut ce făceau ei în Europa de Vest. Pentru acest refuz, Orban a fost pedepsit de EU cu 13 miliarde de euro pe care Magyar încearcă acum să îi recupereze. Vorba EU, dacă Europa de Vest suferă de invazia imigranților de ce să nu sufere și Ungaria? Această lipsă de bani a dus la însărăcirea Ungariei și la o criză economică pe care Magyar va încerca s-o redreseze. În plus, puterea corupe și nu contează despre ce lider este vorba. Numeni nu are voie să ajungă la situația de “președinte “ales” pe viață așa cum a fost Ceușescu. Acest lucru ar trebui să fie valabil și la șefii de spitale, departamente, miniștrii, directori de întreprinderi, primari.etc.
    Cadență după cadență urmate de altele duc la corupție inevitabilă, fiindcă regii se lipesc de tron, de unde la bătrânețe pot fi numai cojiti și duși direct la muzeul Madame Tussauds.
    Voi încheia cu o glumă. Magyar este un ungur genuin fiindcă în limba maghiară Magyar înseamnă ungur.
    Sper că va continua prietenia cu Israel și nu se va alătură cvartetului Spania-Irlanda-Norvegia-Slovenia.
    Succes!

    • Hava Oren commented on April 16, 2026 Reply

      Direct la muzeul Madame Tussauds. Superb!

  • Andrea Ghiţă commented on April 16, 2026 Reply

    Da, FIDESZ avea şanse să obţină mai multe voturi, eventual chiar să câştige, pentru că “juca pe teren propriu”, dar pentru asta trebuia să realizeze că e în pericol, să schimbe strategia şi să înlocuiască căpitanul-antrenor Viktor Orbán care era deja erodat. Se vedea clar şi pe aspectul său fizic că nu mai e un jucător potrivit pe teren şi nici un antrenor plin de imaginaţie şi energie. Nu ştiu aproape nimic despre Péter Magyar, dar din câte l-am văzu şi auzit, nu mi se pare să aibă nici calibrul şi nici carisma lui Orbán. Vom vedea ce se va întâmpla, dar îl admir că a reuşit să mobilizeze masiv populaţia şi să-i ofere o alternativă. Noaptea victoriei, a descătuşării era asemeni “orelor astrale”.

  • George Konig commented on April 16, 2026 Reply

    Există o mare paralelă între alegerile din Ungaria și Israel din 2021, când Netanyahu a fost învins în alegeri de Naftali Bennett, care inițial era șeful de cabinet al primului-ministrului Netanyahu, după care a părăsit Likud-ul, a format partidul „noua dreaptă”, câștigând alegerile din iunie 2021, dar la următoarele alegeri Netanyahu s-a întors. A existat o altă încercare din partea tinerilor din Likud, conduși de Gideon Sa’ar, au părăsit formațiunea Likud și au format un nou partid, „noua speranță”. Un partid fără mari speranțe după alegeri, s-a alăturat altor partide, în final a luat o decizie, a făcut șolem cu Netanyahu, s-a întors la Likud și astăzi deține funcția de ministru de externe, în opinia mea, foarte bună. Personal, nu văd un Bibi cu 15-20 de ani mai tânăr, cel puțin la aceste alegeri care ar putea înlocui pe vechiul Bibi. În final, îi sugerez bătrânului cârcotaș să schimbe canalul de știri la televizor și atunci se va bucura cu plăcere de această lume.

    • tiberiu ezri commented on April 16, 2026 Reply

      La căderea guvernului Bennett care a funţionat bine a contribuit și infiltrarea în guvern a doi dușmani viitori de-ai lui Bennett de către nu știu cine. Cei doi și-au dat demisia și au dus până la urmă la căderea guvernului Bennett și vezi minune, au devenit miniștrii în noul guven al likudului. Foarte interesant, sau chiar ciudat…

      • George Konig commented on April 16, 2026 Reply

        Guvernul lui Bennett, a funcționat foarte prost. În primul rând, era un grup de tineri fără experiență politică. O mare risipă de bani în renovarea locuințelor lor private. Expresii dure și nepotrivite față de religioși și personal față de Netanyahu. Bennett a făcut declarații naționaliste de amploare înainte de alegeri, pentru a se alătura în cele din urmă unei coaliții de extremă stângă și a se bucura de sprijinul partidelor arabe. În final, au fost trei cauze care au dus la căderea guvernului. Una, de la început, partidul său a urmat o linie complet opusă liniei ideologice proclamate, ministrul Sănătății din partidul de extremă stângă „Mereț” nu a respectat status quo-ul religios, adică a permis intrarea în spitale a „chameț”, un produs fabricat din cereale fermentate interzis a fi consumat în timpul Paștelui, tocmai în timpul Paștelui, ceea ce a dus la părăsirea coaliției religioase de către religioși, în plus, o membră arab al Knessetului din partidul „Mereț” a fost si ea nemulțumită de atitudinea lor. Cei doi care s-au alăturat ulterior partidului Likud, au fost doar un bonus.

        • Florentino Himelbrand commented on April 17, 2026 Reply

          Bennett a dezamăgit pe toate planurile: politic și economic.
          Nu cred că are calități de conducător!

          • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

            Eu cred tocmai invers. Benet a alcătuit cel mai democratic guvern de când există Israelul.
            Arabii erau și ei incluși. Căderea lui a fost provocată, așa cum se încearcă și acum.
            Este un om inteligent, cu studii,a făcut armata, știe ce înseamnă să fi pe câmpul de luptă. este împotriva legii de a înlesni excluderea haridimilor din armată.
            Are legătură cu cetățenii Israelului și nu stă în Turnul de Fildeș ca actualul guvern. Nu e extremist.
            Deasemenea caută să dezvolte legăturile cu cât mai multe țări și nu sî le întrerupă așa cum se face acum.

            În aceeași măsură am păreri bune despre Eizenkot . Cu rezerva că el nu este un politician.
            Poate de aceea este un om drept.
            Dorința mea este ca toți cei cărora le pasă cu adevărat de viitorul Israelului, nu dezbină ci au legătură cu poporul, nu lovesc în legile democreției. , aceia să se unească, să pună la o parte egoul și să fie aleși ca un nou guvern, tânăr și promițător/ Indiferent de -dreapta-stânga sau mijlocul de care aparțin.
            Eu nu am pierdut speranța.

            • Andrea Ghiţă commented on April 18, 2026 Reply

              L-am întâlnit personal pe Bennet şi mi-a făcut o impresie bună, ca de altfel şi Yair Lapid cu care am făcut şi un scurt interviu. Lapid era mult mai carismatic.

              • Veronica Rozenberg commented on April 18, 2026 Reply

                In trecut, auzindu-l pe Lapid ca jurnalist, mi-a facut o impresie destul de proasta, am fost intr-o relatie de amicitie si corespondenta cu tatal lui, Iosef Tomy Lapid, cu care m-am intalnit personal de cateva ori. E foarte sigur, ca Yair a mostenit ceva din excelenta tatalui. Nu cred insa ca are putere politica.

                • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

                  Pe Lapid l-aș vrea ministrul culturii sau al mediei. Sau chiar al educației.De ce nu ?

          • George Schimmerling commented on April 18, 2026 Reply

            Florentino, să nu se înțeleagă că eu l-aș susține pe Benett . Dimpotrivă -mi se par alții mult mai capabili decat el. Dar trebuie sa fim realiști- in Israelul zilelor noastre un Rabin de ex , n-ar mai putea accede la putere . Trebuie intai facută o debibizare care va ține vreo 20 de ani

            • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

              Toți care nu cred în capacitățile lui Benet, ar fi bine să participe la una din discuțiile sale cu publicul, care se întâmplă alternativ cam în toate localitățile Israelului.
              Stânga e în dispariție. Numai Dreapta Moderată poate să învingă Dreapta Extremistă.
              Dar fiecare va face după placul lui.
              Cum poți să-ți dai o părere dacă nu ai ascultat un om ,doar câteva minute în TV și ți-a plăcut sau nu ți-a plăcut figura lui. …. Și trebuie să i se alăture alții , dar nimic din extrema de azi care duce țara la prăpastie.

              • George Uri Schimmerling commented on April 18, 2026 Reply

                Eva , din pacate trebuie sa te dezamagesc. Eu l-am ascultat pe Benett cel de dinainte de “schimbarea la față ” . Era mult mai extremist chiar decat Bibi. Acum vorbeste despre valori, despre armata , dar trebuie să-ți amintesc că in urmă cu vreo 8 ani, el l-a susținut pe soldatul Alaor Azaria in detrimentul Zahal si al Min Apararii din acea perioada – Boogie Yaalon, un om de dreapta mult mai integru decat Benett. Eu il privesc cu aceeasi neincredere ca atunci – el e de fapt un Iliescu fata de Ceausescu.. Sunt de acord cu tine ca stanga e pe cale de disparitie, ea a fost ucisa in primul rand de stanga europeana. Daca Benett va fi prim ministru va fi doar o palidă consolare pentru mine

                • Eva Grosz commented on April 18, 2026 Reply

                  Gyuri eu am ales deja un șir de primi miniștrii . Când am venit în țară eram convinsă de stânga-Peres ,Rabin-la care chiar am fost atașată mult, Barak nu știu dacă l-am ales, azi nu l-aș alege, mai târziu Aric Sharon pe care îl vedeam un om foarte curajos , care nu îi era frică să se debaraseze de haridimi, apoi Lapid și la urmă Ganz.
                  Aproape nimic nu mi-a reușit.
                  Poate Rabin, a cărui ucidere o plâng până astăzi.
                  Benet nu e extremist. Și are mullte mandate. Alții nu vor reuși. Pe el nu l-am ales niciodată. Dar cred că are cele mai multe șanse.Dacă nu, cum rămânem ? Nu pot să-l văd pe Ben Gvir ,pe Amselem ,pe femeia aceea… nu-mi vine numele… Distal, care urlă tot timpul ca în piață și alții .
                  Chiar Bibi, dacă ar fi înconjurat de alții s-ar comporta altfel. Dar a fost destul.
                  Nu pot să-mi închipui că nu va fi o schimbare . Altfel nu mai știu ce se poate întâmpla cu noi.
                  Tu ce crezi, cine are șansele mai mari ?

                  • George Uri Schimmerling commented on April 18, 2026 Reply

                    Probabil , Benett desi inca odata mie nu mi se pare sincera schimbarea asta la față a lui . Ar putea intra in coaliție cu Bibi contra unei promisiuni deșarte ca Gantz.. Apropo – Gantz m-a dezamăgit total- să fii păcălit odata de Bibi se poate intampla, dar a doua oara e deja prea mult. Cel mai cinstit mi se pare Eizenkott- păcat ca nu-l prea ajută infățișarea , in perioada ca asta cand totul se judeca după cum apari la TV ( daca un candidat ar fi avut infatisarea exterioara a lui Gantz si cea interioara a lui Eizenkott ar fi fost candidatul ideal)

                    • Veronica Rozenberg commented on April 18, 2026

                      Eva, in Israel nu se aleg prim ministrii, se voteaza cu partide
                      Presedintele propune cuiva sa alega o coalitie, acolo e sursa primului ministru

                    • Eva Grosz commented on April 18, 2026

                      Da Gyuri, e încurcată rău . Mai vrei să fie și frumos…pasărea mălai visează…
                      Și Veronica ai dreptate .

  • Eva Grosz commented on April 16, 2026 Reply

    Nu numai tinerii l-au ales pe Orban .
    Deși, noi Israelul, am pierdut un prieten, pentru populația din Ungaria el a fost o decepție.
    Democrația a început să șchiopăteze, diversele instituții de educație , științifice sau economice și-au pierdut independența.
    Dar mai ales nivelul de trai a scăzut, produsele necesare zilnic s-au scumpit enorm, pensionarii terminau greu luna cu banii primiți.
    După atâția ani piuterea corupe.
    Regula aceasta este probabil generală.
    Israelul speră că aceași prietenie va fi menținută între țări . Vom vedea .Am temeri.

  • Hava Oren commented on April 16, 2026 Reply

    Îmi place să cred că ai dreptate și o schimbare asemănătoare ar putea avea loc și în Israel.

  • Veronica Rozenberg commented on April 16, 2026 Reply

    Chapeau Gyuri pentru intelegerea situatiilor asemanare si deosebire. Asteptam pe tanarul inlocuitor (sper ca nu contezi pe Yair).

    Si de asemenea sper ca ramai pe loc, in asteptarea tinerillor 😉 desi la baabel poti scrie de oriunde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *