Strâmtoarea „Urmuz”

Număr vizualizări 771 ori

Îmi amintesc că în îndepărtata mea tinerețe comunistă, fiecare din noi aveam la îndemână un rezervor de bancuri, ca să ne mai îndulcim un pic din amarul vieții de zi cu zi. Eu aveam chiar două, unul evreiesc și unul românesc, care se asortau firesc cu cele două identități ale mele. În fiecare din aceste două recipiente aveam câte un banc preferat pe care îl aruncam în luptă atunci când mergeam la câte un chef care ținea toată noaptea. Pe la 3 dimineața cheful începea să lâncezească, dar limba devenea mai slobodă, ne apucam de ghidușii și atunci când îmi venea mie rândul, spuneam mai întâi bancul evreiesc și apoi pe cel românesc. Astăzi bancul evreiesc e arhicunoscut, dar atunci nu era. Și apoi, la 3 dimineața orice snoavă te amuză. Bancul era despre un enoriaș care se duce la rabinul cel înțelept ca să se plângă că îi e greu să trăiască cu nevasta și cei cinci copii în numai două camere. Rabinul îl întreabă dacă are animale pe lângă casă. Omul îi răspunde că are două capre și o vacă, la care rabinul îi propune să ia în casă pe una din capre și să vină a doua zi să-i spună dacă îi e mai bine. Omul revine, tot nemulțumit, și spune că îi merge tot atât de rău. Atunci rabinul îi propune să aducă și a doua capră. Cum omul e și mai amărât, rabinul îi propune să aducă și vaca. Disperat, omul se întoarce la rabin – așa nu se mai poate trăi! Rabinul îi propune să scoată una din capre. A doua zi, omul vine satisfăcut și spune că îi merge ceva mai bine. Rabinul îi propune să scoată și a doua capră. În sfârșit, omul vine cu ochii strălucind: „Rabi, mare înțelept ești! Acuma o duc mult mai bine ca înainte!”

Iar bancul românesc era despre Napoleon care se reîntoarce pe Pământ tocmai în anul orwellian, 1984. Ajunge mai întâi în SUA, la o bază militară, și reflectează: „Dacă aveam eu armamentul american, nu pierdeam la Waterloo”. Apoi ajunge într-o gară din Japonia și își spune: „Dacă aveam eu punctualitatea japoneză, nu pierdeam la Waterloo”. În final ajunge în România, cumpără Scânteia și după ce o citește, exclamă: „Ehei, dacă aveam eu ziarele românești, nu s-ar fi aflat că am pierdut la Waterloo”.

Nu aș fi crezut că după aproape 40 de ani, aceste două bancuri vor deveni mai relevante ca oricând în contextul războiului cu Iranul, căci ce e strâmtoarea Ormuz decât caprele rabinului? La început ea a fost deschisă, apoi închisă de iranieni în timpul războiului, iar redeschiderea ei în condițiile acordului de încetare a focului este văzută acum ca o mare realizare. Absurditatea acestei situații îmi amintește de celebrul scriitor român Urmuz, un maestru al absurdului, iar micuța găselniță din titlul acestui articol este ceva mai mult decât un simplu giumbușluc literar.

Cât despre Napoleon, dacă ar reveni acum în Israel și ar privi Canalul 14 (cel bibist), ar afla ce mare victorie am obținut în Iran. Piloții noștri și-au făcut într-adevăr datoria, dar niciunul din scopurile declarate ale războiului nu au fost atinse. Un sondaj al portalului online Walla arată că doar 22% din cei întrebați cred că războiul a fost câștigat. Bineînțeles că trâmbițele lui Netanyahu s-au grăbit să-i califice pe cei care cred altfel drept defetiști, acrituri sau poate și mai rău.

În 28 februarie, la o oră după începerea războiului, scriam un articol pentru Baabel, intitulat „Iran 2.0” (https://baabel.ro/2026/02/iran-2-0/). Titlul făcea aluzie la faptul că acest război ar trebui să fie varianta îmbunătățită a precedentului, cel din iunie 2025. Făceam atunci și o prognoză despre modul cum se va încheia. Din păcate, deși oficial e numit armistițiu, se pare că actualul război s-a încheiat exact așa cum pronosticasem.

M-aș hazarda acum să fac încă o prognoză, de data aceasta pentru o perioadă mai scurtă, numai pentru următoarele două săptămâni, timpul alocat acestui armistițiu. Peste două săptămâni va fi Ziua Independenței Israelului și Donald Trump va sosi în țară, pentru a primi premiul special al juriului, numit mai mult sau mai puțin ironic Premiul Israel pentru Pace, ocazie cu care îl va ajuta pe Netanyahu să-și „vândă” narațiunea despre marea victorie obținută, cam tot așa cum adjunctul său, Vance, încearcă zilele astea să ajute un alt aliat aflat la ananghie, premierul Ungariei, Viktor Orban. Trump va cere din nou Președintelui Israelului să-l grațieze pe Netanyahu, după care toți se vor pupa în Piața Independenței – exact ca la Caragiale. Iar cronicarii „obiectivi” de la Canalul bibist vor aplauda spunând că operațiunea Răgetul Leului s-a încheiat cu victoria totală, exact la fel ca în gluma despre Napoleon.

Doar că de data asta gluma e pe socoteala noastră.

(*)

George Schimmerling

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

39 Comments

  • Vasile Gabriel Zaharia commented on April 11, 2026 Reply

    Nu ai cum să câștigi o luptă când ești lucrat de cârtițe din interior(trădat) poți fi vândut dar niciodată cumpărat.

  • Veronica Rozenberg commented on April 10, 2026 Reply

    Am citit articolul tau Gyuri zambind si amintindu-mi de gluma pe care o numesti evreiasca. Spre deosebire de tine, eu nu retin bancuri, in afara unuia singur, pe care il voi repeta mai jos, desi nu are legatura cu subiectul. Am gasit si public in continuare rezultatul sondajului facut de canalul TV 11.

    https://www.kan.org.il/media/p33lhwf5/whatsapp-image-2026-04-09-at-191259.jpeg?width=642&height=361&rnd=134202428685670000

    Rezulta: Likudului, dar mai ales coalitiei sale, in raport cu posibila (nici pe departe reala) coalitie de opozitie, va avea mai putine voturi intr-un nou Parlament.

    Grupul coalitiei actuale 51 de voturi, celalalt 69, cuprinzand partidele arabe.

    De la dreapta la stanga, Netanyahu, Benet, Eizenkot, Yair Golan (ultra stanga), Ben Gvir (este incredibil cum si-a pastrat numarul de pozitii) Arie Deri, Liberman, Religiosul sef etc.

    Religiosii – 7 , B.G. 10 Deri – 9 Likud 25 = 26+25=51

    Deci sper ca previziunile tale sunt corecte si cele ale Dlui Konig nu sunt (nici ale lui Tibi privind Nordul).

    Momentul ales pentru inceperea razboiului cu Iranul cred ca a fost gresit inteles, banuiesc ca Trump s-a grabit, probabil ca timpul is MONEY, dar si pozitia lui devine problematica, chiar in cadrul propriului partid.

    Nu-mi dau seama cat de adevarat “a fost” ca primejdia nucleara din partea Iranului era inevitabila inaintea razboiului si cat de reala va ramane acum, sau in continuare.

    Ma indoiesc ca cineva ar putea scoate din mainile Iranului acele mult discutate si disputate 450 kg de uraniu imbogatit. Eu banuiesc, ca si in cazul ca ar accepta sa-l predea, ar folosi o stratagema prin care ar soate o parte, lar pastra, ar dilua sau alta procedura si ar preda mult mai putin. Nu stiu in mana caror spioni geniali ar putea sa intre secretul acestei materii periculoase.

    Peste tot si toate planeaza nesiguranta, grija si mai ales neputinta de a-i scoate pe Hezbollah din lupta, asa cum au fost scosi palestinienii din Iordania daca nu gresesc. Pe vremea aceea aveam alte treburi si oricum nu mai tin minte.

    In momentul de fata tragedia locuitorilor din Nordul Israelului iti rupe cu adevarat inima, iar neglijenta autoritatilor statului Israel de-a lungul generatiilor fata de acesti “paznici” ai granitei de nord, la fel.

    Ce se va intampla cu desertul Sahara cand va invinge pe acele locuri socialismul/comunismul ?

    Va fi nevoie sa se importe nisip.

    • George Uri Schimmerling commented on April 10, 2026 Reply

      Gluma mi-a plăcut, sondajul -adica rezultatele lui- mai puțin, asta avand in vedere ca acestea erau rezultatele sondajulelor si inainte de razboi. Deci , sa fim noi-publicul- atat de prinși in propriile noastre paradigme ideologice incat rezultatele de pe teren nu ne mai influențează ?

      • Veronica Rozenberg commented on April 11, 2026 Reply

        Sondajele nu sunt obiective, niciodata nu stim cine participa la ele. Peste nu prea multa vreme vom vedea si sa speram ca va fi altfel. Deocamdata se trimit inca rachete din Liban, si aceia par a fi greu de pedepsit, sau de calmat, sau de …e foarte, foarte trist !

    • George Konig commented on April 12, 2026 Reply

      Pentru a înțelege prezentul, e bine să cunoaștem trecutul. Dumneavoastra ați luat în considerare sondajul Canalului 12. Între rezultatele sondajelor Canalului 12 și 14, există o diferență de peste 10 mandate în favoarea actualei coaliții. La ultimele alegeri, Canalul 14 a fost mai aproape de rezultatele finale. Au prezis 62 de mandate pentru coaliție, în final au fost 64, în timp ce Canalul 12 a prezis 60, ceea ce înseamnă că Lapid ar fi continuat ca prim-ministru. Unde a eșuat opoziția, care în opinia mea ar fi putut câștiga alegerile. Netanyahu a impus uniunea partidelor lui Ben Gvir și Smotrich, precum și a unui alt mic partid religios cu probabilitatea unui mandat. Probabil că partidul lui Ben Gvir nu ar fi depășit pragul de 4 mandate, atunci. Liderul coaliției de la acea vreme, Lapid, ar fi trebuit să impună aderarea partidelor muncii cu Mereț, precum și a partidelor arabe. Nu a făcut-o. Așa că coaliția sa a pierdut 5 mandate. Astăzi el este încă șeful opoziției, credeți că își va face treaba, eu nu. Un alt aspect, în această perioadă de patru ani, noua generație care trece pragul de vârstă când poate vota este de aproximativ 10 mandate. Cine credeți, cine este este în preponderența, religioșii, care merg cu coalitia actuală, sau nereligioșii împreună cu arabii?

  • klein ivan commented on April 10, 2026 Reply

    Articol simpatic. Părerea mea este că dacă mîine, Trump și-ar lua subit “jucăriile” și ar pleca, israelianul de rînd n-ar trebui să aștepte informații de la rabin sau de la Scînteia că Iran este considerabil slăbit și că la asta America a adus o contribuție considerabilă.

    • George Uri Schimmerling commented on April 10, 2026 Reply

      Da , Iranul e slăbit militar. Dar paradoxal- politic- a ieșit întărit. Părerea mea e ca si protestele interne vor slăbi in următoarea perioadă caci oricine protesteaza va fi acuzat ca “agent sionist “

      • Veronica Rozenberg commented on April 10, 2026 Reply

        Eu tind sa cred ca nu vir exista nici un fel de proteste, ma indoiesc ca au existat intr adevar.

        Ceea ce spune Ivan mai sus, imi pare o naivitate URIASA.
        Nici unul din asa-zisele “targets” ale lui TRUMP si BIBI nu au fost atinse. Cei răi au fost inlocuiti de alti rai, ura s-a inmiit. Cati oameni au murit? Nu stiu, dar poate ca la o mpopulatie de 93 milioane nu se socoteste. Dar unde e macar unul si bun care are o alta opinie, vedere politica decat cei care au preluat conducerea? Un nou Iran nu poate fi creat in schimbul unui cal pardon, mii de bombe….

        • klein ivan commented on April 11, 2026 Reply

          Veronica – Conform celor furnizate de Media obiectivele prioritare ale lui Trump & Bibi au fost / sînt referitoare la un Iran lipsit de bombe atomice și rachete balistice. În această direcție au acționat bombardamentele devastatoare – cantitatea de bombe folosite a depășit de mult jumătate din cea întrebuințată pe toată durata WWII – prin distrugerile aduse la tot ce e implicat în producerea și dezvoltarea armelor menționate. Desigur obiectivele n-au fost atinse dar au fost făcuți pași mari în direcția cea bună. Președinții precedenți lui Trump au încheiat cu Iran acorduri ce n-au fost respectate și i-au acordat favoruri în paralel cu cele acordate Israel. Problema de acum e mult mai complexă decît cea a nodului gordian. În anul 1948 Ben Gurion a știut ce înseamnă a face un pas înainte.

  • George Konig commented on April 10, 2026 Reply

    In Palestine Square (Piața Palestinei) din Teheran se află “ceasul de numărătoare inversă pentru Israel”. Este un panou electronic mare instalat într-o intersecție centrală, vizibil publicului, parte din mesajele politice ale regimului iranian.
    Ceasul nu arată o „oră” obișnuită, ci un countdown , numărătoare inversă până la anul 2040.
    A fost instalat în 2017 și face referire la declarațiile liderului suprem Ali Khamenei, care a spus că Israelul nu va mai exista în 25 de ani. Numără ani, zile, ore până la acel termen symbolic. Este mai mult propagandă politică decât ceva cu semnificație reală concretă . Nu există o „oră fixă” universală pentru că este un countdown în timp real.
    Dar, orientativ din 2017 până 2040 Au trecut deja ~8–9 ani. Deci de la 10 aprilie 2026 până 8 iunie 2040 ne-au mai rămas 13 ani, 1 lună și 29 zile până la ținta simbolică. In altă ordine de idei, iranienii au cerut o pauză de 45 de zile pentru a începe discuțiile, Trump a fost de acord cu 15 zile. Ce se va întâmpla în acele 15 zile? Nu știu, dar americanii au lansat in acest război 940 de rachete Tomahawk, cel mai mare număr lansat vreodată în istorie. Stocul de rachete s-a epuizat. Fiecare rachetă cântăreâte 1,6 tone, așa că navele care le transportau s-au dus să se realimenteze cu rachete, navigația lor dus-întors va dura 14 zile. Alte două portavioane se apropie de zonă, așa că, în opinia mea, zarurile nu au fost încă aruncate. După mine, Nataniahu va fii reales, nu va fii sfârâitul nostru, ceasul nu arată asta.

    • George Uri Schimmerling commented on April 10, 2026 Reply

      Mă tem că actualul razboi nu a oprit acel ceas. Nici scopul schimbării regimului nu s-a realizat -din păcate . Ba , dimpotrivă , regimul va reprima acum mai brutal populația acuzandu-i că pactizează cu “inamicul” . Regimul fundamentalist brutal al ayatollahilor si-a castigat chiar si un oarecare respect pe plan international pentru ca a rezistat. Au fost realizari in acest razboi- fara discutie- dar departe de ceea ce visau conducatorii nostri si au “vandut” publicului. Daca Netanyahu va fi reales , va fi mai curand o pedeapsa pentru Israel, decat pentru dusmanii nostri

      • George Konig commented on April 10, 2026 Reply

        Netanyahu este idolul bibiștilor, precum și al multor iranieni, în special al celor din diaspora, motiv pentru care va fi ales.

        • Veronica Rozenberg commented on April 10, 2026 Reply

          Stocul de rachete s-a epuizat. Fiecare rachetă cântărea 1,6 tone, așa că navele care le transportau s-au dus să se realimenteze cu rachete, navigația lor dus-întors va dura 14 zile. Alte două portavioane se apropie de zonă, așa că, în opinia mea, zarurile nu au fost încă aruncate. După mine, Nataniahu va fii reales, nu va fii sfârsitul nostru, ceasul nu arată asta.

          Dle Konig chiar ma intrebam unde ati “disparut” in disputele pe care le-am avut in ultimele saptamani la baabel. Sper ca sunteti bine si ca aveti o camera blindata, sau adapost.

          Trebuie sa remarc ca de data aceasta nu sunteti foarte transant in favoarea acestui razboi, pornit se pare fara CAP, si desigur ca in acest caz nu are nici COADA.
          Poate va aparea una, pe care ne-o va pune Pakistanul, tara musulmana in care am auzit astazi se publica afirmatii potrivinice Israelului. Oricum, si ei au probabil nevoie de americani, de aceea, banuiesc ca nu vor fi partinitori.

          Din cele scrise de dvs mai sus, eu am subliniat o propozitie, aceea bolded. Asta e o mare problema, personal cred ca si interceptoarele israeliene risca sa se termine, ceea ce ar fi foarte trist, dar nimeni nu a prevazut ca razboiul va dura atat de mult.

          Dle Konig, ce doriti sa spuneti ca nu a venit inca ceasul, va referiti la acel ceas din Piata P? Oare trebuie sa-l luam in seama?

          In legatura cu Netanyahu, deja am spus ca nu prea sunt alternative bune, dar cel putin haimanaua si economistul sa nu mai fie in guvern !

          Va doresc numai bine !!

          • George Konig commented on April 11, 2026 Reply

            Doamna Veronica. Ați observat foarte bine schimbarea de ton, iar asta se datorează plângerilor pe care le-am primit, unii chiar se întreabă ce face acest intrus pe acestă pagină. Vă răspund, acest război are cap și sper coadă. Vă întrebați dacă merită să luăm în considerare părerea inamicului, adică acel ceas simbolic, eu cred că DA. Noi, evreii, nu luăm în considerare ce spun dușmanii noștri, dar ei vorbesc serios. Netanyahu nu a luat în serios ce a spus Shikma Bressler în septembrie, că nu are armată, iar pe 7 octombrie ne-am trezit la realitate. Acesta este un război religios, foarte periculos. Iranienii tind la armă nucleară, nu pentru a genera electricitate din ea. Construiesc sute de mii de rachete, inclusiv balistice, finanțează unitățile de gherilă din jurul nostru…. Pentru liniștea dumneavoastră, le-am distrus întreaga industrie de armament, iar noi, industria aerospațială, lucrează non-stop pentru a reînnoi stocul de rachete săgeată „heț” . Acum, când vorbim despre acorduri între iranieni și americani, unde americanii ne reprezintă și pe noi, și unde Netanyahu trebuie să fie în permanență la curent cu aceste discuții, judecătorii l-au chemat în sala de judecată ore întregi, de trei ori pe săptămână. Să râdem sau să plângem.

            • Veronica Rozenberg commented on April 11, 2026 Reply

              Ah, cred ca fiecare are dreptul la o parere, macar aici în Baabel, unde se pastreaza democratia, un produs destul de scump in zilele noastre.
              Aveti dreptate cu istoricul facut privind capacaitatile militare ale acestui stat dusman, fanatic si greu de oprit. Asta nu inseamna ca Israel-SUA au reusit sa opreasca valul de dusmanie, Intr-adevar s-au atins si distrus obiective militare semnificative, dar probabil scopurile speciale si cele mai importatne ale razboiului nu sunt inca atinse.

              Israelul e intr-o situatie foarte grea, iar guvernul actual sper sa fie schimbat la alegerile urmatoare. Sper ca intre timp sa se pastreze cadrul armistitiului.

              • Eva Grosz commented on April 12, 2026 Reply

                Veronica,sunt de acord cu tot ce spui în ultimul comentariu .Adaug la faptul că -citez-“America și Israelul NU au reușit să oprească valul de dușmănie a [Iranului]”
                Ura aceasta nu va fi oprită oricine va fi la conducerea Israelului. Pentru Iran, Israelul nu are ce căuta în Orientul mijlociu.
                Din contra ura este in crescendo și s-a adăugat la ea instinctul de râșzbunare .
                Când uraniul a rămas la dispozi’ia lor , noi suntem într-un pericol mare. Sau am rămas unde am fost.
                În loc să se ocupe de distrugerea sau scoaterea uraniul de sub pământ, americanii s-au poticnit în strâmtoare Hurmuz care a devenit proiectul important pentru ei . Iar noi am urmat sfaturile celui care s-a auto-denumit The Big Brother .
                Oare EL, nu știe cine primesc acest nume?”

  • Eva Grosz commented on April 10, 2026 Reply

    Eu întreb: în afară de a trimite aviatorii să bombardeze IRANUL și soldații pedeștrii să lupte în Liban , ceea ce era necesar…în afară de a striga că a distrus, a schimbat Orientul Mijlociu, a învins…CE A FĂCUT NATANIAHU ?
    Nici cu guvernul Libanez nu stătea de vorbă, dacă nu era presat de prietenului de peste ocean.
    Greșeala de a-l alege din nou poate costa existența statului Israel. Altfel poate avem șanse să populăm acest petec de pământ.

    • Tiberiu Ezri commented on April 10, 2026 Reply

      Evi draga

      Nordul și orașul principal din nord Kiriat Shmone suferă cel mai mult. Comunități întregi distruse de rachetele Hezbollah, afacerile falimentare, agricultura neglijată. Banii promiși de guvern pentru adăposturi au fost luați de guvern. Se plâng pe drept cuvânt ca guvernul i-a neglijat.Și totuși, dacă îi întrebi pe cetățenii orașului cu cine vor vota data viitoare, răspunsul răspicat va fi: Bibi.
      Oare este vorba de tâmpenie sau fanatism?

      • Eva Grosz commented on April 10, 2026 Reply

        Ambele.

      • Veronica Rozenberg commented on April 10, 2026 Reply

        Tibi, de unde concluzia asta? Cred, sau mai curand sper, ca populatia de acolo a inteles unele lucruri si n o va mai face. Cu toate acestea, pericolul ca majoritatea membrilor generatiei urmatoare nu va ramane pe loc este destul de probabil. Ma gandesc cati dintre olimii hadashimi s au stabilit la 5km de granita. Cred ca numarul lor e foarte mic, dintre cei veniti din Romania, tind sa cred ca se apropie de 0. Cei care raman au motive clare, putini o fac din patriotism. Cinste lor, ruşine tuturor guvernelor nici pe departe doar celui actual. Doar problema a existat de totdeauna, s a agravat in ultimii ani.
        In vara lui 2005 mi am petrecut un scurt concediu la Manara, a fost cea mai nordica asezare in care am stat cateva zile.
        Inainte de 2000 am fost si la Misgav Am, weekend organizat de Elbit. Imi este greu sa cred in ce groapa se afla statul Israel.
        Precum bine zicea unul dintre conducatorii Galileei Superioare, tara e impartita in doua, Nordul si restul, care incearca sa creada in armistitiul impus de presedintele Factotum.

        (Upper Galilee pe harta)

    • Veronica Rozenberg commented on April 10, 2026 Reply

      Cred ca este putin ridicol in acrede ca schimbarea guvernului in Israel va schimba situatia:

      1. vis a vis de Iran
      2. internationala

      A. Nici un leader vizibil azi nu are prea multa prestanta internationala, dar nici interna, macar de ar avea intelepciunea de a intra intr o coalitie
      B.Nici un leader vizibil nu are experienta politica.

      • Eva Grosz commented on April 10, 2026 Reply

        Asta este părerea ta Veronica, dar mulți dintre noi credem și știim că avem pe cine alege.
        Și atunci vor fi alte perspective și înăuntrul și în afară țării. Nu va fi ușor ,dar e posibil.

        • Veronica Rozenberg commented on April 11, 2026 Reply

          Nu mi plac si nici nu cred in afirmatiile facute de o persoana in numele altora, “noi” adica cine ?

          “stim” care sunteti aceia??

          Eu vorbesc in numele meu !!

          Tu esti prevestitoarea viitorului? Daca da, iti urez succes, o sa ma bucur daca va fi precum spui.

          • Eva Grosz commented on April 11, 2026 Reply

            Iarăși folsești tonul ironic.
            Eu nu am spus că sunt prevestitoarea viitorului. Am spus NOI, despre mine și aceia, care cred că în Israel sunt destui oameni capabili, care pot fi aleși la conducerea țării.Tu nu crezi în asta, nu ?
            Pentru tine, nimeni nu e cu adevărat capabil.
            Am spus un adevăr Toată lumea cunoaște acele persoane. Nu e un secret. Ei apar zilnic pe ecranul televiziunii.
            Și am specificat că părerea mea este alta. În nici un caz cu ironia pe care tu o folosești.

            • Veronica Rozenberg commented on April 11, 2026 Reply

              Nu este nici o ironie, pacat ca asa o interpretezi. Fiecare om vorbeste in numele sau, afirmatiile la plural imi displac, pentru ca incearca sa ridice pe cel care le foloseste la un “reprezentant” al multimii.

              Si incercarea de a prevesti e foarte bine venita, m-as bucura daca vei avea dreptate.

              • Eva Grosz commented on April 11, 2026 Reply

                OK. Am înțeles interpretarea ta .Să avem parte de puțin bine !

  • Jossef Avni commented on April 10, 2026 Reply

    Gyuri baci, mult respect pentru acest articol. Metoda ta de a aduce glume în această perioadă grea de război mă ajută să și zâmbesc cat de puțin și să scriu si pe românește. Și eu am o părere despre cum ar putea lua sfârșit acest război. Cred că va fi la fel ca după războiul din 1973, de Yom Kipur. Israel atunci a învins militar pe Egipt și Yarden și după aceea s-au deschis discuții între Israel și Egipt. Egiptul a simțit ca a făcut ceva pentru apărarea sa și Israel a simțit ca a făcut mult pentru apărarea poporului Israelian. Așa, încet-încet, au construit inamicii din trecut, încredere între ei și au ajuns în cele din urmă la semnarea păcii cu Rabin și Saadat. Acum, iarăși, încet-încet inamicii-dintr-o parte Israel, America si restul statelor din Golful Persic și pe de altă parte,Iran, Hizbala, Liban, Hamas și Hutim se poate ca vor ajunge la aceeași concluzie ca inamicii din războiul Yom Kipur 1973. Eu însă mă întreb ce preţ vor plăti în pierderi, vor ajunge toţi să facă pace între ei aşa cum s-a făcut pace între Israel, Egipt și Yarden după războiul Yom Kipur 1973 ???

    • Tiberiu Ezri commented on April 10, 2026 Reply

      Domnule Avni
      Va invidiez optimismul. Dar aici este vorba de fanatici religioși cărora nu le pasă să moară și nici dacă mor mulți din poporul lor. Cred că la ei numai răscoala populară poate schimba destinul și nu tratativele dintre țări.

      • Jossef Avni commented on April 10, 2026 Reply

        Da, ai dreptate, dar optimist ca mine crede în schimbarea lumii și a fanaticilor, mai ales când “ prețul pe care i-l plătesc este mult mai mare decât ei l-au crezut.

    • Andrea Ghiţă commented on April 10, 2026 Reply

      Domnule Avni, comentariul Dvs. este logic, firesc, numai că atunci inamicii erau câteva state, iar acum partenerii Iranului, fi9nanţaţi de Iran sunt nişte organizaţii teroriste: Hamas, Hezbollah, Huti. Ce să negociezi cu nişte terorişti?! Dar cum să învingi Iranul care, chiar şi cu pierderile suferite acum, e o ţară mare, cu potenţial mare, care nu e uşor de învins.

      • Jossef Avni commented on April 10, 2026 Reply

        Doamna Andreea, aveți dreptate mai ales când este vorba de teroristi. Dar eu care am trecut deja 2 războaie în trecut și acum este al treilea, cred în mod optimistic ca lumea noastră se schimbă și acești teroristi, acum când plătesc un preț mare de tot pentru ce au făcut și mai fac și azi, împreună cu Iran și Liban vor ajiunge încet însă în o direcție în care și ei vor aprecia pacea. În trecut așa a fost și cu Egipt și Iordania ( ca țări care susțineau teroristi localnici in Sinai și Yehuda și Shomron). Încă adaug și pe Siria care încearcă (încă foarte încet și cu mare greutate) să se apropie de pace cu Israel.

      • Eva Grosz commented on April 10, 2026 Reply

        De aceea ,Andrea, trebuie întreținute și întărite legăturile diplomatice, cu țările arabe moderate și cu oricine e posibil.
        Unde a fost munca diplomatică în timpul ultimilor trei ani ?
        De asemenea poporul trebuie sprijinit în timp de război.
        Nu e destul să spui în cuvântări cât de rezistent e poporul. Nu toți rezistă.

  • Delia B. Jacob commented on April 10, 2026 Reply

    Gyuri, Întotdeauna îmi place cum scrii. Glumela tale amare ne lovesc din plin de data aceasta

    Apropos de RĂGET . Într-adevăr și măgarul rage . Este o vorbă românească ce mi-a plăcut întotdeauna : „Glasul măgarului nu se aude la cer ”
    Și dacă… totuși

    • George Uri Schimmerling commented on April 10, 2026 Reply

      Multumesc

  • Tiberiu Ezri commented on April 10, 2026 Reply

    Gyuri, mi-a plăcut articolul tău, ca de obicei.
    În schimb, după racheta trimisă de Hezbollah spre centrul țării care ne-a băgat astă noapte iar în camera blindată, în același timp Iran atacând țările din Golf și intredeschiderea pentru patru vapoare și nu deschiderea Hormuzului pentru 140 de vapoare pe zi așa cum era înainte, nu cred că este și va fi armistițiu. Hezbollah continuă să trimită rachete și noi reacționăm.
    Nici nu cred că Trump va veni să ia Nobelul israelian fiindcă și așa prestigiul lui în cadrul propriului partid a scăzut foarte mult și există pericolul ca să piardă majoritatea în Congres și Senat. Pe de-asupra unii vorbesc chiar de schimbarea lui înainte de termen. – impeachement.
    Dar oricum am ocoli subiectul, problema și pericolul cel mai mare pentru Israel și nu numai pentru el rămâne Iranul fanatic și guvernul lui criminal. Iar poporul iranian moderat, poate majoritar suferă cel mai mult.

    • George Uri Schimmerling commented on April 10, 2026 Reply

      Da, Tibi, s-ar putea sa ai dreptate in legatura cu Trump. El nu are destula credibilitate in momentul ăsta din partea MAGA să-l bată pe spate pe Bibi. Pe de altă parte, realizarile din actualul razboi nu sunt chiar de neglijat. Dar scopul declarat nu a fost atins. Cred ca azi poporul iranian suferă din mai multe direcții și asta nu va ajuta la căderea regimului

  • Andrea Ghiţă commented on April 10, 2026 Reply

    Am scăpat cu bine dintr-o ţară orwelliană şi mă întreb dacă vom mai reuşi să scăpăm dintr-o lume urmuziană?

  • Hava Oren commented on April 10, 2026 Reply

    „Răgetul Leului” m-a făcut să mă gândesc la o ciudățenie a limbii române. Care sunt animalele care rag? Știu eu? Leul, taurul… și măgarul!

    • Tiberiu Ezri commented on April 10, 2026 Reply

      Leopardul, jaguarul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *