În culisele Recviemului lui Mozart

De când mă știu am trăit într-o familie de mari amatori de muzică.  Am povestit deja despre scurta carieră de critic muzical a tatălui meu. https://baabel.ro/2023/08/amintiri-despre-tata/, precum și despre un concert la care a participat fiica mea. https://baabel.ro/2020/09/muzica-si-istorie-la-marea-galileei/.  Între timp și nepoțica mea cântă cu mare entuziasm într-un cor de copii.  Despre soțul meu am scris mai puțin, am publicat doar o poză de la un concert ținut prin anii 1980 la kibuțul Hazorea, unde el acompania la pian pe un violonist local, dar au fost și multe altele. https://baabel.ro/2023/02/amintiri-din-kibutul-hazorea/   În 1997, când soțul meu a organizat la Ierusalim un congres internațional despre microbiologia apelor sărate, a pus la cale și o serată culturală sui-generis: printre participanți a mai găsit câțiva artiști amatori (vioară, violă și clarinet) și împreună au dat un concert de muzică de cameră pentru participanții la congres.  Dar cu câțiva ani mai târziu a abandonat pianul.  Ce păcat!

Într-una din zile am avut împreună o discuție destul de neobișnuită despre muzică.  El era tolănit într-un fotoliu, eu călcam și la radio se cânta Recviemul lui Mozart.  Am ascultat amândoi în tăcere, vrăjiți, până la capăt.  Cu ochii minții revedeam splendoarea art nouveau a sălii Smetana din Praga.

Îți amintești cum am ascultat împreună Recviemul lui Mozart la Praga?

– Cum aș putea să uit vreodată acea seară!

Sala Smetana din Praga

– Dacă nu mă înșel, Recviemul a fost ultima creație a lui Mozart și nici măcar nu a mai apucat să-l termine.  Totuși, ceea ce s-a dat acum la radio nu părea deloc „întrerupt la mijloc”, ci se încheia cât se poate de normal.

– Da, Mozart nu a apucat să scrie nici măcar jumătate din Recviem, după primele măsuri din „Lacrimosa” a părăsit această lume.  Restul a fost adăugat mai târziu. 

– Ce muzică divină!  Dar eu mă mir cum de s-a găsit cineva cu atâta orgoliu, chiar tupeu, aș zice, încât să îndrăznească să scrie în numele lui Mozart.

– Nu e chiar așa, mi-a răspuns el. 

Continuarea și finalul au fost compuse de Franz Xaver Süssmayr și nici nu se punea problema orgoliului.  Povestea a fost mult mai prozaică.  Mozart era grav bolnav când i s-a oferit comanda.  Fiind într-o situație materială precară, Mozart a acceptat-o și a primit un avans.  Dacă nu ar fi livrat lucrarea, văduva sa, Constanze, ar fi trebuit să restituie avansul.  Ca să iasă din impas, s-a adresat elevului lui Mozart, Süssmayr, și acesta a încercat să o ajute. 

La moartea lui Mozart, manuscrisul Recviemului avea numai primele două părți cu adevărat terminate.  Următoarele câteva erau abia schițate: exista partea vocală, acordurile (reprezentate sumar prin cifre) și numai câteva fragmente ale orchestrației.  Iar după „Lacrimosa” nu mai exista nimic.  Dar Süssmayr cunoștea modul de lucru al maestrului său.  Acesta îi împărtășise planurile pe care le avea cu privire la continuarea piesei – indicații scrise nu existau deloc sau aproape deloc.  Mai mult, pe măsură ce Mozart își imagina câte o porțiune din Recviem, o cânta la pian în fața familiei și a lui Süssmayr, astfel încât după moartea maestrului, cele auzite erau încă vii în amintirea elevului.  Süssmayr era într-adevăr omul cel mai potrivit care să accepte provocarea.

Lacrimosa.  Orchestra Festivalului Lucerna, dirijată de Claudio Abbado

După frumusețea muzicii și după legătura tematică a părților mai târzii cu cele de la început, se vede că Süssmayr a urmat cu fidelitate indicațiile maestrului său și într-adevăr, Recviemul terminat de el îi aparține în cea mai mare parte lui Mozart însuși.  Cele două părți se îmbină armonios și ascultătorul obișnuit nici nu simte diferența.  Și așa se face că până astăzi Recviemul este una din lucrările cele mai cunoscute și mai îndrăgite ale lui Mozart.

– De obicei, în concerte apare versiunea lui Süssmayr, a continuat soțul meu.  Dar muzicologii au scos în evidență că ea are totuși unele neajunsuri.  De-a lungul timpului s-au găsit câteva zeci de compozitori care s-au încumetat încerce să o îmbunătățească.  Eu însumi am participat la un concert unde s-a cântat Recviemul lui Mozart într-o versiune mai puțin obișnuită.

???

Aici trebuie să fac o paranteză.  Soțul meu a studiat la Groningen (Olanda), numai doctoratul și l-a făcut la Ierusalim, și în toți anii de studiu a cântat la cor – o vreme am participat și eu.  În primii doi ani l-a avut ca dirijor pe Bertus van Lier (1906 – 1972), o somitate pe vremea aceea.  A fost compozitor, a dirijat marile orchestre din Olanda, a fost muzicolog și profesor universitar, publicist și s-a evidențiat chiar ca traducător al unor tragedii de Sofocle, pentru care a fost premiat.

La festivitatea decernării premiului. 

(În 1955 regina Beatrix era încă foarte tânără!)

În ultimii zece ai vieții sale, Bertus van Lier a condus orchestra și corul studențesc din Gronigen, aducându-le la un înalt nivel tehnic și artistic, dar, din păcate, a murit la numai 62 de ani.  Urmașul lui a hotărât să-i dedice un concert omagial.  Concertul, care a avut loc în 29 aprilie 1972, a fost un eveniment memorabil, iar afișul, frumos înrămat, se păstrează la noi până astăzi.

Programul consta în întregime din creații ale lui Mozart.  S-a cântat întâi o uvertură, apoi fiica lui van Lier, care era studentă la conservator, a interpretat un concert de pian.  Piesa de rezistență a fost Recviemul, dar nu în forma sa obișnuită, ci în versiunea compozitorului olandez Marius Flothuis – cei doi fuseseră prieteni, van Lier apreciase în mod deosebit această versiune și noul dirijor a decis că va fi prezentată tocmai aceasta.  Trezorierul corului și al orchestrei era șocat:  Cum adică, să plătească drepturi de autor pentru o compoziție a lui Mozart?!  Dar totul s-a aranjat, concertul a avut loc după plan și a fost un succes răsunător. 

Flothuis a făcut unele modificări în orchestrație și ca încheiere a decis să repete un fragment original de la începutul lucrării, dar altul decât cel ales de Süssmayr.  Aș fi foarte curioasă să aud versiunea lui Flothuis și să o compar cu cea obișnuită, dar, din păcate, nu am găsit pe internet nicio înregistrare.

Hava Oren

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

11 Comments

  • Marina+Zaharopol commented on April 20, 2024 Reply

    Se pune problema atributiei. Putem spune ca Recviemul ii apartine cu adevarat lui Mozart? Nu pot sa nu fac o analogie cu pictura: in atelierele de pictura ucenicii contribuiau la picturile Maestrului. Daca punea insa si Maestru mana, catusi de putin, pictura ii apartinea in intregime. Daca nu, ea era opera atelierului.
    In ceea ce priveste calitatea muzicala a diverselor versiuni, imi amamintesc de un incident din 2011 cand a fost anulata o inregistrare pentru Deutsche Grammophon a doua concerte de Mozart datorita unei divergente de pareri: pianista franceza Helene Grimaud prefera versiunea lui Ferruccio Busoni a cadenzei din Concertul in A-Major, pe cand dirijorul Claudio Abbadoi insista ca ea sa cante cadenza originala a lui Mozart. Problema e mai complexa decat pare: Abbado voia sa fie un “purist,” dar Mozart insusi era de fapt un mare improviizator.

    • Hava Oren commented on April 20, 2024 Reply

      Analogia este cât se poate de potrivită. Dacă maestrul a pus mâna și restul s-a făcut după îndrumările lui… Fapt este că Recviemul este acceptat ca o creație a lui Mozart – și cred că e bine așa.
      Da, este într-adevăr o dilemă. Pe de o parte, dirijorul hotărăște, pe de altă parte cadența, prin definiție, este un fragment improvizat. Pianista ar avea tot dreptul să interpreteze chiar și o cadență proprie. Dar… hai să zicem că acestea sunt dileme pentru oameni care nu alt alte griji mai presante.

  • Eva Grosz commented on April 19, 2024 Reply

    Eu nu știu dacă Mozart ar fi compus altfel partea Requiemului complectat de Franz Xaver Süssmayr Înaintând cu vârsta, Mozart a devenit pentru mine compozitorul care a creat muzica perfectă.
    Mozart e un dar dat naturii omului în perfecțiunea ei.Ceva rar.

  • Anca Laslo commented on April 19, 2024 Reply

    O mare plăcere pentru mine să citesc acest articol care pornește de la Mozart (pe care eu una îl iubesc cu adevărat) și duce firul povestirii spre ciudate și neașteptate întorsături ale sorții…muzicii lui.

  • tiberiu ezri commented on April 19, 2024 Reply

    Acest articol excelent al doamnei Hava (Eva) Oren, ne-a introdus cu eleganță în lumea magică a muzicii clasice. De asemenea am aflat că atât dânsa cât și soțul ei se trag din familii de cunoscători de muzică clasică și chiar există printre ei instrumentiști și cântăreți.
    Subiectul central al articolului este Recviemul lui Mozart, o capodoperă inegalabilă din punct de vedere muzical și al mesajului sufletesc vibrant pe care îl transmite. Se spune că Mozart nu își corecta niciodată prima variantă a compoziției. Asta fiindcă el răsufla muzică și curgea din el muzica. Sutele de compoziții, multe din ele geniale, l-au transformat într-um adevărat hightechist genial al acelor vremuri.
    Înțeleg faptul că țînând cont de instrucțiunile pe care le-a primit de la Mozart, învățăcelul lui a finisat capodopera. În schmb ttrebuie să ai mult talent și curaj să schimbi varianta originală a Recviemului. Trebuie să fii un geniu ca Liszt ca să prelucrezi La Campanella lui Paganini.
    Și încă un detaliu, mai puțin important a fost vizita noastră la casa lui Mozart din Salzburg, unde ghidul ne-a povestit că Mozart era printre puținii compozitori ai vremii care era prietenos față de evrei.

  • Andrea Ghiţă commented on April 18, 2024 Reply

    Mi-a plăcut mult articolul datorită modului de abordare al autoarei şi felului în care care sunt servite informaţiile: prin dialogul cu soţul ei. Cine doreşte să-l cunoască măcar puţin pe profesorul Aharon Oren poate urmări acest reportaj TV realizat cu prilejul festivităţii de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj. https://www.youtube.com/watch?v=rPUS4t03mXE. Eu personal nu sunt adepta terminării niciunei opere neterminate. Neterminarea, starea de aşteptare, de suspensie, conferă ascultătorului (cititorului) împlinire şi nu o frustrare. În spatele lucrărilor neterminate se află Destinul care a impus ca aceste opere să nu fie terminate sau, mai bine zis, să fie terminate în alt mod.

    • Hava Oren commented on April 18, 2024 Reply

      E adevărat, se pot găsi și lucruri în favoarea neterminării, dar nu aici. Un motiv e foarte simplu: Konstanze avea nevoie de bani și Sussmayr a vrut s-o ajute. Dar mai este un motiv: Mozart a apucat să scrie foarte puțin din Recviem, abia două părți din cincisprezece, și dacă Sussmayr nu l-ar fi completat, el nu ar fi fost cântat și nimeni nu l-ar fi cunoscut. Ar fi fost păcat de Dumnezeu!!

      • Andrea Ghiţă commented on April 18, 2024 Reply

        În acest caz ai dreptate, nu mai era Recviem… E o lucrare magnifică, dar este oare Mozart? Categoric e Mozart pentru toţi cei care nu cunosc culisele. Şi pentru ceilalţi, datorită legendei.

  • Carmen STOIANOV commented on April 18, 2024 Reply

    Mai adaug aici, o căutare pe Wikipedia….poate fi de folos:
    Modern completions of Mozart’s Requiem

    • Hava Oren commented on April 18, 2024 Reply

      Bineînțeles că am citit tot ce am găsit pe internet despre terminarea Recviemului, despre van Lier și Flothuis, chiar am găsit că Maria van Lier mai e activă, e profesoară de pian la Amsterdam. Dar importantă a fost discuția, de aceea nu am dat deloc bibliografie.

  • Carmen Stoianov commented on April 18, 2024 Reply

    Ca toate articolele doamnei Hava Oren – deosebit de interesant, excelent tratat iar ca temă – inedit. Felicitări din toată inima!
    Nu cunosc nici eu versiunea Flothuis, dar pot furniza un hint….ştiu că există înregistrarea, sper să funcţioneze, măcar ca interes documentar adăugat:
    https://www.discogs.com/release/8260790-Mozart-J-Chr-Bach-The-Netherlands-Bach-Society-Jos-Van-Veldhoven-Requiem-Introitus-Und-Kyrie-Der-Tot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *