Cum se câștigă un război? Cu armele sau cu rugăciunea?

Număr vizualizări 141 ori

Cam asta este esența marilor dezbateri din Knesset legate de recrutarea tinerilor ultrareligioși (haredim), scutiți de serviciul militar obligatoriu din Israel, dacă studiază ”cu normă întreagă” la yeșiva. Nu este o problemă nouă, ea a mai fost dezbătută, există chiar o lege, votată de mai mulți ani, care îi obligă și pe tinerii din această categorie să-și efectueze serviciul militar, numai că legea nu a fost aplicată, a fost amânată an de an.

Scutirea tinerilor ultrareligioși are la bază o înțelegere din 1947, care după declararea statului Israel a căpătat formă de lege, între partidele laice și cele religioase – acestea din urmă au condiționat sprijinul pentru formarea statului, cerând și alte drepturi cu caracter religios, ca de pildă recunoașterea în Israel numai a căsătoriilor religioase făcute între două persoane de religie mozaică (în schimb, sunt recunoscute atât căsătoriile civile, cât și divorțurile făcute în străinătate). Atunci, în 1947, Ben Gurion a acceptat aceste pretenții, afirmând că pe parcurs ele vor fi modificate, dar acest lucru nu s-a întâmplat și, cu toate că au existat în permanență solicitări, ele au rămas la nivelul discuțiilor sau au fost respinse în Parlament. Găsirea unei soluții este cu atât mai dificilă, cu cât crește procentul religioșilor în societatea israeliană și se pune frecvent întrebarea dacă Israelul va deveni un stat religios, la fel ca vecinii lui musulmani.

Interdicțiile religioase legate de la viața civilă sunt greu de respectat, dar până la urmă se rezolvă cumva. În schimb, legea referitoare la scutirea de serviciul militar pune însăși problema supraviețuirii statului evreu, din cauza numeroaselor războaie pe care le-a purtat și le poartă. Iar dacă atunci când s-a convenit legea, numărul tinerilor ultrareligioși care studiau la yeșiva era de câteva sute, ultimele statistici arată că sunt cca 60.000, un număr impresionant. Lipsa lor se resimte în rândurile armatei care luptă pe mai multe fronturi, iar în războiul din Gaza și-au pierdut viața până acum 1000 de tineri, să nu mai vorbim de alte sute de răniți sau tineri care suferă de afecțiuni psihice în urma războiului. Într-o mare parte a opiniei publice israeliene s-a manifestat convingerea că aceasta este o discriminare nejustificată, greul războiului trebuie purtat în aceeași măsură de toți, toți trebuie să participe în confruntările armate, indiferent de convingerile lor religioase.

Pentru omul obișnuit, acesta este un principiu de bun-simț; legiuitorul s-a gândit la fel, introducând serviciul militar obligatoriu pentru toți. Dar legea nu se aplică, se caută tot felul de chichițe juridice și problema a devenit de-acum una politică. Presiunile s-au intensificat, armata a început să trimită tinerilor ultrareligioși ordine de recrutare, dar din cca 10.000 s-au prezentat abia 1500, cu toate că ordinele au fost trimise celor care nu studiază la yeșiva, decât cel mult câteva ore pe săptămână. În plus, armata a format unități speciale, unde acești tineri au posibilitatea să-și practice credința, să-i respecte perceptele și, pe cât posibil, să plece acasă de Șabat.

Răspunsul rabinilor și al liderilor ultrareligioși a venit sub forma refuzului categoric, rezistenței, lipsei de înțelegere a realității israeliene. Au avut loc demonstrații, ciocniri cu militarii, pază în fața birourilor de recrutare pentru a-i împiedica să intre chiar și pe puținii tineri care doreau să respecte ordinul. A avut loc și un conflict intens în parlament, chiar dacă proiectul de lege care ar fi asigurat o scutire mai nuanțată de la serviciul militar a fost atât de mult „îmblânzit”, încât opoziția israeliană a declarat că nu va avea nicio eficiență.

În consecință, premierul Netanyahu se află într-o situație mai mult decât delicată. Două dintre cele trei partide religioase din coaliție l-au amenințat cu ieșirea din guvern, ceea ce va duce la pierderea majorității în Knesset, căderea cabinetului și alegeri anticipate. Deși prin acordul de pace american Netanyahu a putut să declare că Israelul și-a îndeplinit obiectivele războiului – aducerea acasă a tuturor ostaticilor vii și morți – războiul nu s-a sfârșit. Viitorul Fâșiei Gaza și securitatea Israelului încă nu sunt garantate, ceea ce afectează popularitatea premierului și pune sub semnul întrebării rezultatul unui scrutin, mai ales anticipat.

Rabinii ultrareligioși argumentează că nu armele, ci rugăciunile vor salva Israelul. Din păcate, dovezile contrazic această teză. În istoria poporului evreu, atunci când triburile evreilor au format state, independența și supraviețuirea lor au fost susținute prin războaie. Soldații evrei erau cunoscuți prin disciplina și curajul lor și erau căutați de romani… Macabeii sau luptătorii lui Bar Kochba s-au rugat, desigur, s-au străduit să păstreze religia, dar cu arma în mână.

Fanatismul, indiferent de unde vine, s-a dovedit întotdeauna nociv. Manifestat în condiții extreme, ca cele actuale din Israel, ar putea avea consecințe nefaste. În fond, este vorba de supraviețuirea statului. Și dacă, din lipsă de oameni care să apere modul de viață al evreilor, Israelul ar dispărea, ultrareligioșii nu vor mai avea nici yeșivot, nici condiții să-și rostească rugăciunile.

Eva Galambos

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

6 Comments

  • George Konig commented on December 11, 2025 Reply

    Problema recrutării tinerilor religioși este o furtună într-un pahar cu apă. Armata are o brigadă de soldați religioși, dar în realitate nu are nevoie de ei. Există o lege care a introdus serviciul militar obligatoriu pentru toată lumea, dar cea care, în cele din urmă, aplică legea este armata. Ei trimit ordine de recrutare în funcție de nevoile lor. Astăzi, în unitățile de luptă și unitățile speciale, prezența recruților a fost de 100%, iar acest lucru este încurajator. Astăzi, scutirile laicilor care nu vor să se recrutezeze, pentru că armata este o armată de ocupație, că comite genocid, că ucide copii arabi pentru distracție, se ridică la 10.000, 14.000 de religioși scutiți și 24.000 de arabi care nu vor să lupte împotriva coreligionarilor lor. Adevărul este că mulți arabi de religii druze, cerkesii, creștine și chiar musulmane fac serviciul militar. Fetele religioase, căsătorite, arabe si ele sunt scutite. Întreaga problemă a apărut atunci când Mișcarea pentru un Guvern de Calitate a făcut apel la Curtea Supremă cerând ca și tinerii ultrareligioși să fie recrutati. Curtea Supremă, fără a consulta armata, a decis că Knesset-ul trebuie să adopte o nouă lege privind recrutarea tinerilor ultrareligioși. Scopul deciziei a fost, așa cum a spus fondatorul mișcării, eliminarea partidelor religioase din guvern, ceea ce ar duce la căderea guvernului Netanyahu. Printre altele, consiliera juridică a guvernului, care deține aproape puterea supremă, a ordonat armatei să emită cele 10.000 de ordine de recrutare, cu scopul de a crea o dezordine și mai mare în coaliție. Să nu uităm, pe 8 octombrie, 4.000 de extremiști religioși s-au prezentat la centrele de recrutare, doar 200 au fost acceptați, deoarece armata nu avea echipament necesar, căști, veste, arme și muniție. Guvernul anterior a returnat un depozit imens de echipamente pentru Ucraina, la cererea administrației Biden. Echpament primit de administrația Obama, dupa esirea din Fasia Gaza. Knesset-ul acum, încearcă să adopte o lege în care atât capra, cât și varza să rămână intacte, dar probabil va fi respinsă de Curtea Supremă și așa mai departe, cu întârzieri suplimentare, ajungem la anul electoral, în care partidele religioase, precum și partidele arabe, au un rol crucial in formarea noului guvern, fără de care nu ar exista o coaliție. Noul acord de coaliție va include probabil ratificarea sau abrogarea legii. Rămâne întrebarea dacă societatea israeliană va fi de acord în viitor cu un comandament general militar și cu un șef de stat major care este un băiat extrem de religios.

  • Ionel Schlesinger commented on December 11, 2025 Reply

    Evreii (nu doar haredimii) s-au rugat și înainte și în timpul Holocaustului. Au fost duși la abator. Acum, o parte din isrelieni preferă să lupte, spre a nu se repeta trecutul, salvând prin sacrificiul lor și pielea mizerabililor profitori ai unei situații ambigui, haredimii.
    Este evident că pe teremen lung, eludarea serviciului militar de către cei (acum) o treime din cei mobilizabili, care au nesimțirea să pretindă și să fie sponsorizați de statul pe care îl sfidează, va pune sub semnul întrebării însăși supraviețuirea statului evreu.

  • tiberiu ezri commented on December 11, 2025 Reply

    Cu rugăciunea. De ani de zile îi rugăm pe ultrareligiosi să se înroleze în armata Israelului, care din păcate are nevoie de mulți soldați. Dar nici rugăciunea lor și nici a noastră nu ajută.

  • Andrea Ghiţă commented on December 11, 2025 Reply

    Cred că e nevoie de ambele: şi de arme, dar şi de rugăciunea care poate întâri sufletele credincioşilor. Dar cred că ele nu se exclud, există mulţi, foarte mulţi soldaţi care se roagă înainte de a lupta. Pe de altă parte, nu mi se pare corect ca toată povara luptelor să apese pe umerii celor care nu sutn scutiţi de armată pentru că sunt “religioşi”. Ştiu cazul unor tineri religioşi care şi-au asumat şi înrolarea în armată. Sunt tare curioasă cum se va tranşa această chestiune care poate fi vitală pentru apărarea Israelului.

  • Veronica Rozenberg commented on December 11, 2025 Reply

    Sitiatia mutatis mutandis se poate aplica la neputinta palestinienilor , dar si a unei parti astazi si mai semnificative a israelienilor de a accepra ideea ca razboiul si succesele mitarizarii nu vor putea exclude sau sterge la nesfarsit, necesitatea existentei paralele a Israelului, dar si a unui stat palestinian.
    Daca eliminarea terorii va reusi sa implice acceptul reciproc, din pacate raspunsul e inca departe.
    Cat il priveste pe premier, gestionarea unor situatii “delicate” nu este nici la prima si probabil nici la ultima. Se pare ca nu o duce rau in aceasta confruntare

  • Hava Oren commented on December 11, 2025 Reply

    Tragedia este că e foarte greu, dacă nu imposibil, să schimbi convingerile unui om, chiar dacă ți se pare că sunt complet ilogice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *