Confruntare cu fantomele trecutului

Trecutul nu dispare, dimpotrivă, în funcție de epoca istorică, revine și de multe ori ne bântuie. Se compune din episoade mai bune și mai puțin bune, pe acestea din urmă vrem să le uităm, dar nu se poate. Ca să ne eliberăm, trebuie să ne confruntăm cu ele și apoi să vedem ce rămâne. Numai că unii nu vor să aleagă alternativa menționată și le consideră în mod nediscriminatoriu pe toate – bune, exemplare, fără să acorde atenție derapajelor.

După 1989 fenomenul a luat amploare. În goana de a șterge cu buretele perioada nefastă a comunismului, au fost scoase în față personalități politice, din viața artistică, științifică, scriitori, filosofi, economiști, oameni de știință cu trecut îndoielnic din punctul de vedere al democrației la care aspirăm. Este adevărat, în domeniul lor au obținut rezultate remarcabile, dar în complexitatea vieții lor s-au strecurat și umbre, de multe ori cu consecințe nefaste. Pentru a nu le pierde, aceste personalități trebuie reconsiderate, aduse la cunoștința opiniei publice împreună cu momentele negative din viața lor. Din păcate, foarte mulți nu o fac și preferă abordarea festivistă, preluată apoi uneori și de ignoranți. Astfel s-a întâmplat ca lideri politici importanți (chiar prim-miniștri) să elogieze legionari care între timp deveniseră luptători anticomuniști, ceea ce nu-i scutește, sau nu ar trebui să-i scutească de consecințele păcatelor tinereții.

Institutul ”Elie Wiesel” se confruntă adesea cu astfel de situații și apelând la legislație – există una foarte bună, dar se aplică rar – a cerut, cu mai mult sau mai puțin succes, renunțarea la inițiativele de preamărire a acestor personaje, la ridicarea unor monumente, sau la botezarea unor școli, biblioteci, străzi cu numele lor. Cel mai dificil demers s-a dovedit prezentarea imaginii reale a unor talente foarte apreciate în cultura română din interbelic. Destrămarea miturilor legate de aceștia s-a dovedit o muncă grea. De aceea, recentul volum editat în comun de Institut și de Polirom: ”Elita culturală și discursul antisemit interbelic” de Alexandru Florian și Ana Bărbulescu ar putea servi ca instrument relevator în efortul clarificării ideilor și pozițiilor celor vizați în volum, personalități de marcă în perioada analizată, dar revalorificate necritic mai târziu.

Dacă autorii au ales antisemitismul drept ideologie nocivă care trebuie combătută, aceasta se datorează consecințelor lui nefaste, pe scurt nimicirea a aproximativ 300.000 de evrei cetățeni români, deportați în lagărele din Transnistria, împușcați, morți de foame, de frig, sau de boli. Având în față acest exemplu, poate nici nu mai este cazul să vorbim despre alte măsuri luate împotriva lor, ca pierderea cetățeniei, a mijloacelor de trai, spolierile, degradarea fizică și morală. A fost o campanie antisemită dusă de la cel mai înalt nivel și alimentată de concepțiile, ideologiile unor intelectuali de renume cu influență asupra populației române.

Concret, în volum sunt prezentați și analizați economistul și filosoful Mircea Vulcănescu, subsecretar de stat în guvernul Antonescu, istoricul Nicolae Iorga, A.C. Cuza și Octavian Goga care împreună au format cel mai antisemit guvern din istoria interbelică, Nae Ionescu și Vintilă Horia, ultimul studiu din cuprins referindu-se la încercările de supraviețuire a radicalismului de dreapta românesc după 1944 în diaspora, recuperarea unor reprezentanți ai curentului în România socialistă și după 1989.

Calitatea volumului constă în studierea aprofundată a pozițiilor politice antisemite – ca în cazul lui Vulcănescu, Goga, Cuza – dar și a ideologiilor lor. Atât Alexandru Florian cât și Ana Bărbulescu au apelat mai puțin la abordarea teoretică și folosesc argumente care se bazează pe analiza de text a autorilor amintiți. Dacă la Vulcănescu, economist, antisemitismul s-a manifestat prin participarea la guvernul Antonescu și susținerea fără nici o ezitare a legislației de spoliere a evreilor, în cazul celorlalte personalități enumerate, citarea de pagini întregi din operele lor sau elucidarea unor falsificări referitoare la iudaism nu lasă niciun fel de îndoială asupra orientării lor ideologice. De fapt, indiferent dacă au fost sau nu membrii unei formațiuni politice de orientare legionară, afilierea la extrema dreaptă a reieșit clar din scrierile lor. Autorii volumului au explicat cauzele unor schimbări de abordare a antisemitismului, cum a fost cazul la Nicolae Iorga, o schimbare temporară. Și chiar dacă Iorga s-a poziționat împotriva Germaniei fasciste și a mișcării legionare, în ultimă instanță a rămas antisemit, a arătat Ana Bărbulescu. Este interesant și cazul lui Vintilă Horia (autorul studiului e Alexandru Florian) care, simpatizant al legionarismului, prin atitudinea sa anticomunistă a reușit să se strecoare în rândul intelectualilor așa-zis ”prigoniți”, a luat chiar premiul Goncourt, retras apoi după ce i s-a dezvăluit trecutul. Vintilă Horia s-a simțit victimă a comunismului, dar faptul că a ales să rămână în Spania lui Franco oglindește clar concepția sa. ”El s-a integrat într-un mediu în care fascismul era la el acasă. A continuat nestingherit același mesaj interbelic de tip reacționar, în care anticomunismul a fost un ingredient alături de antidemocratism, rasism, antisemitism… El nu a abdicat niciodată de la opțiunea ideologică asumată în interbelic, ceea ce, după 1990, în România a devenit un vector pentru eroizarea sa”, constată Alexandru Florian.

Volumul reprezintă o parte din ceea ce am numit la început instrument în confruntarea cu fantomele trecutului. Cu această carte în mână, cei care vor să-i ”albească” pe reprezentanții elitelor culturale ale dreptei radicale din interbelic nu au nici o șansă. Paginile volumului vorbesc de la sine. Totul este să fie și citite.

Eva Galambos

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

9 Comments

  • gabriel gurman commented on April 8, 2023 Reply

    Superbă inițiativă, dar insuficientă.
    E nevoie de o permanentă atitudine de scoatere la lumină a poziției antisemite a celor care azi se bazează pe principiul: nici usturoi n-a mâncat, nici gura nu-i pute.
    De exemplu, incercările de ridicare în slăvi a ideologului mișcării fasciste din România, Nicolae Paulescu, datorită faptului că a fost unul din primii (sau chiar primul) care a prezentat rolul pancreasului in reglarea nivelului zahărului în sânge. Din când în când se fac încercări de a-i preamări numele, ”uitându-se” că el e cel care a intemeiat Uniunea Național Creștină (împreună cu un alt ”glorios” antisemit, AC Cuza).
    Cuvântul de ordine: VIGILENȚA!
    GbM

  • Veronica Rozenberg commented on April 6, 2023 Reply

    Am gasit ceva interesant pentru cine doreste sa citeasca mai multe, este vorba de linkul
    https://www.rfi.ro/cultura-140141-nicolae-iorga-istoric-politician-antisemit-non-violent-ucis-de-antisemiti

  • Veronica Rozenberg commented on April 6, 2023 Reply

    Afirmatia aceasta despre Iorga, ar fi trebuit sa aiba niste sustineri, poate ca in carte exista, era bine daca le sugerai. Sper ca afirmatia dnei Barbulescu nu se bazeaza pe aprecieri psihologice si intuitive.

    Am ascultat prelegerea dumneaei la o conferinta care a avut loc la Haifa in 11/2022.
    Petiții privind evreii care au fost deportați în Transnistria (1941-1944)

    A fost o expunere greoaie si nepotrivita pentru un public larg.

  • Veronica Rozenberg commented on April 6, 2023 Reply

    “Autorii volumului au explicat cauzele unor schimbări de abordare a antisemitismului, cum a fost cazul la Nicolae Iorga, o schimbare temporară. Și chiar dacă Iorga s-a poziționat împotriva Germaniei fasciste și a mișcării legionare, în ultimă instanță a rămas antisemit, a arătat Ana Bărbulescu. ”

    Desigur ca nu am habar care este adevarul privindu-l pe Niolae Iorga. Dar stiu un singur lucru, pe care mi-al povestea mama, si anume ca fiind ministru in anii ’30 , Iorga i-a atras atentia mamei mele, studenta la Academia Comerciala sa paraseasca Bucurestiul in perioada in care guvernele fasciste erau la putere. Si-a putut da licenta abia dupa 1945.
    Desigur ca nu se face primavara cu o floare, si nici faptul ca un om protejeaza un evreu, nu-l face iubitor de evrei, era totusi ministru la vremea respectiva, aceasta inseamna ca a avut curaj si o oarecare raspundere, deci si acest fapt trebuie mentionat.

    • Marica Lewin commented on April 10, 2023 Reply

      Inseamnă ca mama ta a fost o studentă cu totul specială, daca Nicolae Iorga a vrut sa- i salveze viața.

      • Veronica Rozenberg commented on April 10, 2023 Reply

        De unde concluzia asta?

  • Andrea Ghiţă commented on April 6, 2023 Reply

    Cartea era necesară. Sper să fie citită şi înţelească şi de către politicieni

  • BORIS MEHR commented on April 6, 2023 Reply

    CU TOTUL SALUTARĂ APARIȚIA VOLUMULUI DESPRE ANTISEMITISMUL INTERBELIC CARE PARE A FI ELUDAD AZI

  • Hava Oren commented on April 6, 2023 Reply

    Totul este să fie și citite!!
    Oricum, eu cred că este o inițiativă lăudabilă și cu cât cartea va găsi mai mulți cititori, cu atât mai bine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *