Israel, ziua Z

Cred că niciodată în cariera mea de jurnalist nu mi-a fost atât de greu să scriu un articol ca acum. Ultimele întâmplări din Israel sunt atât de dramatice, de grave și de nedrepte, încât nici nu prea ai cuvinte să le descrii. Iar noi care nu trăim acolo nu ar trebui să judecăm, să ne dăm cu părerea, deoarece oricât de mult ne-am manifesta susținerea și am condamna grozăviile, nu vom reuși să fim pe aceeași lungime de undă cu israelienii care au pierdut membri de familie, rude, prieteni, cunoștințe, fie asasinați brutal, fie luați ostatici și nu știi, poate uneori e mai bine să nu mai fii în viață decât în mâna unor astfel de creaturi pe care nu-i pot numi oameni.

Totuși, urmărind reacția Israelului, obiectivele și planurile de contracarare și sancționare a acestor fapte, nu poți să nu ai o părere, uneori chiar îndoieli, când te întrebi despre consecințe, despre șansele de reușită, câștigurile și pierderile.

Ziua Z pentru mine înseamnă începutul ofensivei terestre. Când scriu acest articol încă nu a început, dar este chestiune de zile sau poate chiar ore. Am citit recent un articol în New York Times. Semnatarii lui au stat de vorbă cu doi ofițeri superiori din comandamentul armatei israeliene care, păstrându-și firesc anonimitatea, au descris capcanele care îi așteaptă pe militarii israelieni. Nu mai vorbesc despre ce înseamnă un război urban, dus pe străzile unui oraș suprapopulat ca Gaza City, de unde nu a plecat decât o parte a populației. Hamas i-a îndemnat să rămână, fiind conștient că vor fi scuturi umane, că vor deveni victime care pot fi puse în cârca israelienilor, un factor care va contribui la subminarea simpatiei și popularității de care Israelul se bucură la ora actuală. În plus, zona este plină de tuneluri subterane, explozibile, sisteme electronice de avertizare și de declanșare de la distanță a bombelor, grupuri de teroriști ascunși în acele tuneluri, dar și în case, școli, poate spitale, moschei. În perioada așa-zis pașnică din ultimii ani, când a reușit să arunce praf în ochii părții israeliene, Hamas a putut pregăti în liniște toate aceste capcane. Pierderile israeliene vor fi incomensurabile. Nu degeaba în toate confruntările cu Hamas, Israelul s-a ferit de ofensiva terestră. Acest pas va aduce după sine și executarea ostaticilor. La ora actuală, aceștia nu mai sunt, ca în trecut, monedă de schimb pentru deținuții palestinieni din închisorile israeliene, ci pentru oprirea bombardamentelor și a războiului terestru. Este gata Israelul să-i sacrifice? Poate greșesc, poate există de-acum canale diplomatice secrete care au pus în discuție eliberarea ostaticilor, ar fi bine, deși teroriștilor Hamas puțin le pasă că opinia publică mondială îi va condamna dacă îi execută, mai ales că au numeroși susținători chiar pentru gesturile lor barbare.

O mare problemă este soarta populației civile din Gaza. Așa cum a spus un coleg de-al nostru de la Baabel într-o emisiune radio, ea și-a dat votul pentru Hamas (care a ajuns în mod legal la conducerea fâșiei), nu a manifestat împotriva lor chiar dacă poate unii nu sunt de acord cu politica teroriștilor, deci trebuie să suporte consecințele. Este adevărat, dar sunt printre ei copii, bătrâni, mame care vor muri în bombardamente, în războiul terestru, vor muri de foame, de boli din cauza măsurilor de sancționare luate de Israel. Da, și Hamas a omorât în mod barbar bebeluși, copii, femei și bătrâni israelieni, dar chiar trebuie să li se răspundă cu aceeași monedă? Ambasadorul Israelului din România a subliniat că armata israeliană respectă întocmai legile internaționale ale războiului. Dar în condițiile în care se duce ofensiva terestră, de multe ori acestea nu se pot respecta și printre victime se vor afla și nevinovați.

După prima izbucnire justificată de furie, Israelul a devenit mai conștient de consecințe, ceea ce se vede din faptul că a reluat aprovizionarea cu apă a sudului fâșiei, a deschis coridoare umanitare și a permis unele transporturi de alimente cu caracter umanitar.

Toate acestea sunt fapte, lucruri concrete. Eu cred că Israelul trebuie să cântărească cu cea mai mare atenție avantajele și dezavantajele măsurilor pe care le-a luat și le va lua. Ele vor fi atât pe plan extern – presiuni exercitate, critici, condamnări, creșterea numărului demonstrațiilor antiisraeliene și antisemite – dar și pe plan intern. Deocamdată există o unitate solidă a populației față de război. Dar cu cât se va lungi și va crește numărul victimelor, vom asista la manifestații de nemulțumire ale rudelor ostaticilor sau militarilor care-și pierd viața. Toate acestea se vor atenua dacă războiul, așa cum este acum conceput, își va atinge scopul, dacă obiectivul principal de a dezrădăcina Hamas se va putea realiza. Dar, am mai scris într-un răspuns, că după părerea mea, teroriști Hamas rămași în viață vor fugi, își vor găsi adăpost în țările „prietene” și se vor reorganiza, vor fi ca pasărea Phoenix care renaște din propria cenușă. Nu mai vorbesc despre viitorul Gazei.

Un lucru este clar. Războiul împotriva teroriștilor Hamas (sau Hezbollah) trebuie dus. Israelul are dreptul la autoapărare. Problema este prin ce mijloace și cu ce preț. Din păcate, noi cei din afară nu știm. Cei mai mulți dintre noi fiind bătrâni, nu mai putem să ne înrolăm în armata israeliană, putem doar să ne exprimăm temerile pentru Israel, să-l susținem și să sperăm că sfârșitul va aduce ceva mai bun.

Eva Galambos

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

23 Comments

  • Tiberiu Ezri commented on September 7, 2024 Reply

    Nici acum nimeni nu știe ce va fi. Depindem de două persoane.

  • theodor toivi commented on October 23, 2023 Reply

    O întrebare. Dece tratative pentru eliberarea cetățenilor străini și nu pentru eliberareaa copiilor, femeilor și bătrănilor? Dece Aliații care au interzis un cordon umanitar pentru Germania nazistă înainte de capitulare au atăta preocupare pentu un cordon umanitar spre Gaza?

  • Veronica Rozenberg commented on October 23, 2023 Reply

    Ideea adapostirii in Israel a refugiatilor palestinieni a avut-o si presedintele Egiptului, El- Sisi, spunand aca ar fi destul spatiu in desertul Negev, iar daca Israelul va forta intrarea lor in Egipt va considera sa se alature razboiului impotriva Israelului.
    Sunt deja voci, nu numai in publicul larg, dar si printre oameni cu foste pozitii in armata, sau in Serviciile Secrete – Shabac, care nu ezita sa afirme, ca Netanyahu e vionovatul principal al situatiei, si mai mult decat atat, se pare ca reprezentanti ai armatei
    i-ar fi atras atentia chiar in lunile anterioare de pericolul care sta la poarta.

  • BORIS+MEHR commented on October 20, 2023 Reply

    CRED CĂ NICIUN EVREU NU VA PUNE LA ÎNDOIALĂ DREPTUL LA EXISTENȚĂ A ISRAELULUI, CA ȘI DREPTUL LA APĂRARE.SUB INFLUENȚA EMOȚIILOR UNELE EXPRIMĂRI POT SĂ APARĂ CA NEPOTRIVITE, DAR ISRAELUL ESTE PATRIA NOASTĂ DE SUFLET.

  • eva+galambos commented on October 20, 2023 Reply

    Când bombardezi și într-un loc ca Gaza, cu o densitate imensă a populației, vrând nevrând sunt victime din rândul populației civile. La aceasta m-am referit și nu la faptul că armata israeliană omoară copii. Ar trebui să vă gândiți și să judecați rațional înainte de a jigni o persoană.

    • Veronica Rozenberg commented on October 21, 2023 Reply

      Iti amintesc ce ai scris, Eva dupa 7 zile de la inceperea Holocaustului nr. 2 in Israelul anilor 2001:

      Este de înțeles prima reacție de furie a părții israeliene la barbaria Hamasului. Orice om normal ar cere răzbunare. Totuși, Israelul nu trebuie să se transforme într-un alt Hamas. Populația civilă din Gaza nu trebuie să devină victimă a bombardamentelor israeliene fiindcă în primul rând Hamasului nu-i pasă și dorește să moară cât mai mulți civili palestinieni pentru a eticheta Israelul și a stârni nemulțumirea lumii. Israelul trebuie să păstreze simpatia și susținerea lumii civilizate, a țărilor arabe cu care s-a ajuns la înțelegeri, chiar dacă aceasta ar însemna schimbarea tacticii ”pământului pârjolit” pe care vrea să o aplice în fâșia Gaza. O intervenție terestră se va sfârși cu foarte multe victime de ambele părți. Și care va fi obiectivul final? Anexarea fâșiei? Szigur, distrugerea Hamas și a altor organizații teroriste care acționează acolo. Dar vor muri și mulți alții. Am citit opinii ale locuitorilor din Gaza care ar fi spus, ”e drept că ne-au distrus casele, dar bine le-a făcut că au atacat ai noștri”. Este o reacție la cald, nu cred că mai târziu vor spune la fel.

      Deci judecata cea mai rationala a oricarui individ, si ma limitez la comunitatea baabelului, banuiesc ca a deschis ochii mari la citirea aprecierii tale:

      “Totuși, Israelul nu trebuie să se transforme într-un alt Hamas.”

      Cele scrise de tine in acest mesaj, nu corespund cu articolul pe care l-ai publicat la ultima editie a baabelului, si ceea ce am dorit sa-ti comunic cu aceasta ocazie ca e bine atunci cand vine Mintea romanului cea din urma.
      Aceasta nu e o jignire, este doar o remarca, al carei scop este ca probabil tu insati te-ai grabit facand comparatia pe care ai facut-o. Errare humanum est.

      Si da, Isrelul va face victime, multe, prin bombardarile initiate, vor muri oameni de ambele parti, este o tragedie care a inceput, dar care nu se stie daca si cand se va termina. Evolutia atitudinii populatiei din tarile care inconjoara ISRAELUL, dar si a opiniei publice mondiale pun un semn de intrebare asupra viitorului acestei tari.

      Necunoscutul este cu mult mai limpede decat previzibilul.

      • Veronica Rozenberg commented on October 21, 2023 Reply

        Desigur e vorba de anul 2023, nu de 2001

  • Andrea Ghiţă commented on October 19, 2023 Reply

    Şi Europa fierbe de furia musulmană. Din păcate, relativa simpatie şi compasiune faţă de Israel, manifestată în primele zile, s-a evaporat şi tragedia din Gaza ocupă tot mai mult spaţiile media şi reţelele de socializare. Israelul a pierdut războiul media, sper ca războiul real să-l câştige cât mai repede şi cu victime minime de o parte şi de alta.

    • Eva+Grosz commented on October 19, 2023 Reply

      A câștigat vreodată Israelul războiul media ?, în afară de duratele când era în mizerie? Poate în războiul de șase zile, dar care el, tocmai el a adus nenorocirile pe care le avem acum.

  • Tiberiu Ezri commented on October 19, 2023 Reply

    Nu sunt sigur că până și conducerea noastră cunoaște răspunsul. Este cel mai complicat război al Israelului.

    • Veronica Rozenberg commented on October 20, 2023 Reply

      Am avut o discutie mai lunga cu Lucian Zeev Herscovici, eruditul istoric din Ierusalim, dupa care incerc sa exprim ca raspuns la cele scrise de tine Tibi, mai sus, o idee, pe care Lucian a strecurat-o in discutie, Acest razboi pune din nou sub un semn de intrebare, existenta statului Israel. Si cu siguranta nu ne-am asteptat nici unul dintre noi la o asemenea turnura militaro-politica a evenimentelor triste, nespus de triste care s-au petrecut in ultimele 13 zile.

  • eva+galambos commented on October 19, 2023 Reply

    Perspectiva aparține conducătorilor Statului Israel. Din păcate, nu există. Nu s-a conturat nici măcar viitorul fâșiei Gaza dacă Hamasul va fi eradicat
    Veronica, nu mi-am schimbat atitudinea. Fii mai atentă când citești articolele. Aceeași abordare, dar mai dezvoltată cu elemente noi, doar au trecut 12 zile de la război.

    • Veronica Rozenberg commented on October 19, 2023 Reply

      Pardon, Eva cine trebuie sa fie atent este dna Porumbaru, nu eu, deci ti-ai schimbat atitudinea de la A la Z ,devenind dintr-o data in mod ciudat as spune, empatica. Nu ma voi obosi ca sa-ti aduc exemple comparative pentru a convinge pe cine doreste.

  • Eva+Grosz commented on October 19, 2023 Reply

    Citat >”Da, și Hamas a omorât în mod barbar bebeluși, copii, femei și bătrâni israelieni, dar chiar trebuie să li se răspundă cu aceeași monedă?”
    “Ambasadorul Israelului din România a subliniat că armata israeliană respectă întocmai legile internaționale ale războiului. Dar în condițiile în care se duce ofensiva terestră, de multe ori acestea nu se pot respecta și printre victime se vor afla și nevinovați.”
    Prima frază este GREȘITĂ! : Nici un israelian NU A PLĂTIT CU ACEEAȘI MONEDĂ. Nici un soldat nu a omorât sau ars de vii cetățeni nevinovați, copiii și bătrâni. Și nu o va face NICIODATA!!!
    A doua frază e cea corectă. Comparația Dvs. este jignitoarte și nepotrivită.

  • Andrea Ghiţă commented on October 19, 2023 Reply

    Poate că totuşi Ziua Z nu va veni…Dar dacă ea va veni, nădăjduiesc să aibă rezultatele scontate cu cât mai puţine victime, de o parte şi de alta… Oare e posibil?

  • Teșu Solomovici commented on October 19, 2023 Reply

    TEȘU SOLOMOVICI

    O analiză corectă, temeri justificate, atașament pro-israelian, doamna Eva Galambos scrie frumos și o simți sinceră. Lipsește însă, și asta nu numai în articolele ei, o viziune de perspectivă. Ziua de după război. Ziua când trebuie să vorbim despre încetarea definitivă a acestui conflict sângeros și stupid. Ziua când doua state libere, suverane, independente, legate de interese comune – Israel și Palestina – vor trăi în pace și liniște.

    • Veronica Rozenberg commented on October 19, 2023 Reply

      Pune semne mari de intrebare la ceea ce scrieti in primul rand.

      Si nu sunt de acord deloc cu viziunea de perspectiva. Cine o are astazi, zeci de generali, ministri, persoane de bine, jurnalisti , consilieri isi dau cu parerea.

      Conflictul e sangeros dar nu e stupid, iar asa zisa dvs perspectiva – o fi ea wishful thinking – imi aduce aminte de ceea se spune la TV-ul israelian zilnic “vom invinge, vom invinge”, deocamdata nu au fost decat dovezi de neputinta si greseli colosale care au distrus membrii unei intregi generatii.

      Pace si liniste poate veti intalni in Arcadia….pe teritoriile sangerande ale tarii in care traiesc, putem spera, nu mai sper nu stiu daca vor fi vreodata.

      Dar, si eu cred ca doua state este unica solutie, intr-un moment, care nu a venit inca. Poate a fost depasit, acum s-a pierdut ca si Euridice inapoi catre Infern.

    • Marica+Le commented on October 20, 2023 Reply

      Atit de multi soldati ai nostri au platit cu viata lor umanismul, mila, generozitatea de care dau dovada. Tin minte in timpul celei de- a 2- a inrifade, 13 soldati ai nostri , prinsi intr- o ambuscada, si- au pierdut viețile. Au vrut sa ajute o ” biata bătrınă neajutorată”.

      • Veronica Rozenberg commented on October 20, 2023 Reply

        Tu chiar poti crede aceasta legenda ca “soldatii nostri sunt umani, milosi si generosi”

        Poti fi atat de naiva?

        Exista si din acestia, pentru ca sunt anuite reguli de conduita care probabil nu exista in alte locuri, dar a face o generazare este ca si cum traiesti intr-o alta lume, sau you name it.

        Eu imi amintesc o poveste despre un conducator intr-o functie destul de mare in timpul razboiului din Liban, era din nordul tarii, cred de la Ramot Naftali, Erez Gherstein, daca nu ma insel. La interviul luat sotiei sale, rezulta cat de pornit de indarjit si cat de multe insemna pentru acest militar sa lupte, sa reuseasca, trasaturi de caracter, dorinta de a-si afirma barbatia, vitejia, o doza uriasa de adrenalinta, nu pot sa continui, ca nu ma ajuta limba romana.

        O parte dintre vitejii luptatori abia asteapta sa fie pusi in situatia de a “actiona”, umanismul e ultimul lucru care ii intereseaza. Traiesti intr-o lume a cartilor si a iluziilor care se intersecteaza doar pe o portiune mica cu cea reala.

    • Marina+Zaharopol commented on October 23, 2023 Reply

      Refertor la o “viziune de perspetiva,”ma voi referi la artiolul lui Yuval Noah Harari, publicat in Washington Post in oct. 19 si intitulat “Is Hamas winning the war?/Castiga oare Hamas razboiul?
      Spre deosebire de nenumaratele articole pe are le-am citit in presa si are mi-au lamurit nedumeririle pe are le aveam asura diverselor aspecte disparate ale razboiului – artiolul lui Harari incearca sa ofere o privire de ansamblu asupra conflitului. Istoricul porneste se la premiza ca orice razboi este e fapt o continuare a politicii cu alte mijloae. Scopul atrocitatilor comise deccatre Hamas a fost impiediarea unei paci in general si scopul imediat a fost subminarea unui acard de pace israelian-saudit. Orientarea religioasa a Hamasului cere “dreptatecabsoluta,” ceea ce e irealizabil in lumea aceasta Orcie acord ce pace presupune un compromis.
      Programul politic al Hamasului este dictat de fantezii religioase, dupa denumrea pe care au dat-o operatiunii lor: al-Aqsa Tufan/ potopul al-Aqsa. Atacul lor avea a tinta o devastare care sa curete lumea e pacat! Ei contau pe represaliile israeliene, care vor produce multe victime civile palestiniene si vor semana semintele urii in mintile milioanelor din lumea musulmana – ceea ce va impiedica o pace cu Israelul timp de multe generatii viitoare. Astfel, ei si-au atins atat sopul imediat (impiedicarea tratatului de pace cu Arabia Saudita) cat si cel de perspetiva. Cererea lor de “dreptate absoluta) e un refuz de a accepta omplexitatea realitatilor in aceasta lume si are ca rezultat un razboi fara sfarsit.
      Si Israelul, sustine Harari, ajuta Hamasul deoarece guvernul lui actual conduce un razboi fara scopuri politicce precise.
      Si acum surpriza artiolului: autorul propune ca civililor din Gaza să li se ofere adăpost în Israel.

      • Andrea Ghiţă commented on October 23, 2023 Reply

        Articolul lui Yuval Harari e foarte interesant. El mai propune ca adăpostirea civililor palestinieni în Israel să fie vremelnic, pe durata confruntării cu Hamas, o confruntare care trebuie să ducă la anihilarea Hamas şi la stabilirea păcii. Harari spune că dreptatea absolută nu poate fi obţinută şi nici trecutul tragic nu poate fi reparat, că ar trebui ca Israelul să se concentreze spre viitor în condiţiile în care un război nuclear e la un pas distanţă şi rachetele teroriştilor ar putea fi purtătoare de încărcătură nucleară furnizată de Iran. Harari e sceptic că cineva i-ar asculta sfaturile şi spune că Guvernul Netanyahu a căzut în capcana întinsă de Hamas. https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/10/19/hamas-winning-political-goals/

        • Eva+Grosz commented on October 23, 2023 Reply

          Merită de urmărit Yuval Harari și pe You Tube pe pagina lui. Întotdeauna are o perspectivă largă ,explică logic și foarte clar .

  • Veronica Rozenberg commented on October 19, 2023 Reply

    Alpha si Omega sunt prezente aici prin schimbarea ta de atitudine
    Nu pot insa sa te felicit, Eva. Nici macar sa ma bucur in aceste clipe tragice pentru poporul lui Israel.
    Un singur gand imi vine in minte, ot sa la mijlocul acestei nopti:

    Mintea românului cea de pe urmă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *