Goliat și David

Cu doar două săptămâni după atacurile teroriste din 7 octombrie 2023, am ascultat un interviu dat de Khaled Mashal, arhiteroristul Hamas, unui canal de presă saudit. Erau vremuri grele. Israelul își înmormânta miile de morți din atacul criminal și se pregătea de ripostă, dar pe Mashal, aflat la adăpost în Qatar, toate acestea îl lăsau rece. “Fiecare națiune se construiește prin sacrificiu. Uniunea Sovietică a sacrificat milioane de oameni în al Doilea Război Mondial, în Vietnam au murit milioane, în Afganistan la fel.”  Interviul acesta mi-a lăsat un gust amar și nu doar pentru că Mashal vorbea cu atâta nonșalanță despre viitoarele victimele palestiniene, ci și pentru că mi-am dat seama că nu dă doi bani pe concetățenii săi.

După aproape doi ani, cruzimea lui Mashal s-a întâlnit cu lipsa de scrupule a actualilor lideri israelieni, purtători de kipa rotundă pe un cap pătrat. Aceștia, în orbirea lor mesianică, sunt dispuși să-i ofere ceea ce el nici nu sperase să obțină – recunoașterea unui stat palestinian. Franța a declarat deja că îl va recunoaște, Marea Britanie și încă zece state sunt pe drum. Aceste recunoașteri nu vor îmbunătăți viața niciunui palestinian, dar vor înrăutăți simțitor situația multor israelieni.

Trebuie să o spunem cinstit: recunoașterea nu vine din grija pentru palestinieni, la fel cum acum 78 de ani, recunoașterea Israelului de către statele lumii nu a fost din dragoste pentru Sion. Atunci, după Holocaust, marea majoritate a țărilor europene nu voiau să se confrunte cu problema reintegrării puținilor evrei reveniți după Holocaust și au favorizat plecarea lor spre Palestina mandatară. Acum situația este asemănătoare, deși inversată – în fața amenințării cu un val de refugiați din Gaza, aceleași state europene recunosc Palestina, sperând ca prin asta să oprească influxul de refugiați.

Până acum, în conflictul dintre Israel și vecini, Israelul a fost mereu David, cel care îmbina agerimea cu iscusința. Acum, în conflictul din Gaza, Israelul a devenit pentru prima oară Goliat. Este doar o percepție, care mai e și eronată, căci dacă te uiți pe hartă, nu există destul spațiu ca să includă toate literele țării în spațiul destinat, oricât zoom ai face. Însă asta nici nu contează, când imaginile venite de acolo valorează mai mult decât 1000 de cuvinte.

Israelul nu are veleități de Goliat. De aceea se poartă acum precum un elefant într-un magazin de porțelanuri. Israelul este obișnuit cu războaie scurte, în care superioritatea tactică e dublată de o analiză strategică exactă. Războiul acesta durează de aproape doi ani și el servește doar lui Netanyahu și Hamasului. Cei care suferă de pe urma prelungirii lui sunt ostatecii israelieni, de care membrilor actualului guvern, cei cu kipa rotundă așezată pe cap pătrat, nici nu le pasă. Și da, suferă și palestinienii nevinovați. Netanyahu spune în ebraică că nu este foamete în Gaza, dar tot el spune în engleză că a trimis încolo ajutoare urgente. Pe care Netanyahu să îl credem? Eu demult nu mai cred pe niciunul. Dar îi întreb pe cititorii mei bibiști – dacă a mai rămas vreunul – voi pe cine credeți? Pe cel în ebraică sau pe cel în engleză?

Războiul din Gaza este distrugător pentru gazani, dar este deopotrivă de distrugător pentru societatea israeliană. Când o aud pe o fostă amică susținând că nu contează dacă Israelul omoară un copil de trei ani, pentru că oricum mai târziu acel copil va arunca cu pietre, parcă simt cum mâna lui Sinwar o trage din groapă către el. Căci acea amică și-a pierdut și ceea ce noi în ebraică numim țelem enoș – umbra de umanitate. Poate veți spune că moralitatea nu contează, oricum trăim într-o zonă de sălbatici. Timp de 75 de ani, Israelul a trăit într-o zonă de sălbatici fără să facă concesii la acest capitol. Când începi să capeți culoarea locului, înseamnă că Mashal și Sinwar au învins.

În aceste zile mă gândesc la profesorul Yeshayahu Leibovici, un filozof evreu, un om religios care avea o relație complicată cu Dumnezeu. El nu-l vedea pe Dumnezeu ca pe o asigurare de sănătate sau un promițător de pământuri sfinte. Dumnezeu a dat poporului evreu cele Zece Porunci și cele 613 mițvot, după care s-a retras din activitatea competițională. Acesta ar trebui să fie rolul lui Dumnezeu – un îndreptar cotidian, nu o bucată de plastilină pe care fiecare să o modeleze după bunul său plac.

Profesorul Leibovici nu a fost un om popular în timpul vieții. A fost criticat de stânga israeliană, pentru că nu se identifica cu umanismul ei, dar a fost blamat și de dreapta mesianică pentru că el a fost primul care a intuit pericolul prezentat de mișcarea colonistă Gush Emunim, care se folosea de noțiunea de Țară Sfântă în cel mai nesfânt mod cu putință. Profesorul Leibovici a compus un termen nou pentru care a fost anatemizat în timpul vieții – iudeonazism. Asocierea dintre victimă și călău a provocat atunci repulsie. Astăzi, auzind pe acei miniștri israelieni care, printr-un paradox geometric, își mențin kipa rotundă în echilibru nestabil pe al lor cap pătrat, tot mai mulți israelieni de bună credință știu că profesorul Leibovici avea dreptate.

George Uri Schimmerling

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

24 Comments

  • Andrea Ghiţă commented on August 8, 2025 Reply

    Am citit şi recitit această analiză originală, scrisă cu o ironie amară, dureroasă şi lucidă. Situaţia actuală din Israel pare fără ieşire şi cu cât se înrăutăţeşte, cu atât seamănă mai mult cu cea a statelor beligerante perdante care nu au reuşit să scape din cercul vicios al paradigmei care le-a făcut să piardă. Acum se prefigurează invazia Gazei… Ce poate aduce ea? Cred, din păcate, că rezultatul nu este prevăzut nici de cei care forţează această mişcare. Nu mai e vorba de imaginea Israelului, ci de mult mai mult, din păcate.

    • klein ivan commented on August 9, 2025 Reply

      Dna Ghiță – Deși departe, și eu, ca și alții, sînt de partea Israel. De departe evenimentele se văd diferit decît de aproape. De departe vezi mai degrabă pădurea , de aproape vezi copacii – am adaptat expresia lui Marx. După October 7, 2023, Israel a reacționat. Opoziția, căci de aceea si numește opoziție, nu e de acord cu ceeace face guvernul. De acord cu opoziția se aud multe voci ale unor baabelieni strategi-visători care uită că Israel nu e singur în arenă. Ocuparea totală a Gazei, de dorit cu cît mai puține victime, se impune. Nici o voce contra nu exprimă o alternativă reală. Ocupi ca să ai o poziție mai solidă la tratative. Convingerea mea este că Netanyahu va căuta apoi să înceapă cît mai curînd retragerea, fiind sprijinit la nevoie de opoziție.

      • Andrea Ghiţă commented on August 9, 2025 Reply

        Să zicem că eu, de aici de departe şi cu orientarea mea politică, nu văd clar situaţia din Israel. Dar atunci de ce tocmai militarii ezitau să facă această acţiune forţată de guvern? https://www.timesofisrael.com/bucking-idf-warnings-security-cabinet-approves-netanyahus-plan-to-conquer-gaza-city/. Şi de ce nici americanii nu o aprobă, ca să nu mai vorbim de celelalte state care simpatizau Israelul?

        • klein ivan commented on August 9, 2025 Reply

          Dna Ghiță – Eu nu știu dacă militarii au propus vre-o strategie. Militarii sînt profesioniști ai căror arie e precis delimitată și care pot și trebuie să aprecieze consecințele asupra armatei ale acțiunii preconizate de guvern, acesta fiind cel care trebuie să aibă viziunea largă – adică luînd în considerare și obiecțiile militarilor – și de perspectivă – adică să aibă pregătite variante ale pasului următor, care nu trebuie să fie larg cunoscute.

          • Veronica Rozenberg commented on August 9, 2025 Reply

            Ivan, tu cel care “închizi gura” oricărei persoane care se exprimă de departe în raport cu o situaţie referitoare la ţara în care nu trăieşte, de ce ai devenit atât de categoric într-o problemă de care, vrei nu vrei, cu toate vorbele “visătorilor, dar şi visătoarelor de la baabel -) ” eşti şi tu departe.

            Spui singur că “nu ştii dacă, militarii au propus vreo strategie”.
            1. Nu e nevoie ca militarii să fi propus strategii.
            2. Opinia şefului de stat major a fost în tot decursul ultimei perioade opus celei a guvernului, în primul rând premierul şi alături de el, acei indivizi dubioşi, fanatici, lipsiţi de orice experienţă politică, pentru care salvarea ostaticilor este NERELEVANTĂ.
            3. Guvernul trebuie să aibă “viziune largă”, spui? TREBUIE, dar cei doi ani de război nereuşit, au dovedit şi dovedesc în continuare că viziunea lor poate că e sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire. Am spus-o şi o repet, acest război nu trebuia să înceapă, iar cei vinovaţi nu numai că nu au fost pedepsiţi pe măsură, dar mulţi mai stau în post. Unde s-a mai pomenit aşa ceva?
            S-au făcut atâtea greşeli, greşeli strategice, greşeli operative cum nu s-a întâmplat niciodată în războaiele israeliene – e adevărat că nu au ajuns la asemenea întinderi în timp.

            Şi acum câteva informaţii actuale la ultima întrunire a cabinetului din 7/08, după mai mult de 6 ore:
            Au existat două opţiuni, prima cea a guvernului, cucerirea oraşului Gaza şi a taberelor de refugiaţi din apropiere (Jebalia şi Maghazi), a doua cea a şefului armatei, Eyal Zamir, de încercui doar, aceste zone.
            Din informaţiile mele, s-a luat o hotărâre de compromis, nu ştiu exact în ce constă, aceasta,dar este mai apropiată de propunerea guvernului.
            Din păcate, ai dreptate că guvernul hotărăşte, din păcate mai ales în această situaţie.

            În decursul disputei cabinetului au fost multe înţepături reciproce, menţionez doar una care a lui Zamir către cei care hotărăsc:
            “eliminaţi eliberarea ostaticilor din obiective acestui război”

            Realitatea pe care o văd nu numai eu, dar din nefericire oamenii implicaţi direct, că acest obiectiv, care de la bun început nu a fost PRIMUL, ci AL DOILEA, sau şi mai rău, UNUL dintre obiective, a fost de multe eliminat!!

    • Eva Grosz commented on August 9, 2025 Reply

      Andrea, referitor la “din păcate, că rezultatul nu este prevăzut nici de cei care forţează această mişcare”
      în cele 10 ore în care s-a discutat de către “consiliul restrâns” în care au participat, în afară de Bibi, și miniștrii principali, toată garda securității și armatei, incluzând Șeful Statului Major, ultimii au repetat fără încetare că sunt împotriva cuceririi teritoriului Gazei. Au adus probe concrete și consecințe pe care le va avea asupra securității țării , faptul că ostaticii vor muri, mulți soldați vor muri, sute sau poate mai mulți vor fi răniți, relațiile externe vor fi și mai grave, economia și starea psihică a populației va fi mai gravă.
      Ei au fost criticați de D-nii Gvir și Smotrich. Nu a fost făcută nici o declarație a șefului guvernului față de ziariști și popor referitor la hotarârea luată. Nu a fost dat în scris cine a luat această nenorocită hotărâre. Până la urmă, tot armata al cărei șef se opune din toate puterile va fi învinuită de eșec. Degeaba au ieșit oameni pe străzi, degeaba fac demonstrații pentru încetarea războiului și g[sirea unei soluții acceptabile, demonstranții sunt urmăriți și uneori atacați brutal de poliție și chiar închiși. De mult nu mai e democrație. Nici nu e sigur că cine are curajul să spună ceva nu poate fi luat de poliție și acuzat. Poate mâine nu se mai poate scrie nimic.

      • Andrea Ghiţă commented on August 9, 2025 Reply

        Foarte impresionant comentariul Evei Grosz. Cred că guvernul Israelului a ajuns într-o fază ruptă de realitate şi de majoritatea populaţiei şi cu cât situaţia pare mai dificilă, cu atât plusează în direcţai care i-a adus greutăţile. Nu ştiu cine şi cum ar putea aduce lucrurile pe un făgaş de normalitate, cu perspective pentru un viitor mai liniştit.

      • klein ivan commented on August 9, 2025 Reply

        Dna Eva Grosz – Ați combătut cu multă pasiune hotărîrea guvernului. Care e alternativa?

        • Eva Grosz commented on August 9, 2025 Reply

          Sfârșitul războiului cu Gaza, eliberarea ostaticilor, crearea unui permietru în interiorul hotarului cu Gaza unde armata va avea control. Instaurarea unei conduceri alternative Hamasului. Tratative cu țările arabe moderate și încheierea unor înțelegeri care să întărească poziția Israelului și să slăbească puterea armatelor islamice extremiste .
          Acest program de fapt a fost întrerupt de invazia Hamasului în 7 Octombrie 2023.
          Refacerea legăturilor externe cu țările care au fost alături de Israel.
          Hamasul a primit o lovitură bine meritată, dar nu a fost distrus și nu poate fi distrus total, decât cu ajutorul țărilor arabe cele care sunt împotriva Hamas.
          Eu nu vreau să mai moară sute de soldați israelieni și să rămână schilozi mii. Și ostaticii nu trebuie sacrificați în numele nimănui. A fost de ajuns. Nu mai doresc că continui discuția.

  • tiberiu ezri commented on August 7, 2025 Reply

    Eu îl cred doar când vorbește în esperanto într-un film AI.
    Cât despre Leibovici care era un filosof apreciat, cred că a greșit amarnic inventând cuvântul iudeonazist. Israel luptă pentru supraviețuire, în schimb naziștii voiau să cucerească lumea. Da, avem și noi extremiștii, faliții noștri, dar nu avem voie să-i comparăm cu naziștii. Am jigni memoria victimelor și supraviețuitorilor Holocaustului, dintre care mulți mai trăiesc în Eretz Israel. Extremiștii trebuie învinși prin alegeri democratice, care sper că vor avea loc în curând, dacă nu va apare un nou film video în esperanto, fără AI, care ne va explica faptul că din cauza cheltuielilor războiului, alegerile vor fi amânate.

  • Veronica Rozenberg commented on August 7, 2025 Reply

    Cred, ca autorul are o serie de greseli in cele scrise in articol:
    1. După aproape doi ani, cruzimea lui Mashal s-a întâlnit cu lipsa de scrupule a actualilor lideri israelieni, purtători de kipa rotundă pe un cap pătrat. Aceștia, în orbirea lor mesianică, sunt dispuși să-i ofere ceea ce el nici nu sperase să obțină – recunoașterea unui stat palestinian.
    – de unde pana unde acei lideri cu capul patrat, sunt dispusi a oferi un stat paletinian cuiva? Nimanui, doar vor sa se reinstaleze in Gaza.

    2.”Atunci, după Holocaust, marea majoritate a țărilor europene nu voiau să se confrunte cu problema reintegrării puținilor evrei reveniți după Holocaust și au favorizat plecarea lor spre Palestina mandatară. Acum situația este asemănătoare, deși inversată – în fața amenințării cu un val de refugiați din Gaza, aceleași state europene recunosc Palestina, sperând ca prin asta să oprească influxul de refugiați.”

    Pentru a arata necorespondenta la realitate a itnregului pasaj de mai sus, mentionez ca problema infiintarii unui stat al evreilor a fost o discutie si a cuprins nenumarate negocieri anterioare momentului care s-a definitiva dupa Holocaust. Nu pot sa-mi imaginez ca statele europene se tem de influzul de refugiati, care deocamdata in marea lor majoritate nu au nici cea mai mica intentie sa paraseasca teritoriul Gaza, pa langa multe alte motive. Gaza si Iudeea + Samaria au fost baza de discutie – deja de demult (Oslo) a posibilitatii infiintarii unui stat palestinian. Daca cineva isi inchipuie ca vreodata problema Israelului se va rezolva fara acest act, consider ca face o mare greseala. Abia atunci cand va exista o formatiune statala palestiniana, Israelului nu i se vor mai putea imputa cele care i s-au imputat de decenii, ca sa nu mai vorbim de criza a carei cauza este responsabilul principal, guvernul, seful guvernului si ale multor departamente ale armatei.

    Voiam sa scriu comentariul la art ,lui Tibi Ezri. Israelul a genera o criza umanitara si nu vad cum cineva se poate indoi de foametea si tragedia declansata acolo in lumea in care stapanesc teroristii. De ce stapanesc ei? Adresati-va elitei politice israeliene.

    • tiberiu ezri commented on August 7, 2025 Reply

      Veronica, eu cred că tu vezi realitatea distorsionată de propagandiștii anti-israelieni. Eu nu am scris că nu e foamete în Gaza (mai ales în Nord) ci am explicat ce face propaganda Hamasului, și a Al-Jazirei ca să umfle proporțiile foametei în fața lumii și să pună vina principală pe Israel, ceea ce nu este adevărat, așa cum am explicat în comentariul meu scris pe marginea articolului. Să nu greșim! Din noiembrie 2023 și până acum, Hamas, nu Israel poartă cea mai mare vină pentru înfometarea populației din Gaza! Motivele le-am explicat în comentariul meu care însoțea articolul. Hamas a început războiul, Hamasi nu a eliberat ostaticii, Hamas fură și revinde alimentele destinate populației din Gaza și Hamas minte de stinge când publică datele despre foamete și numărul de victime civile din Gaza. Asta nu înseamnă că trebuie să fim de acord cu politica actuală a guvernului nostru legată de modul de eliberare a ostaticilor.

      • Veronica Rozenberg commented on August 7, 2025 Reply

        Cele scrise de mine erau raspunsul la indoiala ta – ABSURDA dupa parerea mea – ca s-ar putea ca in Gaza sa nu fie foamete. Nu s-a pus problema Nordului, nu stii de ce te referi la Nord.
        Eu nu vad realitatea distorsionata, eu o vad precum imi dicteaza constiinta, nu sunt un aparator absolut al Israelului si nu accept desigur mizeriile umane, oriunde ar fi ele, mai ales cand in cazul acestui razboi vina este clara, vinovatii stau si glasuiec cu obraznicie mai departe. Nu obisnuiesc sa ascult nici un fel de post strain, in afara de Romania TVRi, nu am timp si nici interes, deci inca o data ca si la propriul tau articol, iti asumi niste concluzii ireale in ceea ce ma priveste.

  • klein ivan commented on August 7, 2025 Reply

    Autorul își mînuiește pana cu măiestrie. Idei nu puține, parcă pentru a satisface cititori cu vederi opuse. Și Nastratin Hogea dădea dreptate simultan la doi impricinați și nevesti-si pentru care decizia era de neînțeles. Fără aș menționa propria soluție, autorul sugerează că Israel nu face bine ce face. Cum spunea Arghezi în “Cuiul”. “Cireașa de pe tort” e adusă de ultimul paragraf în care autorul îl citează dar nu-l combate pe Leibovici. Interesant că articolul a apărut pe 31 iulie pe facebook ( cristina amari ).

    • George Uri Schimmerling commented on August 7, 2025 Reply

      Da , e adevarat, a aparut si pe facebook acum cateva zile . Cristina Amari a citat acest articol, caci i-a plăcut, am impresia că sunt mentionat ca autor in postarea ei. Am schimbat cateva paragrafe fata de articolul de pe fb . In ceea ce privește Profesorul Leibovici, e un subiect vast si destul de dificil, nu stăpânesc ebraica destul de bine ca să-l citesc in original așa că am citat un articol al Dl Adrian Graunfels ce a apărut tot in Baabel in urma cu vreo 10 ani (care a fost de altfel si singurul articol pe care l-am gasit in limba română despre Profesorul Leibovici ).. In favoarea Prof Leibovici aș spune că el a intuit foarte bine , inca in urma cu 20 de ani, fenomenele ce se petrec acum..

      • Eva Grosz commented on August 7, 2025 Reply

        Yeshayahu Leibowitz 1903-1994 a fost unul din cei mai mari intelectuali: filozof, enciclopedist,profesor în biochimie, chimie organică, neuropsihiatrie , filozofia iudaică, învățăturile lui Maimonides și probleme politice.
        El a văzut în Războiul de Șase zile nu o victorie, ci o viitoare tragedie. Eu l-am auzit personal în Jerusalim. Era un om de o eruditie ieșită din comun și de un curaj ieșit din comun. Comparația cu nazismul, nici mie nu-mi place, dar sunt multe adevăruri pe care le-a spus cu toate că și-a pus viața în primejdie. Unul din cei mai mari intelectuali ai Israelului. Un poliglot.

        • klein ivan commented on August 7, 2025 Reply

          Dna Eva Grosz – Eu nu disput erudiția lui Y.L., eu disput o particulară afirmație incorectă a acestuia. De cînd faliții noștrii reprezintă Israel? De ce trebuie să adăugăm ceva la arsenalul ideologic al dușmanilor gata să menționeze că le dă dreptate pînă și un erudit recunoscut ca atare de evrei? Nu vă invit să citați alte adevăruri asemănătoare ale lui Y.L., dar vă invit să citiți monumentala carte a lui Abba Eban – Israel through my eyes -.

          • Eva Grosz commented on August 7, 2025 Reply

            Dacă Aba Eben ar trăi nu ar crede ochilor și minții sale ce se întâmplă acum .
            Și eu aș fi vrut să fie un om ca Aba Eben în guvern.
            Eu am afirmat că nu e pe placul meu noțiunea pe care a ales-o Jeshayahu Leibowitz , apropo, la menționarea lui în în articol.
            El a fost unul din cei mai controversați, dar și cei mai apreciați oameni de cultură .
            Iar ocuparea Gazei e o calamitate.

      • Veronica Rozenberg commented on August 7, 2025 Reply

        Sunt de parere ca e problematic in a exprima o parere, asupra unei personalitatii, destul de disputate ce
        e i drept, ca cea a lui Y. Leibovici, bazandu te pe un articol scris de dl. inginer Grauenfels, un remarcabil redactor de revista internetica.

  • Hava Oren commented on August 7, 2025 Reply

    În ultima vreme am încercat să mă țin în afara politicii și a evenimentelor de actualiate, dar așa nu mai merge. Subscriu 100% la părerile autorului.

    • klein ivan commented on August 7, 2025 Reply

      Mi-ar place să știu la care din ele. 1,2. și 3. Dvs. aveți o mare claritate în exprimare. N.B. – Cu nici 10 ore în urmă am trecut pe lîngă o minidemonstrație – cca 30 de persoane – cu steaguri palestiniene. Un individ, european după bunici, ținea o plancardă în care pe jumătate figurau , sub semnul zvasticii, poze cu deținuți în stare de inaniție, iar în cealaltă jumătate, sub semnul magen david se afla poza celebră cu copilul acela cu deficiențe genetice ( luată de un fotograf israelian) și alte cîteva poze ( ??!! ) care trebuiau să completeze ideia. Menționez că nu i-am văzut printre demonstranți nici pe Leibovici nici pe d. Schimmerling.

      • George Uri Schimmerling commented on August 7, 2025 Reply

        Faceți o asociere care n-ar trebui făcută … Dacă tot cautați motiv de ingrijorare ar trebui sa va ingrijoreze mai mult situatia Israelului in lume care n-a fost nicicand mai proasta ca acum.

        • klein ivan commented on August 7, 2025 Reply

          D. Schimmerling – “useful idiots” locali își aduc contribuția la creearea pe plan local a unei imagini negative a Israel. Mă îngrijorează ce văd în lume dar și aici la N.Y., unde există posibilitatea să încline votul în favoarea lui Mamdani despre care puteți citi în Baabel ( autorii sînt îndreptățiți să citească și articolele altora cu comentariile aferente ).

    • Veronica Rozenberg commented on August 7, 2025 Reply

      Surprinzator !!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *