Acum câteva zile am trecut strada, ca să ajungem la cinematograful ”de cartier”, aflat la 20 pași de casa noastră.
Filmul se anunța interesant, dar după cum o să vedeți…
Dar să nu încep cu sfârșitul ci, așa cum se obișnuiește, cu începutul.
Eroul principal al filmului e un tip foarte întreprinzător, dominant, familist. Are vreo 5 copii și o nevastă iubitoare.
Individul are o funcție de răspundere și probabil foarte bine plătită, pentru că primele 10-15 minute ale filmului descriu cu lux de amănunte atmosfera în care trăiește familia în cauză. Nu e lux, dar fără discuție e bunăstare. O casă spațioasă, grădină, un mic bazin de înot, dar mai ales femei și bărbați care slujesc în casă. Ei fac de toate: curăță, spală, gătesc, îngrijesc de grădină până și de cizmele proprietarului, dar ceea ce impresionează în film e că niciunul dintre ei nu scoate o vorbă. Ei primesc ordinele și le execută, cu pricepere și în liniște.
Viața se desfășoară într-o atmosferă calmă, o viață de familie care poate provoca oricui o senzație de invidie.
În aparență, viața cuplului e perfectă, ei împărtășesc dragostea și grija pentru copii, fac planuri de viitor, se bucură de amintiri comune, deși la un moment dat e clar că apariția unei alte persoane de sex feminin are drept scop satisfacerea nevoilor multilaterale ale soțului, dar episodul e… episodic, adică de foarte scurtă durată și unic, deci poate fi cu ușurință trecut cu vederea.
Aparent, și starea sănătății eroului e perfectă, medicul îl examinează și îl găsește sănătos.
Se pare că personajul principal conduce o întreprindere foarte importantă, căci e vizitat de un cuplu de antreprenori care îi propun să adauge încă o construcție, cu planuri bine puse la punct, care sunt discutate și aprobate.
Plăcuta și liniștita viață de familie este întreruptă când soțul e avansat, primește o funcție mult mai importantă, doar că familia va trebui să se mute mai aproape de noua lui funcție.
Dar soția se opune cu îndârjire, ea cere bărbatului să caute o cale pentru a lăsa familia în casa atât de frumoasă și de îngrijită, el urmând să revină ori de câte ori noua funcție îi va permite.
Într-adevăr, șefii îi acceptă cererea, iar viața continuă să se desfășoare normal, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.
Multe amănunte despre modul în care eroul filmului se achită de noile sale sarcini nu primim, dar e clar că tipul e de mare succes, pentru că el își va schimba din nou funcția, căpătând o sarcină extrem de importantă, de interes național, care trebuie dusă la bun sfârșit fără întârziere.
Însă lucrurile nu sunt atât de simple. Se pare că sănătatea eroului nu e chiar atât de bună pe cât spectatorul e lăsat să creadă.
Și acum, vă rog să vă spuneți părerea: sunteți de acord cu mine că la un moment dat ar fi trebuit să părăsim sala de cinema, să trecem din nou strada și să găsim la televizor ceva mai interesant decât filmul acesta plictisitor până la moarte?
Ei bine, nu am făcut-o, și iată, prezentat în mod didactic, de ce am rămas în sală până la ultima imagine, și chiar după aprinderea luminilor ne-a fost greu să ne ridicăm:
1. Acțiunea se petrece în Polonia, în timpul celui de al Doilea Război Mondial, și anume la Auschwitz.
2. Eroul principal se numește Rudolf Franz Ferdinand Höss. Între anii 1940-1943 și apoi 1944-1945, Rudolf Höss a fost comandantul celui mai cunoscut lagăr de exterminare din epoca bestialității naziste. În timpul administrației sale a fost introdus în camerele de gazare pesticidul Ziklon B cu ajutorul căruia au fost uciși peste un milion de deținuți.
3. Frumoasa casă, prezentată cu lux de amănunte în film, e situată în imediata vecinătate a lagărului, ale cărui clădiri se văd undeva, în spate, și de unde se aud din când în când împușcături.
3. Persoana de sex feminin care trebuie să-i satisfacă lui Höss nevoile bărbătești este o deținută care se comportă ca un manechin, o ființă lipsită de viață.
4. Toți ”servitorii” care apar în film sunt deținuți din lagăr. Fiecare din ei se comportă ca un robot, fiecare își cunoaște sarcinile, nimeni nu scoate un cuvânt, pentru că toți știu că orice abatere de la reguli se pedepsește, doar suntem în mediu german. Ordnung muss sein.
5. Noua construcție care i se propune lui Höss e crematoriul.
5. Funcția pentru care Höss e nevoit să-și părăsească familia și casa e cea de inspector al câtorva lagăre de exterminare, pentru a le îmbunătăți eficiența. El explică soției importanța noii sarcini.
6. Iar funcția supremă oferită lui Höss de însuși Hitler este deportarea și exterminarea a 700.000 de evrei maghiari, în anul 1944.
Filmul, numit The Zone of interest, a fost realizat în 2023 de regizorul Jonathan Glazer, pe baza cărții lui Martin Amis, apărută în 2014.
În decursul vieții am văzut nenumărate filme inspirate din ororile celui de al Doilea Război Mondial și, teoretic, acest film nu putea aduce nimic nou față de ce știam. Într-adevăr, amănuntele acțiunii sunt cunoscute celor din generația mea.
Și cu toate acestea filmul e impresionant și important.
Doar așa se mai poate face în zilele noastre un film cu un asemenea subiect. Nu mai e loc pentru descrierea ororilor, atrocităților, crimelor unui regim care s-a vrut stabil pentru 1000 ani, dar care a comis cea mai cumplită barbarie a vremurilor noastre în numai 12 ani.
Oricât ar fi de impresionante scenele de război, de crime, de bestialități, ele nu mai aduc decât more of the same.
Dar o acțiune care se petrece în culisele celui mai cumplit lagăr de exterminare nazist, da, o asemenea culegere de imagini și întâmplări prezintă un interes deosebit.
Adevărat, știam că în timp ce milioane de nevinovați erau uciși în toată Europa, familiile bestiilor naziste duceau o viață plăcută, confortabilă, făcându-se că nu știu ce se întâmplă în jur. Din când în când soțiile sau amantele primeau cadouri extrem de scumpe, bijuterii, diamante, dar nimeni nu se interesa de proveniența lor.
A pune aceste aspecte pe ecran pare a completa un puzzle care pentru mulți nu mai avea spații libere.
Da, se poate spune că ororile de acest gen nu vor fi niciodată banale și plictisitoare. Și dacă cineva găsește modalitatea de a le prezenta dintr-un unghi oarecum original, meritul este al lui, al celui care la 80 ani după cataclismul Holocaustului nu-și permite și nu ne permite să uităm și să iertăm.
În ultimele scene ale apariției sale în film, călăul Höss nu mai arată prea sănătos – ceea ce nu l-a împiedicat să rămână în viață până în 1947, când a fost judecat, condamnat și executat în Polonia.
Sper că nu am afectat cu nimic dorința cititorilor de a viziona filmul.
Chiar dacă m-aș fi străduit s-o fac (și nu m-am străduit!), niciun cuvânt și nicio frază din cele de mai sus nu pot înlocui imaginile filmului, care după părerea mea e un adevărat must.
Două adăugiri de ultim moment.
The Zone of Interest tocmai a primit premiul Oscar pentru cel mai bun film străin.
Și acum contralovitura! Iată un extras din discursul ținut cu această ocazie de Jonathan Glazer, regizorul filmului, evreu britanic:
Alegerea noastră a fost făcută cu scopul de a reflecta și de a ne confrunta cu prezentul, pentru a evita să ne spunem: priviți în viitor, și mai degrabă să uităm ce facem acum. Filmul nostru arată unde duce dezumanizarea sub forma ei cea mai gravă. Ea a modelat trecutul și prezentul nostru. Noi suntem aici ca oameni care se împotrivesc ideii că iudaismul și Holocaustul au fost răpite de o ocupație care a dus la conflict pentru atât de mulți nevinovaţi… Fie că e vorba de victimele zilei de 7 octombrie în Israel, sau de atacul în curs asupra Gazei, cum rezistăm acestei dezumanizări?!
Și atunci vă întreb: dacă un intelectual, un individ care acces la toate mijloacele de informații, care ar trebui să judece evenimentele în mod obiectiv, căci are tot ce-i trebuie pentru a ajunge la o concluzie corectă, dacă un asemenea individ poate așeza masacrul din 7 octombrie în aceeași frază cu riposta israeliană, atunci la ce te poți aștepta de la ”opinia publică”?
Gabriel Ben Meron
16 Comments
1. A nu se confunda cu Rudolph Hess, secundul lui Hitler, care, nebunatic fiind, a zburat singur în Marea Britanie ca să facă pace cu englezii și până la urmă a sfârșit pe drept cuvânt în închisoare în Anglia și pe urmă în Germania. A nu se confunda, fiindcă israelienii nu pot pronunța ö așa că pe amîndoi îi numesc Hess.
Mă întreb de ce oare unul ca Glazer, care pe vremuri purta pe piept Steaua lui David (Maghen David) a devenit auto-antisemit? Nu cred că din moralitate pură, ci ca să se lingușeasca mediei și asistenţei de la festivitatea Oscar. Atunci la ce ne putem aștepta de la BBC sau Al Jazeera?
Istoria e plină de indivizi ca el….
Daca ar fi stiut, ar fi incercat sa fie mai original.
Păcat de timpul alocat discuțiilor despre el, un pacient grav bolnav de o boală autoimună pentru că a dezvoltat anticorpi impotriva propriului său popor…
GbM
Care propriul popor?
Evreu
GbM
https colon slash slash twitter dot com slash johnondrasik slash status slash 1767370553843941647 slash photo slash 1
sau :
Dear Jonathan Glazer,
You received an Oscar for your film, Zone of Interest, depicting Rudolf Höss, the SS commander of the Auschwitz concentration camp. It shows Höss and his family happily farming and ignoring the extermination Höss engineered. Höss was incredibly efficient at killing. With innovative cotton filters and Zyklon B, he “achieved” the killing of 2,000 people per hour.
Ironically, in your film, not one Jew is seen, only their cries are heard.
In receiving your Oscar for this film, you could have spoken for the Jews who are afraid to wear their Kipa and fear another Holocaust. You could have mentioned the Jews murdered for being Jewish and crowds yelling, and gassing the Jews.
Instead, you used your platform to say, “We stand here as men who refute their Jewishness[!] and the Holocaust being hijacked by an Occupation, which has led to conflict for so many innocent people.”
Jonathan, you are not the first Jew who refuted his Jewishness to support those who kill Jews. Like the Kapos, Jews who collaborated with Nazis to enforce Nazi rules (and killed other Jews), you stand with those who openly express the desire to kill every single Jew.
No, I have sympathy for Kapos. They faced the gut-wrenching choice: help the Nazis or the death of their families. I can’t imagine what I would have done.
But you, Jonathan, did not face that decision. You did not descend from Holocaust survivors like I did. Like Commander Höss, you lived a life of luxury. You attended a liberal private school in Britain and were handed every opportunity. You never lived with rockets raining down on you; never carried your kids to bomb shelters. You never sent your child to war or received a call that your cousin’s daughter was kidnapped. You did not fear sending your kids to schools on buses or getting pizza from Sabbaro.
You had the undeserving honour of making a movie about the Holocaust, received a personal award, and then blamed Jews for their slaughter in front of the most grossly privileged people in the world. You ought to be ashamed.
Congratulations on claiming your position alongside other Kapos, Bernie Sanders, Rabbis for Ceasefire, Bar Kamptza, and other Jews who refute their Judaism.
If only Jews would just agree to get killed quietly, you could make another heart-throbbing movie about the Hamas commanders’ families. So inconvenient for those stubborn Jews.
I join you in, refuting your Judaism. When, even today, rockets fall on Israeli civilians, and Jews are killed for their faith – our community has no place for Jews like you.
To blame Jews for being killed while Jewish hostages are currently tortured and killed; while the blood in Kibbutzim is barely dry – our synagogues should not welcome you.
Make no mistake, Jonathan, refuting your Judaism would not have saved you from Hoss’ death camp, just as it did not save my high-brow German-Jewish intellectual family, and just as it did not save the Lefty Peace Activist in Kibbutz Berri on October 7, 2023…
And Len Gostkowski about Jonathan Glazer
Mar 13/2024
Multumesc Veronica pentru postarea. acestei puternice scrisori adresate lui Glazer.
Zguduitoare probleme de conștinta pentru Kapo sunt analizate, infamia si bestialitatea lui Höss subliniate.
Nu intentionez sa vad filmul, oricum nu-i ințeleg mesajul
Eu cred că mesajul acestui film, pe care probabil îl voi viziona la un moment dat, este foarte simpluL: astrage atenţia asupra indiferenţei oamenilor care – atâta timp cât lor le merge bine – ignoră suferinţa altora, chiar dacă ea este în proximitatea lor. O aud şi o văd. Şi indiferenţa naşte monştri.
Autorul a scris un articol foarte bun în stilul lui caracteristic – care mie îmi place – adică subliniază o idee ajungînd la ea într-un final imposibil de prevăzut la începutul articolului. Foarte probabil filmul a luat pe merit premiul. Mă întreb însă dacă n-au contribuit și alți factori. În viața reală se zice că o femeie e bine să fie frumoasă și să aibă și noroc. S-ar putea ca în cazul de față să se fi întîlnit niște astre – unele favorabile interpretării posibile a subiectului iar altele favorabile conținutului așteptat al discursului de acceptare a premiului. Nu știu dacă Glazer a avut vre-o influență asupra astrelor însă știu ce ar trebui să facă dacă el ar vrea să-și redobîndească Jewishness de care pretinde că el s-a lepădat.
Glazer ramane evreu, dar e un evreu împuțit!!!
GbM
Comentariul meu, pentru care am muncit mult, are o singura calitate – a provocat o definire mai exacta, cu care sint de acord, a recentului premiat Oascar cu nume evreiesc.
Discursul lui Glazer reprezintă opinia publică.
Jonathan Glazer -evreu din Britania.
Eu nu mai sunt în stare să văd asemenea filme, din orice unghi ar fi făcute. Dar discursul lui Glazer mă revoltă , îmi produce silă , este pentru mine dezumanizarea pe care o trăim acum. primejdia în care ne aflăm acum. Groaznic !!!
Cine a crezut că scursori exista numai la alții, s-a înșelat…
GbM
D-na Eva, nici eu nu doresc sa vad acest film. Sa vad Binele călăilor monstruoşi din din al 3-lea Reich bazat pe spolierea si asuprirea la singe a coreligionarilor noştri? Am urmarit insa niste seriale interesante despre WW2 si despre Războiul rece pe NetFlix. Aşa ni s-a confirmat ca soldatul care a īnalțat steagul sovietic pe cladirea Reichstagului marcînd victoria Aliaților asupra Germaniei naziste a fost un evreu. Si nu întîmplător.
Viaţa familiilor ofiţerilor şi funcţionarilor în proximitatea universului concentraţionar nazist apare şi în filmul Băiatul în pijama vărgată, precum şi în romanul Casa gemană, de Annette Hess. Îmi doresc că văd Zona de interes, deşi sunt sigură că va fi foarte greu.
Văd că părerile lui Glazer au dezlănțuit un scandal internațional. Chiar ieri am citit în ”The Guardian” despre scrisoarea deschisă, semnată de sute de artiști evrei indignați de discursul ținut de Glazer la primirea premiului Oscar. Dacă m-aș învârti în acele sfere înalte, zău că aș semna și eu!
Și aici se potriveste expresia ”lost case”
GbM