Poveste despre durere și căință

“Dacă cineva mi-ar pune pistolul la tâmplă și m-ar obliga să-i spun într-un singur cuvânt care e subiectul cărților mele, i-aș răspunde: familiile. Şi dacă m-ar pune să-i spun asta în două cuvinte i-aș spune: familiile nefericite. Familiile, chiar și cele mai banale, ascund în ele cele mai tulburătoare secrete. Nu în regate, imperii ori în cancelariile așa-ziselor conspirații mondiale, ci în familii se află cele mai necunoscute taine ale lumii” Așa spunea în cadrul unui interviu marele scriitor Amos Oz, cu puțin timp înainte de a pleca dintre noi.

Nici familia Oz nu a fost scutită de această realitate tolstoiană. În urmă cu un an, fiica cea mijlocie, Galia, a publicat o carte în care face dezvăluiri dureroase despre relația avută cu tatăl ei. Din această carte răzbate o suferință autentică, spun cei care au citit-o. Ceilalți doi frați, Fania și Daniel, îi contrazic. “Nu am fost o familie nefericită. Din cartea Galiei reiese că am fi avut un tată abuziv, aproape un sadic. Noi am cunoscut un alt Amos Oz.”

În această dispută nici nu mai contează cine are dreptate. La fel ca în gluma cu rabinul, probabil că există adevăr în afirmațiile ambelor părți. Contează însă un amănunt care a fost necunoscut tuturor și a fost descoperit pur întâmplător printre manuscrisele lui Amos Oz, după moartea acestuia. Către sfârșitul vieții Amos Oz a înțeles că a avut anumite derapaje în raporturile cu fiica sa cea mijlocie și ar fi dorit foarte mult să repare ceea ce se mai putea repara. Cerea să i se mai acorde o șansă. Se pregătise pentru acea ultimă întâlnire așa cum un student se pregătește în vederea unui examen, un examen greu, în care bibliografia era compusă în special din cartea Părinți toxici a psihologei americane Susan Forward. A fost cartea care a influențat-o cel mai puternic pe Galia și de aceea Amos a citit-o cu mare atenție. Cu scrisul lui mărunt de mână, Amos Oz poartă pe marginea cărții un dialog imaginar cu fiica sa. Ca un student silitor subliniază pasajele care îi atrag atenția, face completări la altele, iar uneori își exprimă dezacordul. La paragraful în care scrie “Coborâți-vă părinții din Olimp”, el adaogă cu cerneală neagră: “Există o mare diferență între a coborî un părinte de pe piedestal și a-l arunca la lada de gunoi. Este exact deosebirea dintre vindecare și răzbunare.”

În alt loc Amos Oz scrie cu amărăciune: “Oare de ce acest psiholog crud nu se întreabă dacă în viețile acestor copii au existat și momente frumoase, clipe de generozitate, momente de comuniune. De ce trebuie să lăsăm generațiilor viitoare doar supărările, ranchiunele și frustrările noastre? De ce să nu credem în ispășire? Chiar și un puț care pare secat se poate reumple de la ploile binefăcătoare ale toamnei.”

Din păcate acea ultimă și mult așteptată întâlnire, care ar fi putut limpezi apele tulburi ale unui trecut zbuciumat nu a mai avut loc. Niciunul din ei nu a putut să-și calce peste mândrie pentru a face primul pas. Iar când au făcut-o era deja prea târziu.

“Durerea este cel mai apăsător sentiment pe care îl poate simți o ființă umană. Orice om poate recepta durerea. Chiar și un copil de cinci ani simte durere. Chiar și copilul de trei ani. Dacă mi s-ar permite să rescriu cele Zece Porunci, le-aș transforma într-una singură: Nu provoca durere” – afirma Amos Oz într-un alt interviu. Poate că acum, de dincolo de viață, ar mai fi adăugat una: Căutați să vă înțelegeți părinții.

Există un element de tragedie greacă în toată această povestire. Tocmai el, marele scriitor, cel care putea construi catedrale din cuvinte, nu a găsit spre apusul vieții uneltele necesare spre a clădi un simplu podeț către sufletul fiicei lui. Acesta ar putea fi subiectul unui roman pe care doar un singur om de pe planetă l-ar fi putut scrie. Din păcate tocmai această carte, ultima, care ar fi încununat opera unui scriitor de geniu, nu se va scrie niciodată.

George Schimmerling

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

11 Comments

  • Marica Lewin commented on February 14, 2022 Reply

    Lev Tolstoi isi incepe romanul ” Anna Karenina”, cu intrebarea: de ce toate familiile fericite se aseamana, si familiile nefericite sunt atât de complexe, si deosebite unele de altele?
    Adica fiecare familie nefericita isi traieste suferinta, sau ,”ìşi duce crucea” , intr-un mod al sau propriu.,specific numai ei.
    Acestei idei i- a consacrat Amos Oz aproape intreaga sa creatie literara.
    Ca acum sa aflu ca opera lui a fost in mare parte un strigãt de durere, plânsul refulat transformat in emotie si arta.
    Mi- l amintesc pe Amos Oz invitat in România, intr- un dialog cu Gabriel Liiceanu,in care spunea sa ne gândim la Cehov, un medic de țarã modest, dar, care a dat glas in mod genial experientelor traite si dragostei sale de
    oameni. Ca raspuns la o intrebare a lui Liiceanu despre glorie literară, despre cum se poate impune literatura unei țări mici intr-un cadru international.
    Stefan Augustin Doinas a scos in 1990 un volum triplu consacrat culturii iudaice, incepãnd cu Psalmi biblici si incheind cu fragmente de literatura israeliana, in yvrit si araba.
    M- a impresionat textul lui Amos Oz inclus in volumul lui Doinaş, despre primele kibuțuri, sensibilitatea cu care descrie ” omul de tip nou” din ” Țara veche noua”, acel ce suspina noaptea si munceşte greu ziua, nostalgic dupa pianul si cartile de acasă, meleagurile de origine, dar hotãrît sa continue plantarea livezilor de portocali si cladirea unei noi realități….

  • Veronica Rozenberg commented on February 11, 2022 Reply
  • Andrea Ghiţă commented on February 11, 2022 Reply

    Cred că relaţia dintre Amos Oz şi fiica sa Galia reflectă condiţia părintelui celebru în raport cu copiii săi. Nu aş pune la îndoială adevărul Galiei. Nu am citit cartea, dar intuiesc că ea spune ceea ce a simţit de-a lungul limpului şi şi-a asumat să facă public. Pe de altă parte, şi Amos Oz şi-a dat seama la bătrâneţe că nu a avut comportamentul aşteptat de fiica sa şi a dorit să repare acest lucru. Nu a reuşit. Nu e uşor să fii părinte, nu e uşor să fii copil. Fiecare eşec despre care aflu îmi arată că părinte fiind – la orice vârstă – trebuie să te perfecţionezi. Să ai răbdare şi empatie. Îmi place mult cum scrie Amos Oz, am citit cartea scrisă împreună cu fiica sa, Fania: Evreii şi cuvintele. Poate că voi ajunge să citesc şi cartea Galiei Oz. Mi-aş permite să fac o analogie cu ceea ce au simţit fiicele soţilor Curie. Ėve era total diferită de Irėne.

    • Veronica Rozenberg commented on February 11, 2022 Reply

      “Pe de altă parte, şi Amos Oz şi-a dat seama la bătrâneţe că nu a avut comportamentul aşteptat de fiica sa şi a dorit să repare acest lucru.”

      Ma intreb pe ce fondezi aceasta afirmatie?

      Problematica nu a fost cand Amos Oz era la batranete, ea a existat in decursul unei perioade, si nu cred ca doar batranetea l-a facut sa sesizeze acel ceva reflectat in mod ciudat in momentul in care nu putea sa fie contrazis, disputat, analizat, controversat sau negat.

      O atitudine pe care o consider asemanatoare (doar atitudine, situatia fiind cu totul alta) a avut-o nu de mult dna Colette Avital, care si-a amintit ca a fost abuzata sexual de Shimon Peres.

      • Andrea Ghiţă commented on February 11, 2022 Reply

        Iată pe ce mi-am bazat afirmaţia: “Către sfârșitul vieții Amos Oz a înțeles că a avut anumite derapaje în raporturile cu fiica sa cea mijlocie și ar fi dorit foarte mult să repare ceea ce se mai putea repara. Cerea să i se mai acorde o șansă. Se pregătise pentru acea ultimă întâlnire așa cum un student se pregătește în vederea unui examen, un examen greu, în care bibliografia era compusă în special din cartea Părinți toxici a psihologei americane Susan Forward.” Interesantă afirmaţia legată de Colette Avital şi Shimon Peres, dar nu ştiu cum se potriveşte cu chestiunea relaţiei dintre părinţi şi copii. Abuzurile suferite de femei în diverse ipostaze pot constituit subiectul unui ciclu de articole. Din păcate, majoritatea femeilor au avut astfel de experienţe indiferent de mediul din care proveneau.

        • Veronica Rozenberg commented on February 11, 2022 Reply

          Andrea ai dreptate, ar fi trebuit sa adresez intrebarea direct autorului, mea culpa. Nu rezulta din emisiunea televizata in ce moment Amos Oz a lecturat aceasta carte, dar uitandu-ma dupa aparitia ei cartea a aparut in anul 1989 si o noua editie in 2002. Desigur ca s-ar fi putut ca sa ajunga la scriitor mai tarziu.

          Nu m-am referit la abuzul care aparuse la vedere prin vocea dnei Avital, ci exclusiv la a-ti face vocea auzita atunci cand cei care raspund pot doar sa speculeze.

          In sensul acesta exista o asemanare intre cele doua situatii.

  • Veronica Rozenberg commented on February 10, 2022 Reply

    Recent, la televiziunea israeliană s-a transmis o emisiune despre drama familiei Oz, o emisiune făcută de una dintre cele mai apreciate jurnaliste ale posturilor de TV, care a lucrat probabil destul de intens şi a luat interviuri copiilor lui Amos Oz,, dintre ei, Galia autoarea cărţii a fost cea care a vorbit cel mai puţin şi după părerea mea (ce-i drept biased) neconvingător.

    Am considerat ca ceea ce trăiesc copiii scriitorului atât de apreciat, a scriitorului pe care, l-am considerat acum ani de zile că înţelege atât de bine, atât de nefiresc de bine, ceea ce poate simţi o femeie, este cu adevarat o mare dramă.
    Nu am cunoscut-o nici pe Galia, a cărei carte nu o voi citi, pentru că nu cred în adevărul pe care îl susţine, chiar dacă este adevărul ei personal şi nici pe băiatul Daniel, el însuşi un umanist, care a publicat de curând o carte pe marginea celor întâmplate.
    Dar am cunoscut-o pe Fania Oz Salzberger, şi nu ca pe o prietenă, ci ca pe o persoană din lumea academică, deci oficială, profesoară emerită la Universitatea din Haifa, o femeie la ale cărei cursuri am simţit că mă apropii de Infinit, aşa cum mi s-a întâmplat în anii facultăţii de matematică la Bucureşti.
    Cursul ei pe care l-am audiat parţial acum câţiva ani, pe care l-am reluat în semestrul care a trecut (iarnă) se numeşte Istoria ideii politice, o incursiune în filozofia politică a omenirii de la Babilon, Egipt şi Palestina Antică şi până în zilele noastre.

    Am văzut-o în ipostaze diverse, şi am încercat atunci şi ulterior, în timpul emisiunii să înţeleg cum s-au întâmplat acele lucruri. Personal cred că un părinte poate să-şi piardă firea, şi poate să facă şi un lucru reprobabil, ca de exemplu să verse cafeaua pe un copil al său, sau să facă şi alte gesturi pe care le va regreta probabil, imediat dupa ce le-a înfaptuit. Copilul sensibil, încă de la cea mai fragedă vârstă, precum scrie atât de frumos G.S va fi şocat, lovit, întristat, dar chiar si inconstiente, îsi va pastra speranţa, că odată va putea înţelege, sau dacă nu, cel puţin va ierta.
    Orice om este o enigmă, iar echilibrul şi capacitatea sa de stăpânire sunt nu numai o funcţie a personalităţii sale, acel dat genetic, dar într-o mare măsură a experienţei şi a vieţii pe care a dus-o, doar un om mulţumit şi fericit (dacă aşa ceva există, căci eu nu prea cred) poate cu adevărat să ajungă la o maximizare a acestor trăsături. Nu era cazul lui Amos Oz, a cărui mamă, Fania, după cum probabil cunoaşteţi a avut o viaţă căreia a preferat să-i pună capăt, când fiul ei avea 12-13 ani.

    Cred în contrabalansarea lucrurilor rele cu cele bune, astfel încât în toate situaţiile în care ne aflăm cred că aprecierea unui om, cu atât mai mult a unui om apropiat, să se bazeze pe a face, în ceea ce-l priveşte, un bilanţ al extremităţilor.

    Mi-a plăcut foarte mult articolul pentru că este scris cu multă sensibilitate, citându-l pe Amos Oz, probabil a fost mai uşor de menţinut o poziţie neutră faţă de ceea ce s-a întâmplat.

    În timpul interviului, cei doi “copii” nu au contrazis-o pe Galia, dar nici nu au aprobat-o. Şi au trăit împreună, au perceput diferit. Şi poate că au fost şi lucruri ascunse strecurate între acei membrii ai familiei Oz. Atitudinea lui Daniel a fost cea mai echilibrată, înţelegătoare şi potolită, denotă tristeţe şi frustrare, cea a Faniei era hotărâtă, ea împotrivindu-se celor scrise.

    Însemnările lui Amos Oz pe marginea cărţii au fost o surpriză, şi într-adevăr podeţul acela nu a putut să fie aruncat, ci doar râvnit, din păcate fără finalitate. Câtă durere în durere, boala cea neiertătoare şi sufletul cel neîmpăcat.
    Îi urez lui Galia Oz să ajungă în viaţă la momentul în care să-şi ceară iertare în faţa pietrei de mormânt, şi poate că de undeva din transcendenţa spaţială va fi auzită şi se va lăsa asupra tuturor un nor de împăcare

  • Anca Laslo commented on February 10, 2022 Reply

    Am sa retin, ca sinteza perfecta, “nu provoca durere”. Imi pare atat de rau ca tatal Amos Oz nu a reusit sa-si aline durerea, ca scriitor il pretuiesc mult. Articolul e interesant si sensibil.

  • Isabela Leca commented on February 10, 2022 Reply

    Excelent scris !

  • tiberiu ezri commented on February 10, 2022 Reply

    Articol care emana omenie. Concluzia mea este ca intotdeauna cineva trebuie sa cedeze si sa renunte la orgoliu chiar daca a fost jignit si de obicei si logic ar fi ca primul pas sa-l faca parintele chiar daca avea dreptate.

  • Eva Galambos commented on February 10, 2022 Reply

    Excelent articolul plin de înțelepciune.Concluzia:sa încercăm sa-i judecam pe părinți.. dar și pe noi cu obiectivitate.Mama mea mi-a spus odată sa nu o pun pe un piedestal ca și ea este om,nu zeu.Aveam 19 ani și mi-a fost greu sa o înțeleg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *